Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-10, 16:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Ikväll: http://www.svt.se/tv-tabla/
Citat:
Leif GW Persson kommenterar Högsta Domstolens resningsbeslut rörande Kalamarksmordet och tycker även till om den kritiserade polischefen för Region Syd, Annika Stenberg, som igår meddelade att hon avgår. I studion tar Leif GW Persson och Camilla Kvartoft också upp dödskjutningen av två bröder i skånska Vallåkra hösten 2015. Vi går igenom fallet och Leif GW Persson visar i studion hur själva dödsskjutningen gick till. Camilla Kvartoft följde med när polisen genomförde flera olika övningar på temat terrorism. Och det historiska fallet handlar om raggarbråken 1966.
Citera
2017-01-10, 21:03
Moderator
Dr Kings avatar
Imponerande om Leffa GW P kommer att gå ner 50 pannor under 2017. Då får han skriva en bok om GW-modellen.
Citera
2017-01-10, 21:44
Medlem
enfindams avatar
Angående händelsen i Vallåkra så tror jag att de flesta tycker att GM agerade i självförsvar. Han måste ha känt sig hotad till livet.
Citera
2017-01-10, 23:29
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Angående händelsen i Vallåkra så tror jag att de flesta tycker att GM agerade i självförsvar. Han måste ha känt sig hotad till livet.

Åklagaren i det fallet är en rättshaverist. Naturligtvis var det självförsvar.
Citera
2017-01-11, 00:18
Bannlyst
Hehe, Camilla var på väg att läsa av mordstatistiken på klassiskt etablerad media-sätt när GW förklarade att man måste jämföra över längre tid än ett år tillbaka för att få en riktig uppfattning om läget.
Citera
2017-01-11, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fingrus
Hehe, Camilla var på väg att läsa av mordstatistiken på klassiskt etablerad media-sätt när GW förklarade att man måste jämföra över längre tid än ett år tillbaka för att få en riktig uppfattning om läget.
Och alla media och pk-människor som säger att dödligt våld minskar.
Så säger GW att det ökat de senaste 20 åren. Stackars PK:are.
Citera
2017-01-11, 12:07
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Man kan möjligen tycka att han skulle hejdat sig efter det första skottet och låtit gärningsman nummer två löpa. Men man tänker inte rationellt i den situationen.
Jag tycker att fyra års fängelse (för en 68-åring, som lider av hjärtsvikt) är alldeles för mycket. Han skulle ha frikänts, eller möjligen fått ett års fängelse.
Citera
2017-01-11, 13:01
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ja, och inte skulle dom enbart rånat gubben när han vet vilka dom är. Så hade han inte skjutit ihjäl dom hade han själv fått sätta livet till, antingen då eller senare.

Busgrabbarna gavs inga alternativ... Jo, dom hade kunnat stanna hemma. Det var gubben som inte gavs några alternativ.
Citera
2017-01-11, 15:11
Medlem
BertFoxs avatar
Skönt understatement när han ringde polisen: "Dom mår nog inte så bra".
Citera
2017-01-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Man kan möjligen tycka att han skulle hejdat sig efter det första skottet och låtit gärningsman nummer två löpa. Men man tänker inte rationellt i den situationen.
Jag tycker att fyra års fängelse (för en 68-åring, som lider av hjärtsvikt) är alldeles för mycket. Han skulle ha frikänts, eller möjligen fått ett års fängelse.

Som jag förstod ostraffad tidigare, borde finnas möjlighet till
villkorlig dom, om han nu till varje pris ska dömas, vilket jag tycker är fel.

Han försvarar sig i sitt hem där han blir angripen och hotad till livet, bra gjort.
Citera
2017-01-11, 15:23
Medlem
Gubben fruktade för sitt liv med all rätta. Han hade tidigare påtalat detta gång på gång. Han handlade säkert i affekt men såg samtidigt ingen annan utväg.
Citera
2017-01-11, 15:51
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, och inte skulle dom enbart rånat gubben när han vet vilka dom är. Så hade han inte skjutit ihjäl dom hade han själv fått sätta livet till, antingen då eller senare.

Busgrabbarna gavs inga alternativ... Jo, dom hade kunnat stanna hemma. Det var gubben som inte gavs några alternativ.

Mm, blir uppgiven när man hör om det där fallet. Är väl självklart att man ska få försvara sig så som han gjorde. Polisen var ju inte på plats förrän typ en timme efter han ringt. Då hade gubben varit död och begraven för länge sedan och gärningsmännen långt borta.

Fattar inte hur sverige funkar ibland, polisen misslyckas med att ge medborgarna den säkerhet som de bör få, och man åker dit om man försvarar sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in