2018-01-24, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Shit vad irriterad han var ikvll den goda GW.

Abstinens kanske?!?
Citera
2018-01-24, 18:47
Medlem
Silltunnas avatar
Jag undrar om GW har varit och kladdat mnga gnger p Camilla, nr han varit p fyllan.
Citera
2018-01-24, 18:48
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Jag frstr din frustration men vad freslr du fr rimlig lsning?

Jag har ingen direkt lsning p problemet.. men det r dubbelt dligt att folk kan hrja runt utan att ka fast, och nr de gr det s fr de i princip inget straff, samt slipper undan att betala skadestnd.

Och jag vet att "hrdare" straff inte har avskrckande effekt.. folk r kriminella nd.

Men om man ser det ur brottsoffrets perspektiv s skulle man kanske f lite upprttelse utav att personen faktiskt fick ett straff och inte var ute direkt, eller efter halva tiden.

Och hr vet jag att GW bara sitter och harklar fram att "det r praxis ska du vet". Det r lite trist med honom, fr han lutar sig till 99,5% mot statistik och hur saker brukar vara. Tror de flesta i sverige skulle uppskatta om rttsvsendet fokuserade mer p upprttelse fr brottsoffret. Vad spelar det fr roll om man fr ett papper p en dom om grningsmannen nd kan lalla runt utan att bry sig.

Men varken polisen eller rttsapparaten verkar m som den ska.
Citera
2018-01-24, 19:22
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Jo hela konceptet r ju en tvngsmetod genom ett hl i lagstiftningen mot just detta som Leif nmner i programmet. Polisen fr inte tvinga dem att lmna prov om de inte r skligen misstnkta eller att polisen har andra skl eller ngonting liknande sa han vl att det stod. Sedan sa han att de anvnder ett nekande till frivilligt prov som ett skl att misstnka att prov behvs tas.

Jag har nog aldrig sett ngon ver 50 i converse.

Frutom den juridiska grzonen gissar jag att det r psykologiskt ocks. Bde de tillfrgade, medier och andra hade nog reagerat med strre obehag om polisen varit ppna med att de med tvng DNA-testar 2000 mn bara fr att de rkar vara i "rtt" lder och stad.

Jonas Sjstedt (fyller 54 i r) har Converse: http://dagensopinion.se/sites/www.da...en%20Brink.jpg

Men de r rda och inte svarta, s han r inte misstnkt i detta fall
Citera
2018-01-24, 21:57
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Intressant avsnitt om bl. a Ulricehamnsmordet och fallet med Kim Wall. Diskoteksskjutningen i Gteborg 1976 ledde till tre och ett halvt r i fngelse fr mrdaren, anmrkningsvrt.
Inte alls anmrkningsvrt. et var 70-tal och alla svenskar gick och nynnade p "Slpp fngarna loss det r vr". Man ansg att ingen blev bttre i fngelse. Man ville se den korta vistelsen som behandling och inte straff. Till stor del har vi kvar den synen n idag.
Citera
2018-01-24, 23:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Jag sg inslaget dr man slog fast att mrdaren burit Converse och jag sg nr man presenterade grningsmannaprofilgruppens utltande om inom vilket ldersspann mrdaren kunde tnkas befinna sig i, men jag mste helt ha missat nr Leif knt ihop detta, vad var hans exakta citat angende detta?
Citera
2018-01-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Veck?
r det en frkortning p det lnga ordet veckor?
Visst,du=helt rtt ute !
Citera
2018-01-25, 15:27
Medlem
Eroicans avatar
Lgg ner eller byt ut GW!

Ngot har gtt snett med Veckans Brott. Leif GW Persson hamnar allt oftare riktigt snett. r han ett offer fr Peters Princip (ungefr: alla nr frr eller senare upp till sin egen inkompetensniv)? Eller r han en dlig frlorare? Troligen bde-och.

Kriminologens dubbla phopp p polisen i Ulricehamn r bde smsint och illa underbyggt. Det var ju inte ovntat att topsningen av 1500 unga mn i trakten av Ulricehamn skulle leda till att mrdaren avsljades.

Persson dmde dock ut polisens tgrd i hstas med den krystade motiveringen att Engla-mannen skulle ha slunkit ur ntet om Dalapolisen gjort en liknande topsning den gngen, fr tio r sedan.

Nr sedan mrdaren i Ulricehamn efter topsningen insg att hans dagar som fri och respekterad medborgare var till nda, att det enda som terstod var inlsning och livslng skam, och d valde att ta sitt liv, kom Persson med ny kritik mot Ulricehamnspolisen.

Denna gng med infallsvinkeln att polisen var ansvarig fr killens dd. Man borde enligt Persson ha topsat (eller p annat stt DNA-bestmt) folk i mrdarens omgivning. Och sedan hmtat in mrdaren.

Ett huvudlst resonemang frn en dlig frlorare.

Perssons gubbiga surhet visade sig ocks (i Veckans Brott 23/1) i en vass tillrttavisning av Camilla Kvartoft i ett lge dr hon frskte formulera en frga.

Det finns fler exempel p hur Persson frhver sig sjlv och kommer till illa underbyggda slutsatser.

Inte minst i fallet med skottlossningen mot en polisman i Vsters frra ret. Det r nu i stort sett klarlagt att polismannens villa utsattes fr beskjutning p grund av hans effektivitet i tjnsten.
Allts var det ett attentat mot polisen och inte mot privatpersonen.
Drmed var det ocks fullt rimligt att hga polischefer uttalade sig om att beskjutningen var riktat mot polisen. Trots hnet frn Leif GW Persson i flera Veckans Brott-program.

Tips till SVT: Rulla ut gubben nu.
Citera
2018-01-25, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eroican
Lgg ner eller byt ut GW!

Ngot har gtt snett med Veckans Brott. Leif GW Persson hamnar allt oftare riktigt snett. r han ett offer fr Peters Princip (ungefr: alla nr frr eller senare upp till sin egen inkompetensniv)? Eller r han en dlig frlorare? Troligen bde-och.

Kriminologens dubbla phopp p polisen i Ulricehamn r bde smsint och illa underbyggt. Det var ju inte ovntat att topsningen av 1500 unga mn i trakten av Ulricehamn skulle leda till att mrdaren avsljades.

Persson dmde dock ut polisens tgrd i hstas med den krystade motiveringen att Engla-mannen skulle ha slunkit ur ntet om Dalapolisen gjort en liknande topsning den gngen, fr tio r sedan.

Nr sedan mrdaren i Ulricehamn efter topsningen insg att hans dagar som fri och respekterad medborgare var till nda, att det enda som terstod var inlsning och livslng skam, och d valde att ta sitt liv, kom Persson med ny kritik mot Ulricehamnspolisen.

Denna gng med infallsvinkeln att polisen var ansvarig fr killens dd. Man borde enligt Persson ha topsat (eller p annat stt DNA-bestmt) folk i mrdarens omgivning. Och sedan hmtat in mrdaren.

Ett huvudlst resonemang frn en dlig frlorare.

Perssons gubbiga surhet visade sig ocks (i Veckans Brott 23/1) i en vass tillrttavisning av Camilla Kvartoft i ett lge dr hon frskte formulera en frga.

Det finns fler exempel p hur Persson frhver sig sjlv och kommer till illa underbyggda slutsatser.

Inte minst i fallet med skottlossningen mot en polisman i Vsters frra ret. Det r nu i stort sett klarlagt att polismannens villa utsattes fr beskjutning p grund av hans effektivitet i tjnsten.
Allts var det ett attentat mot polisen och inte mot privatpersonen.
Drmed var det ocks fullt rimligt att hga polischefer uttalade sig om att beskjutningen var riktat mot polisen. Trots hnet frn Leif GW Persson i flera Veckans Brott-program.

Tips till SVT: Rulla ut gubben nu.

Tycker Camilla Kvartoft r riktigt oduglig och inkompetent dessutom. Stller enormt dumma frgor och konfronterar aldrig ngot.
Citera
2018-01-25, 17:07
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Shit vad irriterad han var ikvll den goda GW.
Tyckte han var mttligt irriterad, har sett honom betydligt mer irriterad n s. Har fr mig att i flera program i rad i hstas s var humret i kraftig gungning och han verkade mycket irriterad ver Camilla nr hon ledde programmet och nr hon vnde sig till GW. Han r ju en mstare i att avbryta Camilla nr hon frgar honom ngonting och det r f gnger som hon fr tala till punkt. Vet inte om ni andra noterade i sista programmet att han vid ett tillflle blev irriterad p Camilla och sa "om jag inte blir avbruten..." nr han tyckte knna sig avbruten av Camilla.

Allts, hr borde det finnas utrymme fr lite sjlvrannsakan tycker jag. GW r ju mstarnas mstare p att sjlv avbryta Camilla i programmet hela tiden och det r sannerligen inte ofta som hon klarar sig ngon lngre stund utan att bli avbruten av GW d han uppenbarligen tycker att hon stller ljliga frgor och han r ju s upphjd att han mste visa sin dryga verlgsen genom att hugga av henne d hon pratar.

Nej, hr har han ngot som han skulle kunna jobba med i sin personlighet, att bli lite mer dmjuk. Eller det r kanske s enkelt att det r alkoholens biverkningar som yttrar sig i denna vresighet. Han skulle garanterat m bra av att lgga alkoholen p hyllan. Alkoholister r ju knda fr att f kort stubin och vara irritabla och vresiga.
Citera
2018-01-25, 17:32
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tyckte han var mttligt irriterad, har sett honom betydligt mer irriterad n s. Har fr mig att i flera program i rad i hstas s var humret i kraftig gungning och han verkade mycket irriterad ver Camilla nr hon ledde programmet och nr hon vnde sig till GW. Han r ju en mstare i att avbryta Camilla nr hon frgar honom ngonting och det r f gnger som hon fr tala till punkt. Vet inte om ni andra noterade i sista programmet att han vid ett tillflle blev irriterad p Camilla och sa "om jag inte blir avbruten..." nr han tyckte knna sig avbruten av Camilla.

Allts, hr borde det finnas utrymme fr lite sjlvrannsakan tycker jag. GW r ju mstarnas mstare p att sjlv avbryta Camilla i programmet hela tiden och det r sannerligen inte ofta som hon klarar sig ngon lngre stund utan att bli avbruten av GW d han uppenbarligen tycker att hon stller ljliga frgor och han r ju s upphjd att han mste visa sin dryga verlgsen genom att hugga av henne d hon pratar.

Nej, hr har han ngot som han skulle kunna jobba med i sin personlighet, att bli lite mer dmjuk. Eller det r kanske s enkelt att det r alkoholens biverkningar som yttrar sig i denna vresighet. Han skulle garanterat m bra av att lgga alkoholen p hyllan. Alkoholister r ju knda fr att f kort stubin och vara irritabla och vresiga.

Tror det tget har gtt fr lnge sen..

Han har ett s sjukt uppblst ego, visst han r mnga gnger underhllande men han r s jkla sjlvgod, och han mste hela tiden hugga p andra och framhva sig sjlv.

Nr de har experter i programmet s lter han aldrig dessa experter st i centrum utan han ska ta ver allting. Och s fr den hr stackars kriminalteknikern som kommit dit fr att visa hur man skrar en brottsplats p spr st dr som ett fr medans GW ska ta p sig plasthandskar.

S som han snackat ner andra personer i det dr programmet, men sedan nr de kommer p besk s sitter han bara dr knpptyst.. vart r den stora kften d ngonstans?

Intervjuer s skryter han hur bra hans bcker sljer och hur stort det r att serie slts till usa.. Han slnger in vilka han r vnner med och vilka han minsann tit middag med. Inget fel att vara stolt ver vad man stadkommit. Det r sttet han gr det p. Inte kldsamt alls.
Citera
2018-01-25, 17:55
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Tror det tget har gtt fr lnge sen..

Han har ett s sjukt uppblst ego, visst han r mnga gnger underhllande men han r s jkla sjlvgod, och han mste hela tiden hugga p andra och framhva sig sjlv.

Nr de har experter i programmet s lter han aldrig dessa experter st i centrum utan han ska ta ver allting. Och s fr den hr stackars kriminalteknikern som kommit dit fr att visa hur man skrar en brottsplats p spr st dr som ett fr medans GW ska ta p sig plasthandskar.

S som han snackat ner andra personer i det dr programmet, men sedan nr de kommer p besk s sitter han bara dr knpptyst.. vart r den stora kften d ngonstans?

Intervjuer s skryter han hur bra hans bcker sljer och hur stort det r att serie slts till usa.. Han slnger in vilka han r vnner med och vilka han minsann tit middag med. Inget fel att vara stolt ver vad man stadkommit. Det r sttet han gr det p. Inte kldsamt alls.
Dina reflektioner r vettiga och klarsynta och jag hller med i det du sger. Och kanske har du rtt i att tget har gtt fr bra lnge sedan, att GW skulle kunna plocka fram mer dmjuka sidor i sin personlighet.

Undrar dock vad som skulle hnda om han la av med alkoholen, kanske skulle det kunna gra underverk? Alkoholister tar ju vldigt mycket stryk och deras nerver trasas snder och p GW ser man tydligt sna tecken p hur frdrvad han blivit av allt supande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in