Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-24, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Shit vad irriterad han var ikväll den goda GW.

Abstinens kanske?!?
Citera
2018-01-24, 18:47
Medlem
Silltunnas avatar
Jag undrar om GW har varit och kladdat många gånger på Camilla, när han varit på fyllan.
Citera
2018-01-24, 18:48
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Jag förstår din frustration men vad föreslår du för rimlig lösning?

Jag har ingen direkt lösning på problemet.. men det är dubbelt dåligt att folk kan härja runt utan att åka fast, och när de gör det så får de i princip inget straff, samt slipper undan att betala skadestånd.

Och jag vet att "hårdare" straff inte har avskräckande effekt.. folk är kriminella ändå.

Men om man ser det ur brottsoffrets perspektiv så skulle man kanske få lite upprättelse utav att personen faktiskt fick ett straff och inte var ute direkt, eller efter halva tiden.

Och här vet jag att GW bara sitter och harklar fram att "det är praxis ska du vet". Det är lite trist med honom, för han lutar sig till 99,5% mot statistik och hur saker brukar vara. Tror de flesta i sverige skulle uppskatta om rättsväsendet fokuserade mer på upprättelse för brottsoffret. Vad spelar det för roll om man får ett papper på en dom om gärningsmannen ändå kan lalla runt utan att bry sig.

Men varken polisen eller rättsapparaten verkar må som den ska.
Citera
2018-01-24, 19:22
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Jo hela konceptet är ju en tvångsmetod genom ett hål i lagstiftningen mot just detta som Leif nämner i programmet. Polisen får inte tvinga dem att lämna prov om de inte är skäligen misstänkta eller att polisen har andra skäl eller någonting liknande sa han väl att det stod. Sedan sa han att de använder ett nekande till frivilligt prov som ett skäl att misstänka att prov behövs tas.

Jag har nog aldrig sett någon över 50 i converse.

Förutom den juridiska gråzonen gissar jag att det är psykologiskt också. Både de tillfrågade, medier och andra hade nog reagerat med större obehag om polisen varit öppna med att de med tvång DNA-testar 2000 män bara för att de råkar vara i "rätt" ålder och stad.

Jonas Sjöstedt (fyller 54 i år) har Converse: http://dagensopinion.se/sites/www.dagensopinion.se/files/bilder/Vansterpartiet_PRIDE%20byr%20Rolf%20van%20den%20Br ink.jpg

Men de är röda och inte svarta, så han är inte misstänkt i detta fall
Citera
2018-01-24, 21:57
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Intressant avsnitt om bl. a Ulricehamnsmordet och fallet med Kim Wall. Diskoteksskjutningen i Göteborg 1976 ledde till tre och ett halvt år i fängelse för mördaren, anmärkningsvärt.
Inte alls anmärkningsvärt. et var 70-tal och alla svenskar gick och nynnade på "Släpp fångarna loss det är vår". Man ansåg att ingen blev bättre i fängelse. Man ville se den korta vistelsen som behandling och inte straff. Till stor del har vi kvar den synen än idag.
Citera
2018-01-24, 23:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Jag såg inslaget där man slog fast att mördaren burit Converse och jag såg när man presenterade gärningsmannaprofilgruppens utlåtande om inom vilket åldersspann mördaren kunde tänkas befinna sig i, men jag måste helt ha missat när Leif knöt ihop detta, vad var hans exakta citat angående detta?
Citera
2018-01-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Veck?
Är det en förkortning på det långa ordet veckor?
Visst,du=helt rätt ute !
Citera
2018-01-25, 15:27
Medlem
Eroicans avatar
Lägg ner eller byt ut GW!

Något har gått snett med Veckans Brott. Leif GW Persson hamnar allt oftare riktigt snett. Är han ett offer för Peters Princip (ungefär: alla når förr eller senare upp till sin egen inkompetensnivå)? Eller är han en dålig förlorare? Troligen både-och.

Kriminologens dubbla påhopp på polisen i Ulricehamn är både småsint och illa underbyggt. Det var ju inte oväntat att topsningen av 1500 unga män i trakten av Ulricehamn skulle leda till att mördaren avslöjades.

Persson dömde dock ut polisens åtgärd i höstas med den krystade motiveringen att Engla-mannen skulle ha slunkit ur nätet om Dalapolisen gjort en liknande topsning den gången, för tio år sedan.

När sedan mördaren i Ulricehamn efter topsningen insåg att hans dagar som fri och respekterad medborgare var till ända, att det enda som återstod var inlåsning och livslång skam, och då valde att ta sitt liv, kom Persson med ny kritik mot Ulricehamnspolisen.

Denna gång med infallsvinkeln att polisen var ansvarig för killens död. Man borde enligt Persson ha topsat (eller på annat sätt DNA-bestämt) folk i mördarens omgivning. Och sedan hämtat in mördaren.

Ett huvudlöst resonemang från en dålig förlorare.

Perssons gubbiga surhet visade sig också (i Veckans Brott 23/1) i en vass tillrättavisning av Camilla Kvartoft i ett läge där hon försökte formulera en fråga.

Det finns fler exempel på hur Persson förhäver sig själv och kommer till illa underbyggda slutsatser.

Inte minst i fallet med skottlossningen mot en polisman i Västerås förra året. Det är nu i stort sett klarlagt att polismannens villa utsattes för beskjutning på grund av hans effektivitet i tjänsten.
Alltså var det ett attentat mot polisen och inte mot privatpersonen.
Därmed var det också fullt rimligt att höga polischefer uttalade sig om att beskjutningen var riktat mot polisen. Trots hånet från Leif GW Persson i flera Veckans Brott-program.

Tips till SVT: Rulla ut gubben nu.
Citera
2018-01-25, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eroican
Lägg ner eller byt ut GW!

Något har gått snett med Veckans Brott. Leif GW Persson hamnar allt oftare riktigt snett. Är han ett offer för Peters Princip (ungefär: alla når förr eller senare upp till sin egen inkompetensnivå)? Eller är han en dålig förlorare? Troligen både-och.

Kriminologens dubbla påhopp på polisen i Ulricehamn är både småsint och illa underbyggt. Det var ju inte oväntat att topsningen av 1500 unga män i trakten av Ulricehamn skulle leda till att mördaren avslöjades.

Persson dömde dock ut polisens åtgärd i höstas med den krystade motiveringen att Engla-mannen skulle ha slunkit ur nätet om Dalapolisen gjort en liknande topsning den gången, för tio år sedan.

När sedan mördaren i Ulricehamn efter topsningen insåg att hans dagar som fri och respekterad medborgare var till ända, att det enda som återstod var inlåsning och livslång skam, och då valde att ta sitt liv, kom Persson med ny kritik mot Ulricehamnspolisen.

Denna gång med infallsvinkeln att polisen var ansvarig för killens död. Man borde enligt Persson ha topsat (eller på annat sätt DNA-bestämt) folk i mördarens omgivning. Och sedan hämtat in mördaren.

Ett huvudlöst resonemang från en dålig förlorare.

Perssons gubbiga surhet visade sig också (i Veckans Brott 23/1) i en vass tillrättavisning av Camilla Kvartoft i ett läge där hon försökte formulera en fråga.

Det finns fler exempel på hur Persson förhäver sig själv och kommer till illa underbyggda slutsatser.

Inte minst i fallet med skottlossningen mot en polisman i Västerås förra året. Det är nu i stort sett klarlagt att polismannens villa utsattes för beskjutning på grund av hans effektivitet i tjänsten.
Alltså var det ett attentat mot polisen och inte mot privatpersonen.
Därmed var det också fullt rimligt att höga polischefer uttalade sig om att beskjutningen var riktat mot polisen. Trots hånet från Leif GW Persson i flera Veckans Brott-program.

Tips till SVT: Rulla ut gubben nu.

Tycker Camilla Kvartoft är riktigt oduglig och inkompetent dessutom. Ställer enormt dumma frågor och konfronterar aldrig något.
Citera
2018-01-25, 17:07
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Shit vad irriterad han var ikväll den goda GW.
Tyckte han var måttligt irriterad, har sett honom betydligt mer irriterad än så. Har för mig att i flera program i rad i höstas så var humöret i kraftig gungning och han verkade mycket irriterad över Camilla när hon ledde programmet och när hon vände sig till GW. Han är ju en mästare i att avbryta Camilla när hon frågar honom någonting och det är få gånger som hon får tala till punkt. Vet inte om ni andra noterade i sista programmet att han vid ett tillfälle blev irriterad på Camilla och sa "om jag inte blir avbruten..." när han tyckte känna sig avbruten av Camilla.

Alltså, här borde det finnas utrymme för lite självrannsakan tycker jag. GW är ju mästarnas mästare på att själv avbryta Camilla i programmet hela tiden och det är sannerligen inte ofta som hon klarar sig någon längre stund utan att bli avbruten av GW då han uppenbarligen tycker att hon ställer löjliga frågor och han är ju så upphöjd att han måste visa sin dryga överlägsen genom att hugga av henne då hon pratar.

Nej, här har han något som han skulle kunna jobba med i sin personlighet, att bli lite mer ödmjuk. Eller det är kanske så enkelt att det är alkoholens biverkningar som yttrar sig i denna vresighet. Han skulle garanterat må bra av att lägga alkoholen på hyllan. Alkoholister är ju kända för att få kort stubin och vara irritabla och vresiga.
Citera
2018-01-25, 17:32
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tyckte han var måttligt irriterad, har sett honom betydligt mer irriterad än så. Har för mig att i flera program i rad i höstas så var humöret i kraftig gungning och han verkade mycket irriterad över Camilla när hon ledde programmet och när hon vände sig till GW. Han är ju en mästare i att avbryta Camilla när hon frågar honom någonting och det är få gånger som hon får tala till punkt. Vet inte om ni andra noterade i sista programmet att han vid ett tillfälle blev irriterad på Camilla och sa "om jag inte blir avbruten..." när han tyckte känna sig avbruten av Camilla.

Alltså, här borde det finnas utrymme för lite självrannsakan tycker jag. GW är ju mästarnas mästare på att själv avbryta Camilla i programmet hela tiden och det är sannerligen inte ofta som hon klarar sig någon längre stund utan att bli avbruten av GW då han uppenbarligen tycker att hon ställer löjliga frågor och han är ju så upphöjd att han måste visa sin dryga överlägsen genom att hugga av henne då hon pratar.

Nej, här har han något som han skulle kunna jobba med i sin personlighet, att bli lite mer ödmjuk. Eller det är kanske så enkelt att det är alkoholens biverkningar som yttrar sig i denna vresighet. Han skulle garanterat må bra av att lägga alkoholen på hyllan. Alkoholister är ju kända för att få kort stubin och vara irritabla och vresiga.

Tror det tåget har gått för länge sen..

Han har ett så sjukt uppblåst ego, visst han är många gånger underhållande men han är så jäkla självgod, och han måste hela tiden hugga på andra och framhäva sig själv.

När de har experter i programmet så låter han aldrig dessa experter stå i centrum utan han ska ta över allting. Och så får den här stackars kriminalteknikern som kommit dit för att visa hur man säkrar en brottsplats på spår stå där som ett får medans GW ska ta på sig plasthandskar.

Så som han snackat ner andra personer i det där programmet, men sedan när de kommer på besök så sitter han bara där knäpptyst.. vart är den stora käften då någonstans?

Intervjuer så skryter han hur bra hans böcker säljer och hur stort det är att serie sålts till usa.. Han slänger in vilka han är vänner med och vilka han minsann ätit middag med. Inget fel att vara stolt över vad man åstadkommit. Det är sättet han gör det på. Inte klädsamt alls.
Citera
2018-01-25, 17:55
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Tror det tåget har gått för länge sen..

Han har ett så sjukt uppblåst ego, visst han är många gånger underhållande men han är så jäkla självgod, och han måste hela tiden hugga på andra och framhäva sig själv.

När de har experter i programmet så låter han aldrig dessa experter stå i centrum utan han ska ta över allting. Och så får den här stackars kriminalteknikern som kommit dit för att visa hur man säkrar en brottsplats på spår stå där som ett får medans GW ska ta på sig plasthandskar.

Så som han snackat ner andra personer i det där programmet, men sedan när de kommer på besök så sitter han bara där knäpptyst.. vart är den stora käften då någonstans?

Intervjuer så skryter han hur bra hans böcker säljer och hur stort det är att serie sålts till usa.. Han slänger in vilka han är vänner med och vilka han minsann ätit middag med. Inget fel att vara stolt över vad man åstadkommit. Det är sättet han gör det på. Inte klädsamt alls.
Dina reflektioner är vettiga och klarsynta och jag håller med i det du säger. Och kanske har du rätt i att tåget har gått för bra länge sedan, att GW skulle kunna plocka fram mer ödmjuka sidor i sin personlighet.

Undrar dock vad som skulle hända om han la av med alkoholen, kanske skulle det kunna göra underverk? Alkoholister tar ju väldigt mycket stryk och deras nerver trasas sönder och på GW ser man tydligt såna tecken på hur fördärvad han blivit av allt supande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in