Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att de här erfarna simmarna kände vilket som var enklast. Jag skulle rekommendera dig att prova själv om det inte vore farligt.

så du tror att de kom fram till att det var enklare att ha påsen hängandes rakt ner kring halsen än att lägga den på magen och simma ut?
jag säger inte att det inte vore så farligt att ha den på magen -det är du som gör- men jag är övertygad om att det är lättare att ha den där än att ha den hängandes rätt ner.
Citera
2012-12-04, 23:39
Medlem
kan vi börja tala om 'det perfekta självmordet'?
Citera
2012-12-05, 00:02
Medlem
Om man bortser från alla möjligheter att någon har dumpat kroppen från ex jollen eller att han dragits en bit av sträckan med hjälp av strömmen så tror jag att han släpade tyngden efter sig på botten.

Repet är ju faktiskt relativt långt och möjligheten finns ju att han antingen dragit upp vikten och krånglat den runt huvudet.... eller dragit sig ner mot den och gjort en liknande manöver.
Citera
2012-12-05, 00:06
Medlem
Marmosets avatar
Han kan ha tagit hjälp av någon form av flytetyg, en gummimadrass, uppblåsbar seglarväst, eller dylikt, eller något som bara bar upp stenarna, en flythjälp som han sen gjorde sig fri från/dumpat när han simmat tillräckligt långt bort. Han kan ha velat vara en bit från båten ifall något skulle gå snett, så han inte skulle väcka kamraterna under sin eventuella dödskamp.

Detta under förutsättning att det verkligen var ett självmord.
Citera
2012-12-05, 07:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
så du tror att de kom fram till att det var enklare att ha påsen hängandes rakt ner kring halsen än att lägga den på magen och simma ut?
jag säger inte att det inte vore så farligt att ha den på magen -det är du som gör- men jag är övertygad om att det är lättare att ha den där än att ha den hängandes rätt ner.
Densiteten hos granit är 2,75 kg/kubikdm. Det innebär att 6 kg väger 3,6 kg under vatten. Om stenarna ligger på magen sticker en del upp ovanför ytan, och blir tyngre. Det är dessutom svårt att hålla balansen så stenarna ligger kvar.
Citera
2012-12-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Densiteten hos granit är 2,75 kg/kubikdm. Det innebär att 6 kg väger 3,6 kg under vatten. Om stenarna ligger på magen sticker en del upp ovanför ytan, och blir tyngre. Det är dessutom svårt att hålla balansen så stenarna ligger kvar.

visst är det tyngre.
men 6 mjölkpaket på magen eller 3 kring halsen, vad väljer du? och stenarna låg i 2 strumpor som sen hade placerats i 1 kasse, så allt låg samlat.
för att summera: jag är övertygad om att det är mer görbart att simma ut med 6 kilo sten i en påse på magen än 3 kilo hängande krig halsen, med allt var det innebär för att få luft.
om han kunde placera stenen i tex en plastbalja så blir det förstås ännu lättare.
Citera
2012-12-05, 09:38
Medlem
kan väl inte vara så svårt att ta påsen i handen och simma ut 75 meter och variera påsen mellan händerna, göra fast det runt halsen och simma tills orken tar slut dvs 25 meter till, fattar inte ens att man utgår ifrån att han simmade med påsen runt halsen från start
Citera
2012-12-05, 23:22
Medlem
allegragellers avatar
Någon annan kan ha simmat ut med mannen på släptåg. Någon som hade flytväst på sig.

Annars tycker jag att ryggsim med påse på magen (!) är en bra teori.
Citera
2012-12-06, 15:47
Medlem
Puma1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Någon annan kan ha simmat ut med mannen på släptåg. Någon som hade flytväst på sig.

Annars tycker jag att ryggsim med påse på magen (!) är en bra teori.

Att någon annan ska ha simmat ut med mannen tar jag för otroligt, då är det mycket lättare att dumpa honom från en båt och sen sticka istället för att riskera att bli mer upptäckt än han redan blir.
Citera
2012-12-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ester-muppemyr
Hur kan det komma sig att mordvapnet visas i Tv nu, i ett tidigare avsnitt då Leif tittade på bevismaterial valde man ju att inte titta på kniven.

Tror inte det var den riktiga kniven.Kepsen däremot finns att beskåda på polismuseet.
Citera
2012-12-06, 18:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puma1337
Att någon annan ska ha simmat ut med mannen tar jag för otroligt, då är det mycket lättare att dumpa honom från en båt och sen sticka istället för att riskera att bli mer upptäckt än han redan blir.

Hela poängen med att mannen skall hittas långt ifrån båten, om det är ett mord, är väl just att självmord då verkar mer sannolikt. Har aldrig simmat klädsim så jag vet inte riktigt vad jag talar om men om man har en flytväst på sig torde man iaf inte sjunka.

Finns det någon press eller annat om detta fall? Nån som vet?
Citera
2012-12-06, 18:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hela poängen med att mannen skall hittas långt ifrån båten, om det är ett mord, är väl just att självmord då verkar mer sannolikt. Har aldrig simmat klädsim så jag vet inte riktigt vad jag talar om men om man har en flytväst på sig torde man iaf inte sjunka.

Finns det någon press eller annat om detta fall? Nån som vet?
Det är en god tanke. Istället för t.ex. livboj eller fender som jag föreslog kan han ha använt en flytväst.

Jag har inte sett något i media om detta fall, förutom VB förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in