2010-10-19, 13:10
Medlem
veryDiscos avatar
Undrar efter att läst denna tråd: https://www.flashback.org/t1310491

En användare startar en tråd i AB o K (vad det nu är), och blir avstängd för att han är mindreårig. Tråden flyttas till Juridik, då TS ställer en juridisk fråga "vilket straff kommer jag få?".

Någon länkar till en tidningsartikel som med stor sannolikhet handlar om den händelse TS varit med i. Där råkar bilen vara otroligt ful, och skrattsalvorna och skämten haglar. Tråden går alltså OT.

Så moderatorn stänger tråden pga OT. Men öppnar den på nytt och skickar den till Humor efter PM-förfrågningar.

I tråden finns det även 3-veckor gamla outnings-spekulationer om TS.

Så jag har 2 frågor:
1. Är det ok för en moderator att ändra inriktning i en tråd som gått Off-Topic? Tex. en seriöst ställd fråga förvandlas till en oseriös tråd av OT-inlägg där trådskaparen hånas - och tråden kategoriseras då om till en tråd som handlar om att håna TS.
2. Skyddas inte avstängda användare av outnings-regeln?
Senast redigerad av veryDisco 2010-10-19 kl. 13:12.
Citera
2010-10-19, 13:12
Medlem
najass avatar
Ta det med moderatorn direkt.

https://www.flashback.org/t951568
Citera
2010-10-19, 13:13
Medlem
veryDiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ta det med moderatorn direkt.
Är inte den aktuella tråden jag bryr mig om.

Är intresserad av de fetstilta frågorna för min egen skull, och tycker reglerna är otydliga (efter att ha läst tråden).

edit: ser att du la till en länk
Citat:
Ursprungligen postat av najas
https://www.flashback.org/t951568
Alltså jag vet inte om moderator(erna) gjort fel eller ej. Därför jag undrar.
Senast redigerad av veryDisco 2010-10-19 kl. 13:25.
Citera
2010-10-19, 14:57
Medlem
Ondves avatar
Tycker också TS exempel är lite utav ett gränsfall. Om jag själv skulle fråga om något liknande exemplet så skulle iaf inte jag vilja att någon drog upp en artikel och kopplade ihop med min användare.

Men reglerna kanske inte gäller avstängda konton?

Angående att flytta och ändra inriktning tycker jag dock att moderatorerna ska kunna göra om det är passande. T.ex. om TS redan fått svar på sin fråga och diskussionen spinner vidare i en annan riktning.
Citera
2010-10-19, 18:49
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Tycker också TS exempel är lite utav ett gränsfall. Om jag själv skulle fråga om något liknande exemplet så skulle iaf inte jag vilja att någon drog upp en artikel och kopplade ihop med min användare.

Men reglerna kanske inte gäller avstängda konton?

Angående att flytta och ändra inriktning tycker jag dock att moderatorerna ska kunna göra om det är passande. T.ex. om TS redan fått svar på sin fråga och diskussionen spinner vidare i en annan riktning.

Artikeln outade ju inte TS, men inlägget som citerades gjorde det. Såg det också i tråden och märkte att den som skrivit inlägget är avstängd men inlägget ligger kvar.
Citera
2010-10-19, 19:53
Medlem
b0gfettos avatar
Gick inte ett editera längre så blir ett nytt inlägg.
Inlägget det handlar om var inte ens RPat som outning tydligen, försvinner förhoppningsvis nu.
Jag vet inte om icke åtgärdade RPs följer med när mods flyttar trådar, om dom inte följer med så har det väl hamnat mellan stolarna.
Citera
2010-10-19, 20:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Gick inte ett editera längre så blir ett nytt inlägg.
Inlägget det handlar om var inte ens RPat som outning tydligen, försvinner förhoppningsvis nu.
Jag vet inte om icke åtgärdade RPs följer med när mods flyttar trådar, om dom inte följer med så har det väl hamnat mellan stolarna.
Jag är inte säker, men jag har för mig att RP:s följer med flyttade trådar. Å andra sidan anser jag att modsen i respektive delforum ska rensa trådarna innan man flyttar dem så det borde inte vara ett problem.
Citera
2010-10-19, 21:07
Medlem
Ondves avatar
Ok att artikeln i exemplet inte outade trådstartaren med namn, men den ganska säregna bilen kan nog en hel del folk koppla till honom.

Ponera att någon med för mycket fritid bosätter sig i juridik-forumet och har som sin hobby att gräva fram notiser ur lokalblaskor som troligen handlar det fall som trådstartaren frågar om och postar.

Så min fråga är: Får man koppla ihop en trådstartares frågeställning med en artikel som kan bidra till att han outas inför vissa?

Visst har man ett eget ansvar i vad man postar, men just i juridik ser man ofta ganska detaljerade frågeställningar som säkert kan kopplas till en artikel i en lokal tidning.
Citera
2010-10-19, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Ok att artikeln i exemplet inte outade trådstartaren med namn, men den ganska säregna bilen kan nog en hel del folk koppla till honom.

Ponera att någon med för mycket fritid bosätter sig i juridik-forumet och har som sin hobby att gräva fram notiser ur lokalblaskor som troligen handlar det fall som trådstartaren frågar om och postar.

Så min fråga är: Får man koppla ihop en trådstartares frågeställning med en artikel som kan bidra till att han outas inför vissa?

Visst har man ett eget ansvar i vad man postar, men just i juridik ser man ofta ganska detaljerade frågeställningar som säkert kan kopplas till en artikel i en lokal tidning.

Det här är min gissning. Det kan ju inte vara fel att lägga in en länk till någon artikel där något beskrivs på samma sätt som en användare beskriver ett händelseförlopp. Att skriva att det rör sig om samma personer får man dock inte göra.

Huruvida man får skriva att det var sjukt likt det som står i en tidningsartikel vet jag inte. Men det borde man väl få?

Man kan ju förslagsvis starta ett speciellt användarkonto om man vill berätta något som går att hitta i tidningen. Då blir det ju bara ett konto som blir "avslöjat" även om det inte skrivs rakt ut.

Men jag är inte alls säker på att det är så här, det är bara en teori jag har. Jag har många sådana, teorier alltså. Alla är inte lika bra.
Citera
2010-10-19, 21:18
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veryDisco
Undrar efter att läst denna tråd: https://www.flashback.org/t1310491

En användare startar en tråd i AB o K (vad det nu är), och blir avstängd för att han är mindreårig. Tråden flyttas till Juridik, då TS ställer en juridisk fråga "vilket straff kommer jag få?".

Någon länkar till en tidningsartikel som med stor sannolikhet handlar om den händelse TS varit med i. Där råkar bilen vara otroligt ful, och skrattsalvorna och skämten haglar. Tråden går alltså OT.

Så moderatorn stänger tråden pga OT. Men öppnar den på nytt och skickar den till Humor efter PM-förfrågningar.

I tråden finns det även 3-veckor gamla outnings-spekulationer om TS.

Så jag har 2 frågor:
1. Är det ok för en moderator att ändra inriktning i en tråd som gått Off-Topic? Tex. en seriöst ställd fråga förvandlas till en oseriös tråd av OT-inlägg där trådskaparen hånas - och tråden kategoriseras då om till en tråd som handlar om att håna TS.
Jag gör det ibland. Speciellt när lågkvalitativa svar på en mening upprepas lite för många gånger. Exempelvis försökte jag få ordning på en tråd nyligen där flera användare bara konstaterade att kommunism suger. Det var visserligen topic, men det räcker med 5 stycken enmeningssvar som uttrycker det.

Citat:
Ursprungligen postat av veryDisco
2. Skyddas inte avstängda användare av outnings-regeln?
Jo. 1.06 gäller alla användare, avstängda som aktiva. Ja, förutom när mod/admin sagt att den inte längre gäller en specifik användare.
Citera
2010-10-19, 23:47
Medlem
veryDiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det här är min gissning. Det kan ju inte vara fel att lägga in en länk till någon artikel där något beskrivs på samma sätt som en användare beskriver ett händelseförlopp. Att skriva att det rör sig om samma personer får man dock inte göra.

Huruvida man får skriva att det var sjukt likt det som står i en tidningsartikel vet jag inte. Men det borde man väl få?
Om vi nu snackar trådexemplet så är ju hela den en soppa. Länken är helt OT (har inte med frågan om han kommer att straffas att göra) samtidigt som det är en "minioutning".
Sen kommer en ny länk med bilder med människor på bilderna och spekulationer om vem som kan vara TS - regelrätt outning och outningsspekulationer - samtidigt som det är OT.
Sen anses de här outningarna och "minioutningarna" så roliga att tråden flyttas till humor.

Nu var det en avstängd användare med ett enda inlägg, så skadan lär ju inte blivit så stor. Men man blir ju lite orolig och konfundersam över FB:s principer.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag gör det ibland. Speciellt när lågkvalitativa svar på en mening upprepas lite för många gånger. Exempelvis försökte jag få ordning på en tråd nyligen där flera användare bara konstaterade att kommunism suger. Det var visserligen topic, men det räcker med 5 stycken enmeningssvar som uttrycker det.

Jo. 1.06 gäller alla användare, avstängda som aktiva. Ja, förutom när mod/admin sagt att den inte längre gäller en specifik användare.
Tack för svaren
När mod/admin säger att den inte gäller en specifik användare, vad baserar mod/admin detta beslutet på? Om det nu är ett undantag från de andra reglerna dvs.
Senast redigerad av veryDisco 2010-10-19 kl. 23:50.
Citera
2010-10-22, 20:33
Medlem
Fina Gubbens avatar
Hade också lite funderingar kring tråden om bilen. RPade några inlägg som mer eller mindre var outning, men inget verkade hända. 1.06 verkar inte gälla för den där tråden. Så undrar också varför som TS i denna tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in