Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Hahah, första jag tänkte var att du ville ha någon slags World of warcraft-kropp, vad nu det är. Smalfet, kanske?
Hehe, jag tänkte med world of warcraft.
Ang kost så se till att äta en frukt mellan måltiderna så du får i dig nått var annan var tredje timme. (mer om det längst ned) Jag drygar ut med proteindrink mitt på eftermiddagen med.
Du vill sikta på ungefär 2g protein per kilo kroppsvikt per dag. Själv är jag vegetarian så jag når det med proteindrinkar morgon & kväll. Gainer & protte vid träningen.
Ät mycket kyckling och tonfisk om du äter kött. Tofu är ett suveränt alternativ om du e veggo, dessutom innehåller tofu fytoöstrogener som har cardioprotektiv verkan så det skadar ju inte att få i sig det.
Angående kolhydrater så försök få i dig långsamma generellt. Frukt är enligt min mening bra med.
Fett kan man få i sig mer av än vad många tror, men helst ska det vara fleromättat (raps & olivolja).
Skälet till att man ska äta mellan måltiderna beror på blodsockernivåerna i din kropp. Tänk dig blodsockernivåerna som en sinuskurva. En topp vid varje måltid. En dal mellan måltiderna. När topparna blir för höga om man äter för mycket vid ett tillfälle kommer energi lagras som fett. När dalarna blir för djupa om det går för länge mellan måltiderna kommer snabba proteiner, bla. ur muskler att brytas ned till energi. Genom att äta frukt var annan till var tredje timme förhindrar man nedbrytningen, dessutom är man inte lika hungrig vid måltiderna varför man äter mindre och minskar fettinlagringen vid topparna.
Summa summarum, mycket protein & frukt mellan målen. (allternativt dela upp så du äter 6 måltider om dagen istället för tre.)
Jag stavar som en kratta. Det kommer vara massa stavfel ovan för jag orkar inte korrekturläsa.