• 1
  • 2
2010-10-19, 11:20
Medlem
Jag har gått upp 6 kilo på 2 månader. Hur sjukt är inte det?? Den största delen av mitt liv har jag varit gymnast och efter man la det på hyllan hände det en del grejer. Jag har pendlat rejält i vikt och nu känner jag att det är dags att få fram de där konturerna man en gång hade. Visst, jag är inte fet men det kan ju alltid bli bättre! Igår gymmade jag för första gången på 2 år! Jag är sjukt taggad! Imorgon är det dags igen
Tänkte lägga in bilder allt eftersom! Sjukt roligt när man ser resultat!

Någon som har bra koll på en hälsosam kost? Kom inte med sallad och skit utan något som man håller sig mätt på!
Citera
2010-10-19, 11:49
Medlem
trewqs avatar
Hahah, första jag tänkte var att du ville ha någon slags World of warcraft-kropp, vad nu det är. Smalfet, kanske?
Citera
2010-10-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Hahah, första jag tänkte var att du ville ha någon slags World of warcraft-kropp, vad nu det är. Smalfet, kanske?

Hahaha, jo, det slog mig sen att folk säkerligen kommer tro jag menar den skiten ;D Ja jo, smalfet! :P
Citera
2010-10-19, 13:18
Medlem
Nuke-it-alls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Haha jag trodde samma.

Men va fan käka tonfisk, kyckling, kvarg, ägg, oxfilé osv.
Citera
2010-10-19, 13:51
Medlem
El-Knoxs avatar
Eller kanske en havregryn/proteindrinks-diet?
1 dl vassleprotein + 1 dl havregryn 5 ggr om dagen. Sen kan man ju lägga till valfri mängd grönsaker och frukt. Smakar skit och lär ju inte vara den bästa maten för en hårt tränande men fan vad smidigt det är. Middagen avklaras på 5 min. Kör på detta alla vardagar.

Ett mer seriöst tips är kanske pastasallad med tonfisk eller kyckling och någon trevlig dressing.
Citera
2010-10-19, 13:53
Medlem
Trodde också först du menade World of Warcraft för att ansluta mig till gänget då...

Uteslut vitt bröd, vit pasta och ersätt med fullkorn. Ät mycket proteiner och grönsaker, typ stekt lax eller stekt kycklingfilé med broccoli, spenat, kokta morötter eller annat gott. Drick mycket vatten, ingen juice eller läsk. Skriv matdagbok. Vila är också viktigt...
Citera
2010-10-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuke-it-all
Haha jag trodde samma.

Men va fan käka tonfisk, kyckling, kvarg, ägg, oxfilé osv.

Aight ! Vad är kvarg?
Citera
2010-10-19, 14:09
Medlem
Crossfit har en ganska sund (i mina ögon) inställning till diet. Från Crossfit.com:

"What Should I Eat?

In plain language, base your diet on garden vegetables, especially greens, lean meats, nuts and seeds, little starch, and no sugar. That's about as simple as we can get. Many have observed that keeping your grocery cart to the perimeter of the grocery store while avoiding the aisles is a great way to protect your health. Food is perishable. The stuff with long shelf life is all suspect. If you follow these simple guidelines you will benefit from nearly all that can be achieved through nutrition.

What Foods Should I Avoid?

Excessive consumption of high-glycemic carbohydrates is the primary culprit in nutritionally caused health problems. High glycemic carbohydrates are those that raise blood sugar too rapidly. They include rice, bread, candy, potato, sweets, sodas, and most processed carbohydrates. Processing can include bleaching, baking, grinding, and refining. Processing of carbohydrates greatly increases their glycemic index, a measure of their propensity to elevate blood sugar. "

Har käkat enligt det tänket i ett år ungefär och man ser verkligen stor skillnad. Största skillnaden kommer nog från att jag bytt ut potatis/pasta/ris/bröd mot frukt och grönt istället. Lätt värt att ge det en månad och se om det funkar för dig.
Citera
2010-10-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Eller kanske en havregryn/proteindrinks-diet?
1 dl vassleprotein + 1 dl havregryn 5 ggr om dagen. Sen kan man ju lägga till valfri mängd grönsaker och frukt. Smakar skit och lär ju inte vara den bästa maten för en hårt tränande men fan vad smidigt det är. Middagen avklaras på 5 min. Kör på detta alla vardagar.

Ett mer seriöst tips är kanske pastasallad med tonfisk eller kyckling och någon trevlig dressing.

Ja det lät ju sådär, men man lär sig förhoppningsvis gilla det efter dragit ner det några gånger. Tack för tipset!
Citera
2010-10-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaggBiff
Crossfit har en ganska sund (i mina ögon) inställning till diet. Från Crossfit.com:

"What Should I Eat?

In plain language, base your diet on garden vegetables, especially greens, lean meats, nuts and seeds, little starch, and no sugar. That's about as simple as we can get. Many have observed that keeping your grocery cart to the perimeter of the grocery store while avoiding the aisles is a great way to protect your health. Food is perishable. The stuff with long shelf life is all suspect. If you follow these simple guidelines you will benefit from nearly all that can be achieved through nutrition.

What Foods Should I Avoid?

Excessive consumption of high-glycemic carbohydrates is the primary culprit in nutritionally caused health problems. High glycemic carbohydrates are those that raise blood sugar too rapidly. They include rice, bread, candy, potato, sweets, sodas, and most processed carbohydrates. Processing can include bleaching, baking, grinding, and refining. Processing of carbohydrates greatly increases their glycemic index, a measure of their propensity to elevate blood sugar. "

Har käkat enligt det tänket i ett år ungefär och man ser verkligen stor skillnad. Största skillnaden kommer nog från att jag bytt ut potatis/pasta/ris/bröd mot frukt och grönt istället. Lätt värt att ge det en månad och se om det funkar för dig.

Det lät riktigt bra! Men alltså äter du BARA frukt och grönt istället för pasta potatis etc.. ? Blir du mätt? Man skall ändå äta rekommenderat efter sin vikt och längd? Är 168 cm lång och väger ca 63 kilo.
Citera
2010-10-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RodaNilen
Trodde också först du menade World of Warcraft för att ansluta mig till gänget då...

Uteslut vitt bröd, vit pasta och ersätt med fullkorn. Ät mycket proteiner och grönsaker, typ stekt lax eller stekt kycklingfilé med broccoli, spenat, kokta morötter eller annat gott. Drick mycket vatten, ingen juice eller läsk. Skriv matdagbok. Vila är också viktigt...

Det lät enkelt! och så hade jag nog fan kunnat leva! Jag är en riktig gottegris.. men nu har jag jobbat upp min självdisciplin!
Citera
2010-10-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forhilvede
Det lät riktigt bra! Men alltså äter du BARA frukt och grönt istället för pasta potatis etc.. ? Blir du mätt? Man skall ändå äta rekommenderat efter sin vikt och längd? Är 168 cm lång och väger ca 63 kilo.

Jag glömde visst en del:

"Protein should be lean and varied and account for about 30% of your total caloric load.

Carbohydrates should be predominantly low-glycemic and account for about 40% of your total caloric load.

Fat should be predominantly monounsaturated and account for about 30% of your total caloric load.

Calories should be set at between .7 and 1.0 grams of protein per pound of lean body mass depending on your activity level. The .7 figure is for moderate daily workout loads and the 1.0 figure is for the hardcore athlete. "

Detta innebär att genomsnitts personen ökar sitt intag av fett markant på bekostnad av kolhydraterna. Just nu sitter jag och käkar ett lass med wokad vitkål, morötter, broccoli (hur fan det stavas) som kolhydratskälla. Även om jag äter mycket grönsaker så blir den glykemiska belastningen inte lika stor som om jag hade ätit pasta eller liknande. Proteinet jag äter just nu är en stekt kycklingfilé och fettet består av majonnäs (jag vet, inte helt ok, men det är mitt undantag) och en halv avocado. Nu för tiden blir jag tokmätt på detta, men de 3 första veckorna som jag åt så här så var jag ofta lite småhungrig. Jag upplevde det som om jag var tvungen att vänja kroppen att gå på fett istället för kolhydrater. Men jag hade alltid med mig ett paket mandlar eller nötter som jag käkade om jag blev hungrig så jag överlevde även den perioden. Jag försöker inte hålla den här dieten 100% av tiden utan har satt upp en 90% regel för mig själv. Detta gör att jag håller mig i veckorna för att sen ta en "ätardag" på helgen. Vad gäller hur mycket man ska äta har jag inte behövt fundera på det. Slutar man knulla blodsockret med pasta osv så verkar det vara lättare att äta rätt mängd.
Senast redigerad av SkaggBiff 2010-10-19 kl. 14:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in