Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-19, 15:33
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
Köp ett ljust bröd(typ barkis eller något oskivad ljust bröd.)
Skär av överdelen som på en semla och gröp ur ett hål i hela limpan.
Stek köttfärsen med favoritkryddor o lite creme fraiche eller matgrädde.
Blanda i brödsmulorna som du gröpte ut i färsen.
Lägg i färsen i limpan, lägg på locket, på med ost, in i ugnen tills osten har smält.

Jag kallar det köttsemla.
Lät gott! Skall prövas vid tillfälle
Citera
2010-10-19, 21:24
Medlem
Trollhuntards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har den här rätten utan namn nån som helst anknytning till husmanskost?

Crème fraîche
Citera
2010-10-20, 12:44
Medlem
Frikadeller har ingen nämt, inte heller Fåraherdens paj, som åtminstonde är engelsk husmanskost
Citera
2010-10-20, 12:46
Medlem
stordrulens avatar
Köttbullar, sjömansbiff är riktigt gott med ett fint öl i..
Citera
2010-10-20, 13:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Köttbullar, sjömansbiff är riktigt gott med ett fint öl i..

Sjömansbiff är onekligen en trevlig rätt. Men inte gör man väl den på köttfärs?
Citera
2010-10-20, 13:53
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Sjömansbiff är onekligen en trevlig rätt. Men inte gör man väl den på köttfärs?

Ja nu vart ju detta väldigt pinsamt
Jag tänkte inte efter 2gånger innan jag skrev, då blir det såhär.
Citera
2010-10-20, 14:32
Medlem
shib12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Köttpuddingar
Köttpastejer
Köttgrotta
Timbaler
Diverse färserade grönsaker, t.ex. kålhuvud, tomater, lökar.
Färserade pannkakor
Oxjärpar
Falsk hare
Lökdolmar
Råbiff

Jag utgick från att du med färs enbart menar färs av fläsk- och nötkött, annars så är ju exempelvis lungmos en klassisk rätt.
Samtliga rätter kan kanske inte strikt anses vara husmanskost, men är åtminstone närliggande.
Vill du förgifta människa ? Vart i helvete hitta du recept på råbiff med blandfärs ?

Råbiff ska göras på oxfilé eller innanlår av nöt.

Men INTE blandfärs, hoppas du tänkte fel när du skrev.
Citera
2010-10-20, 15:23
Moderator
rotadents avatar
Köttfärspaj är väl rätt klassiskt? Det är dessutom rätt gott.
Citera
2010-10-20, 15:58
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shib12
Vill du förgifta människa ? Vart i helvete hitta du recept på råbiff med blandfärs ?

Råbiff ska göras på oxfilé eller innanlår av nöt.

Men INTE blandfärs, hoppas du tänkte fel när du skrev.
Självklart skall det stå "...menar färs av fläsk- eller nötkött", nu blev det ett tokigt mellanting mellan det och "...menar färs av fläskkött och färs av nötkött" i mitt förtydligande att förslaget på rätter innehållandes "färs" baserar sig på att han med "färs" menar köttfärs gjord på kött från grisar eller nötkreatur. Inte färs på inälvor från dito djur, ej heller kycklingfärs, harfärs, gäddfärs etc.

Jag har aldrig nämnt blandfärs, än mindre att man skall göra råbiff av den. Jag litar på att TS själv kan avgöra i vilka rätter det lämpar sig med nötfärs, fläskfärs eller blandfärs. Självklart gör man inte råbiff på fläskkött, även fast det i praktiken med kött från svenska grisar är ofarligt så kommer det att smaka hemskt.
Tror du att jag även menar att man ska göra oxjärparna på blandfärs eller fläskfärs? Då blir det köttjärpar av dem.

Om ett syftningsfel i ett inlägg på ett forum får någon att äta råbiff på gris så bör nog den personen hålla sig till Findus färdigrätter.
Citera
2010-10-20, 17:14
Medlem
shib12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Självklart skall det stå "...menar färs av fläsk- eller nötkött", nu blev det ett tokigt mellanting mellan det och "...menar färs av fläskkött och färs av nötkött" i mitt förtydligande att förslaget på rätter innehållandes "färs" baserar sig på att han med "färs" menar köttfärs gjord på kött från grisar eller nötkreatur. Inte färs på inälvor från dito djur, ej heller kycklingfärs, harfärs, gäddfärs etc.

Jag har aldrig nämnt blandfärs, än mindre att man skall göra råbiff av den. Jag litar på att TS själv kan avgöra i vilka rätter det lämpar sig med nötfärs, fläskfärs eller blandfärs. Självklart gör man inte råbiff på fläskkött, även fast det i praktiken med kött från svenska grisar är ofarligt så kommer det att smaka hemskt.
Tror du att jag även menar att man ska göra oxjärparna på blandfärs eller fläskfärs? Då blir det köttjärpar av dem.

Om ett syftningsfel i ett inlägg på ett forum får någon att äta råbiff på gris så bör nog den personen hålla sig till Findus färdigrätter.
Förstår din poäng nu, fick intrycket av att du menade blandfärs vilket man får av den blandningen haha..

Reagerade inte lika starkt på oxjärparna pg.a dessa tillagas iaf, har för mig att man kan bli redigt kass i kistan av rått griskött ?
Citera
2010-10-20, 17:18
Medlem
Kanske dedär äckliga man blev itvingad som liten. Typ en gratäng med potatis och köttfärs. Usch det var vidrigt, men inte ätit det på säkert 10 år nu dock
Citera
2010-10-20, 18:35
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tham90
Skomakarlåda (Potatismos, bacon, nötkött, möjligen något jag glömt) med egenrullade små köttbullar eller miniminiminibiffar istället för nötkött.

Skomakar låda är faktiskt ryggbiff som serveras med potatispuré och rödvinssås med kapris och knaperstekt bacon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in