Citat:
Ursprungligen postat av shib12
Vill du förgifta människa ? Vart i helvete hitta du recept på råbiff med blandfärs ?
Råbiff ska göras på oxfilé eller innanlår av nöt.
Men INTE blandfärs, hoppas du tänkte fel när du skrev.
Självklart skall det stå "...menar färs av fläsk- eller nötkött", nu blev det ett tokigt mellanting mellan det och "...menar färs av fläskkött och färs av nötkött" i mitt förtydligande att förslaget på rätter innehållandes "färs" baserar sig på att han med "färs" menar köttfärs gjord på kött från grisar eller nötkreatur. Inte färs på inälvor från dito djur, ej heller kycklingfärs, harfärs, gäddfärs etc.
Jag har aldrig nämnt blandfärs, än mindre att man skall göra råbiff av den. Jag litar på att TS själv kan avgöra i vilka rätter det lämpar sig med nötfärs, fläskfärs eller blandfärs. Självklart gör man inte råbiff på fläskkött, även fast det i praktiken med kött från svenska grisar är ofarligt så kommer det att smaka hemskt.
Tror du att jag även menar att man ska göra oxjärparna på blandfärs eller fläskfärs? Då blir det köttjärpar av dem.
Om ett syftningsfel i ett inlägg på ett forum får någon att äta råbiff på gris så bör nog den personen hålla sig till Findus färdigrätter.