Hej jag ska komma på en husmanskost med färs , men ej kolpudding , koldolmar , köttfärslimpa , biffar eller Wallenbergare .
jag kommer verkligen inte på något så finns det någon som har förslag ?
Köp ett ljust bröd(typ barkis eller något oskivad ljust bröd.)
Skär av överdelen som på en semla och gröp ur ett hål i hela limpan.
Stek köttfärsen med favoritkryddor o lite creme fraiche eller matgrädde.
Blanda i brödsmulorna som du gröpte ut i färsen.
Lägg i färsen i limpan, lägg på locket, på med ost, in i ugnen tills osten har smält.
Hej jag ska komma på en husmanskost med färs , men ej kolpudding , koldolmar , köttfärslimpa , biffar eller Wallenbergare .
jag kommer verkligen inte på något så finns det någon som har förslag ?
Jag brukar göra detta ett par ggr i månaden, fräser färs med lök och kryddar väldigt strakt, kokar upp broccoli lätt. Färsen lägger jag i en ungsfast form, sen en plastburk med körsbärstomater (hela), broccolin över den med 5dl Crème fraîche som jag smetar över och slutligen en näve riven ost (20min i ugn 200ish grader).
Bra tråd jag brukar göra mycket på färs så mer tips.
Jag brukar göra detta ett par ggr i månaden, fräser färs med lök och kryddar väldigt strakt, kokar upp broccoli lätt. Färsen lägger jag i en ungsfast form, sen en plastburk med körsbärstomater (hela), broccolin över den med 5dl Crème fraîche som jag smetar över och slutligen en näve riven ost (20min i ugn 200ish grader).
Bra tråd jag brukar göra mycket på färs så mer tips.
Har den här rätten utan namn nån som helst anknytning till husmanskost?
Köttpuddingar
Köttpastejer
Köttgrotta
Timbaler
Diverse färserade grönsaker, t.ex. kålhuvud, tomater, lökar.
Färserade pannkakor
Oxjärpar
Falsk hare
Lökdolmar
Råbiff
Jag utgick från att du med färs enbart menar färs av fläsk- och nötkött, annars så är ju exempelvis lungmos en klassisk rätt.
Samtliga rätter kan kanske inte strikt anses vara husmanskost, men är åtminstone närliggande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!