Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 20:41
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag föredrar ju v-cut, framförallt eftersom det lämnar cigarrens form mer ifred! Som en punch-cut fast liksom öppnare!
Tackar tackar! Kan tänka mig att snittet i cigarren gör att det blir lite som att ha ett blåsinstrument i munnen, typ som en flöjt eller kanske som en klarinett. Gillar den tanken. Så efter en del efterforskningar bla på Youtuben. Så tog jag mitt mod till fånga och beställde mig en Colibri V-cut. Det blev dessutom en bunt finfina cigarrer i olika valörer. Livet leker!
Citera
2017-03-17, 21:40
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Tackar

En annan fråga; måste man har en snoppare?

Nödvändigtvis inte. Det går lika bra med cirkelsåg! https://www.youtube.com/watch?v=MeiU6-pOvto

Skämt åsido. I nödfall duger även rakbladsvass kniv eller varför inte sticka ett par tre hål med någon vass sticka eller nål. Det har jag sett att de gör på youtuben
Citera
2017-03-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du skall vara medveten om att det är vardagscigarrer jag rekommenderat, men varför lägga en massa pengar på smaker man ändå inte förstår att uppskatta?
Vill du röka en festcigarr bara för att det är fest, så förstår jag ju det också! Vilken prisklass är du ute efter? De pinnar jag nämnt kostar strax över femtiolappen och ger 30-40 minuters njutning.

En snoppare behöver du ha. Köp en billig.

Jag tänkte mig runt 100 kr klassen. Har blivit rekommenderat en Cohiba Siglo av en vän. Har du någon erfarenhet utan den?

En snoppare köper jag gärna. Ska se om jag hittar i en fysisk butik.
Citera
2017-03-17, 22:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag tänkte mig runt 100 kr klassen. Har blivit rekommenderat en Cohiba Siglo av en vän. Har du någon erfarenhet utan den?

En snoppare köper jag gärna. Ska se om jag hittar i en fysisk butik.
Cohiba Siglo är bra!
Citera
2017-03-17, 22:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixPix
Tackar tackar! Kan tänka mig att snittet i cigarren gör att det blir lite som att ha ett blåsinstrument i munnen, typ som en flöjt eller kanske som en klarinett. Gillar den tanken. Så efter en del efterforskningar bla på Youtuben. Så tog jag mitt mod till fånga och beställde mig en Colibri V-cut. Det blev dessutom en bunt finfina cigarrer i olika valörer. Livet leker!
Då jag själv är träblåsare kan jag säga att jag aldrig skulle vilja att en cigarr kändes som ett träblåsinstrument i munnen. Ett pipskaft ligger bra mycket närmare den känslan!

Det kan nog aldrig gå fel med en v-cut, men det är ju förstås en smaksak!
Citera
2017-03-18, 10:51
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Nödvändigtvis inte. Det går lika bra med cirkelsåg! https://www.youtube.com/watch?v=MeiU6-pOvto

Skämt åsido. I nödfall duger även rakbladsvass kniv eller varför inte sticka ett par tre hål med någon vass sticka eller nål. Det har jag sett att de gör på youtuben
är jag utan verktyg så använder jag min nagel för att "skära av" cappen.
betydligt bättre att ha kontroll på denna teknik än att behöva leta efter knivar eller saxar.
kanske inget för en nybörjare, men röker man ofta så passa på att lära dig detta.
https://www.youtube.com/watch?v=KEvkmqJfZ2g
Citera
2017-03-18, 11:03
Medlem
Utav ren nyfikenhet, känner ni som röker cigarrer att ni är beroende utav nikotin? Om ni inte har rökt en cigarr på dagar/veckor, tar ni en snus/cigg?
Citera
2017-03-18, 11:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Utav ren nyfikenhet, känner ni som röker cigarrer att ni är beroende utav nikotin? Om ni inte har rökt en cigarr på dagar/veckor, tar ni en snus/cigg?
nej aldrig. nyttjar inga andra tobaksprodukter och gällande nikotinet så är det nästan tvärtom för min del, gillar inte starka cigarrer med mycket nikotin, de brukar jag hålla mig undan, de går dock bra att röka när man druckit då man redan är lite avdomnad.

det jag längtar mest till när det gäller cigarrer är själva stunden. för min del är cigarr förknippad med en paus då jag inte röker flera stycken på en dag. så blir jag cigarrsugen så är det för att det är en helhetsnjutning.
Citera
2017-03-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nej aldrig. nyttjar inga andra tobaksprodukter och gällande nikotinet så är det nästan tvärtom för min del, gillar inte starka cigarrer med mycket nikotin, de brukar jag hålla mig undan, de går dock bra att röka när man druckit då man redan är lite avdomnad.

det jag längtar mest till när det gäller cigarrer är själva stunden. för min del är cigarr förknippad med en paus då jag inte röker flera stycken på en dag. så blir jag cigarrsugen så är det för att det är en helhetsnjutning.

Intressant! Tack för svar.
Citera
2017-03-18, 12:38
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
är jag utan verktyg så använder jag min nagel för att "skära av" cappen.
betydligt bättre att ha kontroll på denna teknik än att behöva leta efter knivar eller saxar.
kanske inget för en nybörjare, men röker man ofta så passa på att lära dig detta.
https://www.youtube.com/watch?v=KEvkmqJfZ2g

Personligen skulle jag inte använda mig av diverse nödlösningar för att röka en finare cigarr. Irriterar sig alltför lätt på tobaksflagor i munnen osv. Intressant filmsnutt dock. Speciellt där han menar att man bör smaka av cigarren för att avgöra mognadsgraden och på så sätt kunna bestämma om den är värd att röka eller lagras vidare. Däremot ställer jag mig lite tveksam till hur hygieniskt det egentligen är att stoppa tillbaka cigarren i humidoren efter att ha smakat på den. Kan man inte känna detta enbart genom att lukta på den?

Citat:
Nope! Det kan gå många veckor mellan mina stunder utan att känna ett uns behov att stilla något begär efter nikotin. Det är smaken och atmosfären som infinner sig i de där lite speciella tillfällena som gör tillfället.
Citera
2017-03-18, 14:03
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Personligen skulle jag inte använda mig av diverse nödlösningar för att röka en finare cigarr. Irriterar sig alltför lätt på tobaksflagor i munnen osv. Intressant filmsnutt dock. Speciellt där han menar att man bör smaka av cigarren för att avgöra mognadsgraden och på så sätt kunna bestämma om den är värd att röka eller lagras vidare. Däremot ställer jag mig lite tveksam till hur hygieniskt det egentligen är att stoppa tillbaka cigarren i humidoren efter att ha smakat på den. Kan man inte känna detta enbart genom att lukta på den?

Nope! Det kan gå många veckor mellan mina stunder utan att känna ett uns behov att stilla något begär efter nikotin. Det är smaken och atmosfären som infinner sig i de där lite speciella tillfällena som gör tillfället.
det är absolut ingen nödlösning att "skära" av cappen med nageln. när du fått ordning på det så är det hur lätt som helst.

är det din egen pinne och humidor så kan man ju läppja på den, behöver ju liksom inte söla ner den.
med tanke på paletten i munnen är ganska mycket mer sofistikerad än våra näsor så kanske det är lättare att avgöra. men du kommer ju en bit genom att lukta på den. jag är inte sån jävla expert så jag ska väl inte säga för mycket heller.
Citera
2017-03-19, 12:44
Medlem
MixPixs avatar
Ska försöka mig på en liten review på min första Cuban. Värt att tillägga att jag är en nybörjare när det kommer till cigarrökning och därför har jag lite dåligt med referenser att utgå från.

Cigarren jag rökte var en Jose L Piedra Brevas. En corona som inte kostar mer än 20-25 kr styck. Mitt exemplar var lite grönspräcklig i täckbladet. Snoppad med vanlig dubbelgiljotin. Toastade och tände upp den med en primus torchtändare. Drack rent dricksvatten till denna. Upplevde den något tungdragen och hade ingen större rökutveckling.

Avnjöt denna i solen ute på min balkong ackompanjerad av fågelkvitter och svag musik. Riktigt trevligt.
Den var riktigt mild till sin början och smakade sött av apelsin och karamell. Tycke mig även känna toner av kanel, ingefära och kardemumma. Mot slutet blev den allt pepprigare och smakade mer som färskt gräs. Slöt man ögonen så kändes det nästan som en skön sommardag där någon precis hade klipp gräsmattan. Nikotinhalten var helt klart kännbar.

Värt att notera att cigarren var inlagd tillsammans med en större bunt i humidoren bara något dygn innan och därför var fuktigheten inte mer än ca 62% enligt hygrometern. Tror inte cigarren hade hunnit bli helt optimalt genomfuktad. Var dock så sugen till att prova att jag helt enkelt inte kunde låta bli. Jag gillar den och kanske kan denna bli en trevlig vardagscigarr. Köpte ett 5-pack så den har 4 chanser kvar att göra ett ännu bättre intryck på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in