Ska försöka mig på en liten review på min första Cuban. Värt att tillägga att jag är en nybörjare när det kommer till cigarrökning och därför har jag lite dåligt med referenser att utgå från.
Cigarren jag rökte var en Jose L Piedra Brevas. En corona som inte kostar mer än 20-25 kr styck. Mitt exemplar var lite grönspräcklig i täckbladet. Snoppad med vanlig dubbelgiljotin. Toastade och tände upp den med en primus torchtändare. Drack rent dricksvatten till denna. Upplevde den något tungdragen och hade ingen större rökutveckling.
Avnjöt denna i solen ute på min balkong ackompanjerad av fågelkvitter och svag musik. Riktigt trevligt.
Den var riktigt mild till sin början och smakade sött av apelsin och karamell. Tycke mig även känna toner av kanel, ingefära och kardemumma. Mot slutet blev den allt pepprigare och smakade mer som färskt gräs. Slöt man ögonen så kändes det nästan som en skön sommardag där någon precis hade klipp gräsmattan. Nikotinhalten var helt klart kännbar.
Värt att notera att cigarren var inlagd tillsammans med en större bunt i humidoren bara något dygn innan och därför var fuktigheten inte mer än ca 62% enligt hygrometern. Tror inte cigarren hade hunnit bli helt optimalt genomfuktad. Var dock så sugen till att prova att jag helt enkelt inte kunde låta bli. Jag gillar den och kanske kan denna bli en trevlig vardagscigarr. Köpte ett 5-pack så den har 4 chanser kvar att göra ett ännu bättre intryck på mig.