Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-18, 22:17
  #1
Medlem
Har en fråga om sjukpenning.

Jag har varit sjukskriven på 100% men har från och med idag börjar arbeta på 50% av min arbetstid.

Fick idag hem en blankett från försäkringskassan att fylla i. På punkt 4 ska jag ange hur mycket sjukpenning jag ansöker om. Jag förstår inte hur jag ska fylla i det korrekt.

Jag är ju sjukskriven men är på jobbet 50%. Räknas det fortfarande som att jag är 100% sjukskriven, men att jag bara arbetsprövar på 50%. Eller räknas det som att jag arbetar 50% och är 50% sjukskriven?

Jag vill ju inte gärna fylla i fel eftersom det är viktigt att man inte uppger felaktig information.

Min chef på jobbet fattade det som att jag är 100% sjukskriven men att jag arbetsprövar 50% under tiden.

Någon som vet?

På min doktors sjukintyg står det ju bara att hon beömmer att min arbetsförmåga från och med idag är nedsatt med hälften. Men som sagt.. vad innebär det? fortfarande 100% sjukskriven? Dvs, ska jag fylla i att jag ansöker om sjukpenning för hela min normala arbetstid?
Citera
2010-10-18, 22:24
  #2
Medlem
Onebyones avatar
Om din läkare bedömt samt skrivit att du kan arbeta 50% så är det 50% du ska ansöka om. Eftersom du kommer arbeta halvtid får du den delen i lön och resten av FK. Kallas partiell sjukfrånvaro.

Gå annars upp med lappen till ditt lönekontor, de brukar veta hur blanketterna ska fyllas i.
Citera
2010-10-18, 22:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Om din läkare bedömt samt skrivit att du kan arbeta 50% så är det 50% du ska ansöka om. Eftersom du kommer arbeta halvtid får du den delen i lön och resten av FK. Kallas partiell sjukfrånvaro.

Gå annars upp med lappen till ditt lönekontor, de brukar veta hur blanketterna ska fyllas i.

Aha. Tack för uppklarandet. Ska ta och kolla med min chef också nu så att hon verkligen ger mig 50% lön också. Ger hon mig 100% så blir försäkringskassan inte glada.

Tackar.
Citera
2010-10-19, 17:36
  #4
Medlem
Okej.. fortsätter min egen tråd


På samma blankett som jag skriver om ovan. På baksidan ska man fylla i inkomstuppgifter. De är förifyllda och det finns ett fält till höger om det som man kan fylla i om någon uppgift inte stämmer.

Sedan står det: Uppgifterna ändrades senast: 1997-12-10.
Men denna tjänsten (som är den jag varit sjukskriven från) började jag på först 2009. Ska jag ändra det då till 2009? jag menar.. 1997... då gick man liksom på gymnasiet, det var ett tag sen, varför står det med där liksom?

I rutan där man ska fylla i sin årsinkomst står det bara ett streck. Ska jag ändra det också till min nuvarande årsinkomst? Eller varför står det ett streck?

Sorry om det verkar knäppt allt detta som jag skriver, men det är inte lätt att förstå hur man ska fylla i blanketter där man inte fattar hälften trots att man läser igenom instruktionerna. Sen ska man skriva under skiten och intyga att man på heder och samvetet uppger sanningen...eeh... hur ska man kunna intyga det om man inte fattar exakt vad man ska skriva??
Citera
2010-10-19, 17:57
  #5
Medlem
Onebyones avatar
Ja, du ändrar till vad du tjänar nu eftersom din SGI (sjukpenninggrundade inkomst) ska avspegla det du tjänar nu. Ta din månadslön x12. Har du OB och återkommande övertid så ta med det också. Ibland ringer FK till din arbetsgivare som får verifiera vad du tjänar.

Siffrorna från 1997 syftar förmodligen på att du var sjukskriven då men eftersom du tjänar mer nu så ändra bara. Annars får du SGI baserat på siffrorna från 1997 och det blir ju inte bra...
Citera
2010-10-19, 17:57
  #6
Avstängd
aggressions avatar
Jag fick svaret att du ska skriva månads/årsinkomsten du hade senaste året innan sjukskrivningen. Och man kan inte (nu svär jag högt och elakt) tillgodo se t.ex att lönen höjs den 1:a april varje år om man t.ex varit sjukskriven i 3 år och det över 3 lönehöjningar.

Fast nu går det inte vara sjuk längre än ett år knappt, för då är man ju arbetsför tydligen.
Citera
2010-10-19, 18:20
  #7
Medlem
Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback