Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-18, 18:59
  #1
Medlem
Hallå där.
Jag tänkte bara fråga en snabb fråga ang maskiner och återhämtning.
Det är såhär att jag endast har tillgång till maskiner där jag tränar, och lite fria vikter såklart
men blir maskiner för det mesta.

Tänkte bara kolla om det är okej att träna Rygg/Biceps måndag tex, sen tisdag Bröst/Tricpes, onsdag Rygg/Biceps, torsdag Bröst/Triceps och fortsätta så hela veckan (tränar även traps och axlar via dessa maskiner).
Hinner musklerna återhämta sig med bara 1 dags vila eller bör jag ändra något, tips isåfall?

Tack på förhand
MVH
Citera
2010-10-18, 19:03
  #2
Medlem
ekwohos avatar
Ja skaffa ett annat chema. Kroppen har bra många muskler så att du skulle behöva träna dom så ofta är mer eller mindre idiotiskt..
Citera
2010-10-18, 19:05
  #3
Medlem
träna Bröst/triceps, rygg/biceps, axlar/magmuskler sen benen
Du ska absolut inte glömma benen för du kommer att ångra dig sen om du inte kör det plus det är fult med en musklig överkropp och inga muskler på benen
Citera
2010-10-18, 19:05
  #4
Medlem
mamooshkas avatar
Det du bör ändra är att lägga till ben- och magträning. Och inse att musklerna byggs under vilan, och att discogymma så ofta som möjligt inte är lösningen för en bra muskelutveckling.

Hur fort man återhämtar sig är individuellt, och ett sånt schema du förslår fungerar i regel inte. Tänk på att även benträning indirekt hjälper dig att få större armar, då du frigör mer hormoner och blir ordentligt mycket hungrigare vilket resulterar i att hela kroppen blir grövre.
Citera
2010-10-18, 19:12
  #5
Medlem
Tack för svaren.

Om jag kör Dag 1 Rygg/Biceps, Dag 2 Bröst/Triceps, Dag 3 Axlar/Traps/Mage, Dag 4, Lår/Vader, Dag 5 Bröst/Triceps (Då det tar tid för mig att bygga bröst).

Funkar detta?
Vill kunna träna så många dagar i veckan som möjligt då där jag bor finns det inte mycket annat att göra.

MVH
Citera
2010-10-18, 19:12
  #6
Avstängd
Bollfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsterdam
Hallå där.
Jag tänkte bara fråga en snabb fråga ang maskiner och återhämtning.
Det är såhär att jag endast har tillgång till maskiner där jag tränar, och lite fria vikter såklart
men blir maskiner för det mesta.

Tänkte bara kolla om det är okej att träna Rygg/Biceps måndag tex, sen tisdag Bröst/Tricpes, onsdag Rygg/Biceps, torsdag Bröst/Triceps och fortsätta så hela veckan (tränar även traps och axlar via dessa maskiner).
Hinner musklerna återhämta sig med bara 1 dags vila eller bör jag ändra något, tips isåfall?

Tack på förhand
MVH

Fast man brukar ju säga att optimalt är att musklerna behöver ca 48h+ återhämtning innan man börjar belasta samma muskelgrupp igen. Överkropp verkar ju onekligen vara i fokus för dig här, så kanske du ska lägga en vilodag mellan bara?

Pass1 -Rygg/Biceps Tungt
Pass2 - Bröst/Triceps Lättare
Vilodag
Pass1 -Rygg/Biceps Lättare
Pass2 - Bröst/Triceps Tungt

Dvs. ett slags halvkroppspass med mycket fokus på överkropp?

EDIT: Ah, trodde det var något speciellt med dig eftersom du inte körde ben eller mage. Men bäst att träna hela kroppen - symmetri, du vet.
__________________
Senast redigerad av Bollfot 2010-10-18 kl. 19:15.
Citera
2010-10-18, 19:20
  #7
Medlem
Jo, det ser ju ganska shysst ut det med
Jag tänkte köra igång med ben när jag fått lite massa på överkroppen igen då jag redan har grova benmuskler (gammal hockeyspelare).

Men om jag lägger upp det såhär:
Pass 1: Rygg/Biceps
Pass 2 Vader/Lår
Pass 3: Triceps/Bröst
Pass 4: Axlar/Traps/Mage
Pass 5: Triceps/Bröst

Vill gärna kunna köra 5 gånger i veckan så om ni har några tips så är dom mer än välkomna

EIDT: Men som sagt, fokus ligger med på överkroppen för tillfället!
Citera
2010-10-18, 20:05
  #8
Medlem
Mr-andersons avatar
TS bara för att du tränar bröst 2 gånger i veckan behöver det inte nödvändigtvis betyda att de kommer växa snabbare, bara en heads-up.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback