Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
På senaste tiden har jag funderat en del över det här att det kan vara så att allt är fullständigt meningslöst. Att det faktum att jorden finns till och att vi lever, är en slump och att universum är ett mörkt och kallt ställe som vi bara har råkat hamna i. Man finns till i några år, sen dör man. Man är borta och det finns inget "andra sidan" eller liknande. Att man har levt har absolut ingen betydelse.
Vad är klokast tror ni... Att försöka att tänka mindre på sånt här, för att minska risken för att bli nedstämd, deprimerad osv. Eller ska man fortsätta, trots att man för det mesta kommer fram till att allt bara är en slump och att ingenting spelar nån roll?
Jag tror att livet rent objektivt sätt är meningslöst, utan syfte eller värde och även fast jag tänker på det varje dag så blir inte jag deprimerad. Det finns mycket man kan leva för, som t.ex. det man vill helt enkelt. Det gäller att hitta sin
ikigai helt enkelt.
Jag accepterar livets meningslöshet men det betyder inte att jag inte har saker att leva för, jag lever för mina intressen och det jag uppskattar här i livet, försök att göra detsamma du.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Men varför ska du bli deprimerad?
Många verkar ha svårt att uppskatta tillfället som livet innebär, det finns oändligt med saker att förundras över, lära sig om, av och ta del av.
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Om livet var meningslöst, var skulle då drivkrafterna till att skapa och upprätthålla liv komma ifrån? En drift är ett sökande efter ett behov som måste tillfredsställas, en positiv kraft. Hur kan drift och attraktion uppstå ur något som i grunden är meningslöst? Det som är meningslöst är snarare tankegångar om att livet är meningslöst. Det gör att man förlorar den positiva driften helt på egen hand.
För att vara en obotlig realist så verkar du vara otroligt orealistisk

No pun intended.
I alla fall.. Har du hört talas om instinkter och självbevarelsedrift? Det är det som driver oss, hand i hand med vår medfödda nyfikenhet för världen och vår törst efter kunskap. Det är ju inte en kraft i sig och vet inte om du menade på att det är en sådan kraft, men självfallet bör vi vända det till någonting positivt, denna drivkraft som vi alla har. Själv finner jag att acceptansen av att allt är meningslöst hygsat meningsfullt då jag kan fokusera på det jag vill göra och det jag vill leva för, snarare än att hoppas på någon sorts objektiv mening som religion försöker trösta oss med.