• 1
  • 2
2010-10-17, 17:27
Medlem
Femis avatar
Jag har varit registrerad på Bostad Syd i 2 år och letar efter lägenhet i Malmö. Det är ju främst MKB:s lägenheter som läggs ut där och jag kommer nog aldrig att fatta hur deras system funkar. Vissa lägenheter är öronmärkta för de som redan har hyreskontrakt i MKB och då går dom alltid före "oss andra". Hur fasen ska man få en ärlig chans att komma i närheten av lägenhetskontrakt?

Ni som har erfarenhet, har ni tips om hur man effektivast plöjer sig fram i MKB's kö? Jag är sååå trött på att bo i andrahand
Citera
2010-10-17, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Jag har varit registrerad på Bostad Syd i 2 år och letar efter lägenhet i Malmö. Det är ju främst MKB:s lägenheter som läggs ut där och jag kommer nog aldrig att fatta hur deras system funkar. Vissa lägenheter är öronmärkta för de som redan har hyreskontrakt i MKB och då går dom alltid före "oss andra". Hur fasen ska man få en ärlig chans att komma i närheten av lägenhetskontrakt?

Ni som har erfarenhet, har ni tips om hur man effektivast plöjer sig fram i MKB's kö? Jag är sååå trött på att bo i andrahand

att vänta är enda sättet samt att klicka på lägenheter i oattraktiva områden.
Citera
2010-10-17, 18:30
Medlem
Hade jag varit du och haft lite pengar sparade hade jag lagt undan 50 tusen och bo spara hos Akelius. Företräde till deras lägenheter.
Citera
2010-10-17, 18:56
Medlem
Femis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexi666
Hade jag varit du och haft lite pengar sparade hade jag lagt undan 50 tusen och bo spara hos Akelius. Företräde till deras lägenheter.

Jag kommer att få en hyfsad slant i januari och har funderat på att daska in dom i Akeliussparande, men att dom inte har någon insättningsgaranti är en riktig nagelbitare. Men annars är det ju ett sätt. Men jag blir så FÖRBANNAD på MKB's system! Skulle inte förvåna mig om systemet manipuleras å det fetaste av listiga rävar.
Citera
2010-10-17, 18:56
Medlem
Femis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz

Gör jag redan. Tröstlöst.
Citera
2010-10-17, 18:58
Bannlyst
Citat:
Gör jag redan. Tröstlöst.

jag har också två år på boplatssyd och blev erbjuden visning i fredags... tackade dock nej.
Citera
2010-10-17, 18:58
Medlem
Femis avatar
Citat:

Jag klickar redan för fullt. Överallt. Tröstlöst.
Citera
2010-10-17, 19:00
Medlem
Femis avatar
Citat:
jag har också två år på boplatssyd och blev erbjuden visning i fredags... tackade dock nej.

Okej, ja vissa områden blir man ju djupt deprimerade av att bara se, än mindre bo i
Citera
2010-10-17, 19:02
Medlem
Persepones avatar
Enda sättet numera att få bostad hyfsat snabbt i Malmö är att satsa på en bostadsrätt.
Citera
2010-10-17, 19:09
Bannlyst
Citat:
Okej, ja vissa områden blir man ju djupt deprimerade av att bara se, än mindre bo i

I heard that.

Aldrig mer jag skaffar lägenhet på skitområde (underförstått invandrartäta områden). Innebär bara bekymmer.

Slottsstaden och liknande har tyvärr runt 4-5 år lång kö...

Varför tar du inte en studentlägenhet så länge? eller du studerar inte? Du blir inte av med din söktid när du tar en studentlägenhet.
Citera
2010-10-17, 19:47
Medlem
Femis avatar
Citat:
I heard that.

Aldrig mer jag skaffar lägenhet på skitområde (underförstått invandrartäta områden). Innebär bara bekymmer.

Slottsstaden och liknande har tyvärr runt 4-5 år lång kö...

Varför tar du inte en studentlägenhet så länge? eller du studerar inte? Du blir inte av med din söktid när du tar en studentlägenhet.

Nej jag studerar inte. Har bott i andrahand i Slottstaden sedan i somras. En kanonfin stadsdel och nära till Ribban, så jag förstår att det tar 4-5år att få bostad här. Skulle gärna köpa en lägenhet här men dom är ju jääädra dyra!
Citera
2010-10-22, 06:59
Medlem
Femis avatar
Jiiiha, efter 2 år i MKB-kö (eller boplats syd) är jag äntligen kallad till visning! Om jag sen får lght är en annan femma, men det är snabb inflyttning och det kan kanske vara till min fördel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in