2010-10-22, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Jiiiha, efter 2 år i MKB-kö (eller boplats syd) är jag äntligen kallad till visning! Om jag sen får lght är en annan femma, men det är snabb inflyttning och det kan kanske vara till min fördel.
Då får man gratulera!
Citera
2012-05-01, 11:44
Medlem
Precis lämnat en MKB-lägenhet. Ska bli förbannat skönt att slippa den hyresvärden. Har bott hos ett antal privata och ett antal kommunala värdar tidigare, och det ska sägas att MKB måste vara bland de absolut mest värdelösa jag har varit med honom. Nog för att värdarna på Herrgården och Seved ska ha skit, men MKB är banne mig inte mycket sämre i att låta sina kåkar förfalla. Med reservation för att vissa områden är mer prioriterade än andra.
Citera
2012-06-13, 11:49
Medlem
storytellers avatar
Hur ser kötiderna ut nuförtiden hos Boplats Syd? Vad kan man vänta sig för kötid för en etta eller tvåa? (bortsett från Rosengård, Herrgården, Lindängen etc... Möllan går bra).
Jag har inte bråttom men några år kan jag lätt vänta
Citera
2012-06-14, 23:38
Medlem
Kötider på boplatssyd just nu, lägenheter som kommer tas ner inom 30 min:

3:a, 72 kvm, John Erikssons Väg 71B (Dammfri), 7549:-/mån. Köplats 1 har kötid 2005-08-01.
189 anmälda. Med kötid 2011-09-22 är jag på plats 137.

2:a, 61 kvm, Sorgenfrivägen 69 (Södra Innerstaden), 5411:-/mån. Köplats 1 har kötid 2008-08-28.
244 sökande. Jag har plats 155.

3:a, 67 kvm, Persborgsgatan 9B (Rosengård), 6069:-/mån. Köplats 1 har kötid 2007-06-22.
294 sökande. Jag har plats 210.

Studentlägenheter på Rönnen brukar gå snabbare och i Rosengård på ett par månader bara, ibland kortare. Just nu annonserar de dock bara studentlägenheter på Studeum i Västra Hamnen som förmodligen är mkt attraktivt:

Studentägenhet, 1:a, Kompassgatan 40 (Västra Hamnen), 23 kvm, (sovloft med normal takhöjd 7 kvm), 4580:- (ska höjas med 2,56%). Köplats 1 har kötid 2008-06-25.
111 sökande. Jag har plats 41.

Studentlght, 1,5:a, Lilla Varvsgatan 6, 37 kvm + sovloft, 5798:-/mån (ska höjas med 2,56%). Köplats 1 har kötid 2009-08-10.
70 sökande. Jag har plats 27.
Senast redigerad av zuzuzmith 2012-06-15 kl. 00:35.
Citera
2012-11-16, 13:41
Medlem
alltså stämmer det inte riktigt att det kan ta någon månad ifall man inte har mycket krav?
funderar på ifall det är lönt att ställa sig i kö nu eller om man hinner ta examen och flyttar ifrån skåne innan man får något?
Citera
2012-11-16, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag har alltid funderat över varför folk envisas med att köa. En bostadsrätt i Malmö är ofta betydligt billigare än MKB:s hyreslägenheter och då kan man stoppa undan mellanskillnaden som amortering.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-11-16 kl. 14:34.
Citera
2012-11-17, 12:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har alltid funderat över varför folk envisas med att köa. En bostadsrätt i Malmö är ofta betydligt billigare än MKB:s hyreslägenheter och då kan man stoppa undan mellanskillnaden som amortering.
Hur lätt på ett ungefär är det för en student att få ett lån? Alla har inte föräldrar som kan backa upp en i sådant.
Citera
2012-11-17, 12:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur lätt på ett ungefär är det för en student att få ett lån? Alla har inte föräldrar som kan backa upp en i sådant.

Om du pluggar i Malmö kan du ganska lätt köpa en lägenhet för några hundratusen. Det enda som krävs är en förhållandevis liten kontantinsats om 15%. Den som jobbar lite extra kan lätt spara ihop till en insats på den nivån.

Gör man en kalkyl ser man direkt att det ofta är mycket billigare att köpa än att hyra.
Citera
2012-11-17, 23:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Om du pluggar i Malmö kan du ganska lätt köpa en lägenhet för några hundratusen. Det enda som krävs är en förhållandevis liten kontantinsats om 15%. Den som jobbar lite extra kan lätt spara ihop till en insats på den nivån.

Gör man en kalkyl ser man direkt att det ofta är mycket billigare att köpa än att hyra.
Har du läst på högskola? Vet du hur många som kommer direkt från gymnasiet? Dessutom, i malmö är det dessutom väldigt stor del studenter som inte kommer från ett hem med eftergymnasiala studievanor, dvs, vanliga arbetare. Många utlänningar också. Den möjligheten du pratar om borde folk ha kan man tycka, men i verkligheten ser det inte ut så. Speciellt inte i Sverige med rådande ungdomsarbetslöshet.
Citera
2012-11-17, 23:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har du läst på högskola? Vet du hur många som kommer direkt från gymnasiet? Dessutom, i malmö är det dessutom väldigt stor del studenter som inte kommer från ett hem med eftergymnasiala studievanor, dvs, vanliga arbetare. Många utlänningar också. Den möjligheten du pratar om borde folk ha kan man tycka, men i verkligheten ser det inte ut så. Speciellt inte i Sverige med rådande ungdomsarbetslöshet.

Japp det har jag. Men det finns också en överdriven oro vad gäller Malmös bostadsmarknad som gör att folk drar sig för att köpa. Den som lyckats spara ihop 15% insats kan utan problem köpa en lägenhet i Malmö med en förhållandevis låg insats.

Om du jämför den summan med vad det kostar i sthlm blir det inte en så farlig nivå, som man lätt kan spara ihop med ett vanligt extrajobb.

Som tack för att du köper din lägenhet kan du få en rejäl rabatt jämfört med vad det kostar att hyra.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-11-17 kl. 23:54.
Citera
2012-11-18, 15:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Japp det har jag. Men det finns också en överdriven oro vad gäller Malmös bostadsmarknad som gör att folk drar sig för att köpa. Den som lyckats spara ihop 15% insats kan utan problem köpa en lägenhet i Malmö med en förhållandevis låg insats.

Om du jämför den summan med vad det kostar i sthlm blir det inte en så farlig nivå, som man lätt kan spara ihop med ett vanligt extrajobb.

Som tack för att du köper din lägenhet kan du få en rejäl rabatt jämfört med vad det kostar att hyra.
Du har helt rätt i det du säger. En br i ett bra område känns som en bra affär, om man jämför prisläge med andra städer ffa Stockholm .

Dock svårt att få lån som student som sagt även med ett extrajobb.
Citera
2012-11-18, 19:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har helt rätt i det du säger. En br i ett bra område känns som en bra affär, om man jämför prisläge med andra städer ffa Stockholm .

Dock svårt att få lån som student som sagt även med ett extrajobb.

Vad har man inte föräldrar till? Ok alla kan inte köpa, men det är inte miljoner som ska lånas heller...

Du får en superfin etta centralt i malmö för 5-700 000 kr. Det blir inte hög månadskostnad med dagens räntor. Hyr du samma lägenhet av MKB får du betala mer och bo i Rosengård om du har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in