• 1
  • 2
2010-10-15, 20:45
Medlem
jag har problem, jämt när jag köper parmesanost måste jag slänga den efter nån vecka i kylen då den möglat. det är trist av många anledningar men främst ekonomiskt tråkigt.

jag har den oftast i en plastpåse jag försluter o har i kylen, är det fel?
nått annat tips på hur man förvarar den?
Citera
2010-10-15, 20:47
Medlem
Topgun855s avatar
Riv och frys.
Citera
2010-10-15, 20:56
Medlem
thotthes avatar
Jag förvarar min ost i en väl försluten påse i kylen. Jag får rejäla bitar av min faster när hon är på besök från Italien lite då och då och de möglar då inte på ett par månader. Det händer att jag fryser in.
Citera
2010-10-15, 21:00
Medlem
illenpros avatar
finns en tråd om detta (!)
https://www.flashback.org/t304635

Jag brukar bara skära bort möglet, inget farligt ändå vad jag har hört. På ost alltså...
Citera
2010-10-15, 21:11
Medlem
Sees avatar
En italiens polare har lärt mig att man skall ha den inlindad i en handuk i kylen. Har funkat än så länge.....
Citera
2010-10-15, 21:21
Medlem
Chaplains avatar
Det är ju bara att skära bort det som är dåligt?

En massa ost som säljs är ju bara gammal ost som man skurit bort det dåliga från ändå...
Citera
2010-10-15, 22:08
Medlem
tackar för svaren!

när jag kollar andra tråden så verkar meningarna gå isär lite om man kan skära bort och käka eller ej?

ang hur man skall förvara den var jag först inne på att se till att ha något rejält tätt-tillslutet ... men när jag läste det med handduken blev jag ytterliggare förvirrad =)
Citera
2010-10-15, 22:33
Medlem
Sees avatar
Då är vi två.. har alltid förvarat den tätslutande. Men än så länge går det bra med handduk. Borde kanske göra ett test sida vid sida. Parmesanen han har med sig är hårdare än den vi har, spelar nog stor roll det med.
Citera
2010-10-15, 22:34
Medlem
Silverturks avatar
Ostmassan är så pass hård och "trögflytande" att lite mögel på kanten kan skäras bort utan att resten av osten har påverkats. Skär bort lite runt om ifall det att mögelsporer kan ha satt sig runt om osten och byt sedan plastpåse/förvaringskärl.
Citera
2010-10-16, 00:10
Medlem
zepofans avatar
Ingen ost ska förvaras i plastpåse. Ostkupa eller en stor burk med lock är det bästa, lägg gärna något under osten också, ett par tandpetare t.ex. så att det luftar under. Undvik också att ta på osten för mycket, ha en bit plastfolie i mellan.
Citera
2010-10-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ingen ost ska förvaras i plastpåse. Ostkupa eller en stor burk med lock är det bästa, lägg gärna något under osten också, ett par tandpetare t.ex. så att det luftar under. Undvik också att ta på osten för mycket, ha en bit plastfolie i mellan.

tack, den ska jag testa!
Citera
2010-10-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
jag har problem, jämt när jag köper parmesanost måste jag slänga den efter nån vecka i kylen då den möglat. det är trist av många anledningar men främst ekonomiskt tråkigt.

jag har den oftast i en plastpåse jag försluter o har i kylen, är det fel?
nått annat tips på hur man förvarar den?

En parmesan skall inte mögla på en vecka , Hur ser "möglet" ut? Är det vita prickar på osten?
för isåfall är det troligen saltkristaller som bildats och inte mögel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in