2006-03-03, 18:47
Medlem
electr0ns avatar
Jag har en parmesanost som legat i kylen sedan oktober typ, är det fortfarande bra att äta?
Citera
2006-03-03, 19:41
Medlem
StigAllans avatar
Så länge de inte möglat så skulle jag kalla de ätbar.
Den har säkerligen tappat i smak men det brukar inte vara så farligt om den inte torkat ut.
Citera
2006-03-03, 19:54
Medlem
Är förpackningen bruten?
Citera
2006-03-03, 22:32
Medlem
electr0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Är förpackningen bruten?

Ja tyvärr, jag har använt den en gång men då bara 1/4 av hela biten, så resten blev liggandes i kylen...
Citera
2006-03-03, 23:15
Moderator
Evil Eds avatar
Parmesan vinner av lagring, ska du använda den i matlagning spelar mögel ingen som helst roll.

Använd den.
Citera
2006-03-04, 15:01
Medlem
Liten_smurfs avatar
Parmesan ska klara sig länge öppnad. Om den inte som sagt är möglig eller luktar surt så gå det säkert bra. Smaka lite. Du vet ju hur den smakade färsk är det ingen skillan nu så behöver du inte oroa dig.
Citera
2006-03-04, 15:02
Medlem
On fires avatar
Som Evil Ed säger men smakar den inte gott använd den inte smakar den gott ät och om du blir magsjuk har vi något att skratta åt
Citera
2006-03-06, 14:24
Medlem
MsMoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Parmesan vinner av lagring, ska du använda den i matlagning spelar mögel ingen som helst roll.

Använd den.

Jag rekommenderar inte ditt tips. Okända mögel är inte att leka med, vissa av dem producerar värmestabila mykotoxiner.

Använd dina sinnen! Om den ser bra ut, luktar som dne ska och smakar bra så kör på. Parmesan är torrt, så de flesta mikroorganismer håller sig borta ifrån den.
Citera
2006-03-06, 21:27
Medlem
electr0ns avatar
tack för alla tips! jag har luktat och klämt lite på den, men har inte vågat smaka på den än :P

återkommer senare när jag smakat
Citera
2006-03-06, 21:31
Medlem
mollydotts avatar
Barn, barn...

Mögel skär man bort. Sen äter man osten som vanligt. Detta gäller all ost.

Torr parmesan botas på följande vis: blöt en bitt linne eller lakansväv och linda runt osten. Täck med plast och vänta någon dag eller två. Parmesanosten är som ny.

*darrig kärringröst* -Slänga dyrmaten....usch, usch, usch.
Citera
2006-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed

Använd den.

När man väl skärt osten i bitar och skicket omkring dom i världen vinner dom inte på lagring längre. Likaså förstörs många viner på bara något år i glasflaska, trots att många tror att det alltid vinner på lagring.

Annars håller jag med dig, det är bara att skära bort möglet och använda resten. Osten har dock ofta tappat en hel del smak när den är så gammal att det börjat komma mögel men den är ändå klart bättre än färdigriven.
Citera
2006-03-30, 20:03
Medlem
fraess avatar
Det som är så gott med parmesan är att den innehåller 1.2 % fritt glutamat - i princip MSG. Du kan se de vita glutamatkristallerna om du tittar. Glutamat bildas vid lagring då proteinerna bryts ned till aminosyror, så därför vore det väldigt synd att slänga osten då den antagligen innhåller ännu mer glutamat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in