2010-10-14, 01:54
Medlem
Quzzas avatar
Tjena!

Jo ska inhandla nytt OS. Har haft Xp sen 4 år tillbaka.
Men har en liten fråga ska köpa Microsoft Windows 7 Home Premium SE men det finns med 64-bit och 32-bit, vad betyder det då?

Spelar det roll vilken jag tar? Hur ska jag veta vilken jag ska ta?

/Quzza
2010-10-14, 02:00
Medlem
adddicts avatar
Termerna 32-bitars och 64-bitars syftar på det sätt datorns processor (kallas även för CPU), hanterar information. 32- och 64-bitarsversionerna av Windows är utformade för datorer som har 32- respektive 64-bitarsprocessorer.

64-bitarsversionen av Windows kan använda mer minne än 32-bitarsversionen av Windows. Detta hjälper till att minimera den tid det tar att byta processer in och ut ur minnet genom att lagra flera av dessa processer i RAM-minnet (Random access memory) istället för på hårddisken. Detta kan i sin tur öka den övergripande programprestandan.

Program som körs på 64-bitarsversioner av Windows Vista får bättre prestanda om både drivrutiner för hårddiskar och 64-bitarsprogram är tillgängliga.
Senast redigerad av adddict 2010-10-14 kl. 02:02.
2010-10-14, 02:00
Medlem
Eh Whatevers avatar
32 kan som max utnyttja 3.5 gig RAM.
Vad som är nackdelar vet jag inte.
2010-10-14, 02:05
Medlem
Quzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Termerna 32-bitars och 64-bitars syftar på det sätt datorns processor (kallas även för CPU), hanterar information. 32- och 64-bitarsversionerna av Windows är utformade för datorer som har 32- respektive 64-bitarsprocessorer.

64-bitarsversionen av Windows kan använda mer minne än 32-bitarsversionen av Windows. Detta hjälper till att minimera den tid det tar att byta processer in och ut ur minnet genom att lagra flera av dessa processer i RAM-minnet (Random access memory) istället för på hårddisken. Detta kan i sin tur öka den övergripande programprestandan.

Program som körs på 64-bitarsversioner av Windows Vista får bättre prestanda om både drivrutiner för hårddiskar och 64-bitarsprogram är tillgängliga.

Okej tack då fattar jag Tusen tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
32 kan som max utnyttja 3.5 gig RAM.
Vad som är nackdelar vet jag inte.

Okej, jag har 4GB RAM ska jag köpa på 64-bits då eller?
2010-10-14, 02:08
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quzza
Okej tack då fattar jag Tusen tack!

Yes! Förut stödde få program och spel 64-bits. Nu är det inga problem, kör på det!
2010-10-14, 02:20
Medlem
Quzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Yes! Förut stödde få program och spel 64-bits. Nu är det inga problem, kör på det!

Okej tack så mycket!
2010-10-14, 04:23
Medlem
En varning bara.

Man kan inte uppgradera Windows från en 32 bitar till en 64 bitarsversion, utan måste i så fall installera om Windows från scratch. Det innebär också att du med största sannolikhet måste installera om alla program som du har på datorn.

Om du vill uppgradera Windows utan att behöva installera om allting, då ska du välja 32-bitarsversionen.

Men om du är beredd att installera om alla program, då ska du välja 64-bitarsversionen. Var bara beredd på att det är betydligt mer jobb än vad man kan tro från början.
Senast redigerad av cactus99 2010-10-14 kl. 04:32.
2010-10-14, 04:38
Medlem
Andreasvbs avatar
Spelar ingen roll, man kan inte uppgradera från XP till Windows 7 ändå.
2010-10-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quzza
Enligt tester nej. Men många struntar totalt vad tester säger och lägger in 64 bit i alla fall trots att de förlorar på det enligt testerna. Tester säger att du bör skaffa MER minne innan du byter till 64 bit.

Anledningen är att 64 bit tar mer plats i minnet och det ser du även på minnes kraven från Microsoft.
64 bit kräver 2 GB minne
32 bit kräver 1 GB minne
Senast redigerad av panpo98 2010-10-14 kl. 05:43.
2010-10-14, 06:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Enligt tester nej. Men många struntar totalt vad tester säger och lägger in 64 bit i alla fall trots att de förlorar på det enligt testerna. Tester säger att du bör skaffa MER minne innan du byter till 64 bit.

Anledningen är att 64 bit tar mer plats i minnet och det ser du även på minnes kraven från Microsoft.
64 bit kräver 2 GB minne
32 bit kräver 1 GB minne

Det går alldeles utmärkt att köra 64-bitars OS med bara 4 Gb RAM.

Men självklart är det så att "ju mer RAM desto bättre" när det gäller 64-bitars OS.
2010-10-14, 08:05
Moderator
Protons avatar
https://www.flashback.org/t1168871

Använd den officiella tråden

Tråd låst /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in