Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-13, 19:54
  #1
Medlem
Moll-Es avatar
Kommer inom kort att köpa mig en TV (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=578558) och tänkte ta och lyxa till det lite genom att köpa mig ett surroundsystem att använda när jag kommer på film och serier i 720p/1080p. Har ett Asus Xonar D2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208299) i datorn som jag tänkte koppla till förstärkaren.

Hur som helst så är jag en total nybörjare inom detta området, hade tänkt mig en budget på 5.000 kr men har insett att det blir svårt att hålla den budgeten så jag kan tänka mig att lägga ett par tusenlappar extra för ett hyggligt system. Ifall det är ett komplett 5.1 system eller ifall jag måste köpa alla saker separat spelar mindre roll. Behöver ingen spelare (dvd/blu ray) då jag kommer köra alla filmer från datorn till TVn.

Så vad kan ni rekommendera för saker för säg mellan 7.000 och 8.000 kr?
Citera
2010-10-13, 20:22
  #2
Medlem
Hur mycket plats har du?

Om du har lagom plats för dessa rätt stora golvare skulle jag lätt ta detta paket!
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4119
Citera
2010-10-13, 20:57
  #3
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Hur mycket plats har du?

Om du har lagom plats för dessa rätt stora golvare skulle jag lätt ta detta paket!
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4119

Jag har rätt stor plats så jag får lätt plats med ett par golvare. Ifall jag tar det paketet så får jag köpa till en subwoofer, visst skall man ha en passiv sådan då? På fynda.se finns det både aktiva och passiva och det är ju inte direkt roligt att ta fel och att inget fungerar.
Citera
2010-10-13, 21:02
  #4
Medlem
kaffekanons avatar
En aktiv är det du ska ha till den förstärkaren!
Citera
2010-10-13, 21:17
  #5
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
En aktiv är det du ska ha till den förstärkaren!

Hur vet man det egentligen? En aktiv subwoofer har väl en förstärkare redan och behöver inte drivas av en annan förstärkare? Som sagt är jag en nybörjare och har ingen som helst koll på sånt hära.
Citera
2010-10-13, 22:45
  #6
Medlem
Infinitiv86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Hur vet man det egentligen? En aktiv subwoofer har väl en förstärkare redan och behöver inte drivas av en annan förstärkare? Som sagt är jag en nybörjare och har ingen som helst koll på sånt hära.


Den måste dock få en signal från receivern, kopplas via subwoofer pre-out på din flerkanalsreceiver, oavsett om du kör på en passiv och kopplar en subförstärkare som XTZ SUB AMP mellan eller om den har förstärkaren integrerad.
Citera
2010-10-14, 05:14
  #7
Medlem
malici0uss avatar
Kan rekommendera Dynavoice magic-paketet som Jakersnelekore tipsade om.
Kör det själv med en Proson Rumble R-8 Sub och en Onkyo TX-SR607 är helnöjd.
Citera
2010-10-14, 20:29
  #8
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitiv86
Den måste dock få en signal från receivern, kopplas via subwoofer pre-out på din flerkanalsreceiver, oavsett om du kör på en passiv och kopplar en subförstärkare som XTZ SUB AMP mellan eller om den har förstärkaren integrerad.

Då tror jag att jag förstår det hela lite bättre. En sak jag tänkte på, är det bättre eller sämre med en aktiv sub istället för en passiv?

Citat:
Ursprungligen postat av malici0us
Kan rekommendera Dynavoice magic-paketet som Jakersnelekore tipsade om.
Kör det själv med en Proson Rumble R-8 Sub och en Onkyo TX-SR607 är helnöjd.

Jo jag kollade in den och det blir inte allt för farligt ifall jag lägger till den sub du har. 7000 kr + fri frakt känns som ett bra pris. Skall ta och försöka hitta lite information om både högtalarna, suben och förstärkaren för att bilda mig en uppfattning om vad det är jag köper för något.
Citera
2010-10-15, 15:45
  #9
Medlem
kaffekanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Då tror jag att jag förstår det hela lite bättre. En sak jag tänkte på, är det bättre eller sämre med en aktiv sub istället för en passiv?

Bättre och bättre.. Om du köper en passiv behöver du ju som någon sa en Sub-förstärkare också. Lite enklare att köpa en aktiv och få förstärkaren integrerad i själva subben. Har fått för mig att de flesta kör med aktiv sub, men jag kan vara ute och cykla...
Citera
2010-11-15, 12:00
  #10
Medlem
Moll-Es avatar
Får bumpa min egna tråd då jag ännu inte köpt en ljudanläggning då jag väntat på att få min tv och min soffa.

Blev tidigare tipsad om att köpa: http://www.fynda.se/index.php?prodid=4119 och det är det paketet jag tidigare vart inställd på att köpa. Surfade dock in på fynda.se idag och hittade att de sålde ett par Proson Event 6 5.0-paket för 1995:- och ifall jag köper till t.ex Onkyo TX-SR308 så hamnar jag på 4645:- totalt eller ifall jag köper en Onkyo TX-SR508 så blir det nästan 5000:- jämt. Är det ett bra paket, hur väl står det sig mot det paketet som jag blev rekommenderad att köpa? Jag är inte snål av mig men samtidigt vill jag inte lägga ut onödigt med pengar på något jag inte har nytta av. Kommer bara kolla på film/tvserier på min tv, kommer inte lyssna på musik (annat än när jag har hemmafest, vilket är typ en gång om året) och jag kommer inte så därför känns det som att jag inte behöver en förstärkare med de allra flashigaste funktionerna.

(Sen tycker jag att Proson 6 var mycket snyggare då de fanns i "Black Oak" jag inte gillar "High Glossy" som Dynavoice Magic EX fanns i och skulle jag ha ett par Dynavoice i "Black Oak" så får jag ta ett par Dynavoice Challenger M-65 EX och då kostar min ljudanläggning plötsligt 2000:- extra...)

Så ja, hur står sig Proson 6 mot Dynavoice Magic EX och skall jag ta Onkyo TX-SR308 eller Onkyo TX-SR508 när jag i 99 fall av 100 endast skall kolla på film och tvserier?

Edit: Såg även att det fanns ett Dynavoice Magic EX 5.0-paket + Pioneer VSX-520K att köpa. Så jag får väl utöka frågeställningen till: "Skall jag köpa ett par Proson Event 6 5.0-paket + Onkyo TX-SR308/Onkyo TX-SR508/Pioneer VSX-520K, ett par Dynavoice Magic EX 5.0-paket + Onkyo TX-SR508 eller ett par Dynavoice Magic EX 5.0-paket + Pioneer VSX-520K?"
__________________
Senast redigerad av Moll-E 2010-11-15 kl. 12:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback