Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-13, 17:32
  #1
Medlem
Jag behöver överföra mycket super8-film, (kanske 10-15 små rullar, 7.2cm), till DVD. Har kollat runt lite på olika hemsidor och det verkar ligga på ca 80-100 kr/liten rulle och 500-600/stor rulle. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det några speciellt att tänka på eller är det bara att ta den billigaste och köra?
Citera
2010-10-13, 17:46
  #2
Medlem
Jag har gjort några överföringar hos Solna Fotocenter, som blev tämligen lyckade. De har bättre maskiner nu än på den tiden, så det är nog troligt att det blir ännu mer lyckat om man överför nu. Har dock inget att jämföra med egentligen, eftersom jag i övrigt bara har kört 16mm på Nordisk Film, vilket är en helt annan femma.. Om materialet känns viktigt är det nog ingen höjdare att ta det billigaste alternativet, då det sannolikt inte scannas på riktigt, utan mer eller mindre projiceras på duk och filmas av. Om det bara är arkiveringssyfte är det nog lugna puckar med billigaste alternativet, eller att du gör det själv!
Citera
2010-10-14, 15:14
  #3
Medlem
HermanToothrots avatar
Se för tusan till att du lämnar in till ett ställe som scannar in filmen ruta för ruta. Finns många aktörer på marknaden som bara filmar av den projicerade bilden med DVkamera. Det är värt att lägga några kronor extra på att få det bästa.
Uppsala Bildteknik ska tydligen vara riktigt bra. Har inte anlitat dom själv, men funderar på att göra det lite längre fram. http://www.uppsalabildteknik.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback