2010-10-25, 00:29
Medlem
Han (Marcus) är en vanlig människa som hade en vision som han jobbat hårt för de senaste 10-15 åren. Sen att de konkat tycker jag mest är synd. Det är ett ganska imponerande bygge "för att vara Österlen". Men han är inte den förste grannen jag sett gå omkull efter ett par år. Det har vart en del restauranger som försökt sig på detta men kört i botten efter ett par år.

Men att han ska ha stoppat pengarna i egen ficka har jag inte mycket tro för. Han är inte riktigt den personligheten som stoppar på sig och gärna tar betalt. Det har jag egen erfarenhet av.

Det var ett fett projekt som verkar gått åt helvete. Bygget drog väl ut på tiden och de lite rikare som skulle komma dit och lära sig slappna av a'la qi gong bokade inte upp sig som de hade räknat med.

Men det är väldigt tjusigt därinne. Och är man en fantast av att träna Shao-lin, kung fu eller dylik asiatiskt tjottaheito finns det nog inget mer passande ställe/center i hela sverige.

Men jag undrar vad som kommer hända härnast. De kan ju inte direkt riva hela templet.. ett L-format 4-5 våningars byggnad och mittemot en nästan lika stor 3 våningsbyggnad. Allt i Asiatisk stil.
Citera
2010-11-25, 17:51
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8181515.ab

"Abba-Frida ville få tillbaka 46 miljoner från det skånska Qigongtemplet Yangtorp.

Det blev – inget.

I stället ska hon och hennes man betala nästan 135 000 kronor i rättegångskostnader."

Så det kan gå ibland.
Citera
2011-07-02, 22:06
Medlem
Giant Squids avatar
bumpelibump

Tempel eller lyxhotell? Gåva, lån eller investering?

I AB länken som knullkungen postar här ovanför, säger Bongart att det rör sig om "en gåva".
I Di så sägs det att:
http://di.se/Default.aspx?pid=221209...epslanguage=sv
Citat:
Qigongläraren Marcus Bongart har dock motsatt sig detta eftersom han inte ansett att pengarna varit ett lån utan en investering.
Om det då rör sig om en "investering" så borde väl hennes miljoner innebära någon form utav delägarskap, eller. Hur ligger/låg det till med Yangtorp eg,?

Intressant artikel:
http://www.nsk.se/article/20101017/M...rp-i-det-dolda
Citat:
Kändisar styrde Yangtorp i det dolda

Yangtorp drevs av en hemlig "kändisstyrelse" med bland andra Abba-Frida och Tomas Ledin i spetsen.
Abba-stjärnans pengar användes för att bygga en lyxig oas. Tanken var att locka rika och berömda från hela världen.Nu är framtiden för de högtflygande kändisplanerna osäker.

Formellt sett finns det inga uppgifter på att Anni-Frid Reuss, Henry Smith, Tomas Ledin och hans hustru Marie, som även är dotter till Stikkan Andersson, samt Landskronaadvokaten Fredrik Schlasberg suttit i någon styrelse –allting byggde på att kontakterna sköttes informellt, och att det inte skulle synas var pengarna kom ifrån.
Citera
2011-07-03, 13:41
Medlem
UACs avatar
Hepp, jag var på Yangtorp nu i veckan på konferens. Det hade alltså inte med qigong att göra, men till lunch fick vi en rundvandring av Master Markus. Helsjuk känsla att gå på tredje våningen i en pelargång i ett kinesiskt tempel, till höger tittar du ner på templets borggård och till vänster tittar du ner i en svensk kohage!

Min teori är att MM är en fena på Qigong och akapunktur, men är desto sämre på business. Templet är storslaget men vissa delar är halvfärdiga, koppartaket är bara halvfärdigt på vissa ställen som om hantverkaren inte fått pröjs, utan bara rest sig och lämnat. Underlagspappen fladdrar i vinden och mycket trä ligger oskyddat och exponerat för väder och vind. Ändå påbörjar han nya projekt, som att bygga ut åt nya håll och att beställa en nio meters sten-Buddha från Kina (det var maxstorleken för en container). Han borde istället satsat på att bygga i små etapper, efterhand som han skrapar ihop pengar.

Det började mycket riktigt med den gamla småskolan i Jenstorp, som nu är helt inbyggd i templet.

Matsalen och köket såg fina ut och maten var helt OK.

Elräkningen kan inte vara nådig då det fanns en miljon kinesiska taklampor och alla var tända.

Jag kan inte förstå hur ABBA-Frida kan gå med på att låna ut 46 miljoner till ett sådant projekt och sedan tro att hon skall få tillbaka dem. Hur skall de kunna dra in sådana pengar på qigong och akupunktur? Dessutom är ju riskbilden monumental för lånet. Trillar MM av pinnen eller går i kloster i Kina på heltid så står de där med ett jäkligt fräckt tempel, men helt värdelöst.
Citera
2011-08-26, 16:25
Medlem
UACs avatar
ABBA-Frida har vunnit en delseger då Tingsrätten fråntaget Master Markus ägarskapet till Yangtorp. Sen är ju nästa fråga hur hon skall kunna få tillbaka sina pengar. Huset går ju inte att sälja för de pengarna, och det är dessutom halvfärdigt och förfaller med oskyddade tak om det inte byggs lite mer innan vintern.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.25...-taoist-braket
Citera
2011-08-26, 19:56
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbleboy76
Fantastiskt komiskt, jag dööör.

Är det inte läge att snart skrota hela underhållningsbranschen? Verkligeten + flashback är ju så oerhört underhållande!
Du har så jävla rätt att jag inte vet om jag ska spy eller skratta.

Tror jag tar lite svamp och gör bådadelarna
Citera
2011-09-04, 10:23
Medlem
Abba Frida och hennes sambo blev en aning sura, när munk Markus tyckte att han skulle bedriva tempel utan vinstsyfte, så där 46 miljoner senare..........
Citera
2012-09-04, 15:11
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.expressen.se/noje/extra/h...ett-spokslott/

"Efter alla turer med det skandalomsusade templet:

Nu rycker Abba-Fridas pojkvän in för att hjälpa henne.

Den tio år yngre miljardären har lagt ett bud på palatset som världsstjärnan förlorat 46 miljoner på.

- Han har lite mer energi, säger parets ombud till EXTRA."
Citera
2012-09-04, 18:43
Medlem
Mikojans avatar
Men det är ju bara pengar. Schlagervokalisten får väl tänka på visdomsorden i sången om vem som alltid vinner till slut..:

Money, money, money.
Always sunny
In a rich man´s world…
Citera
2012-09-08, 06:27
Medlem
pederastens avatar
http://www.idstories.se/yangtorp/1/

Citat:
Fastigheten är idag i så dåligt skick att vi betraktar den som ett rivningsobjekt. Orsaken till detta är i första hand den undermåliga byggkonstruktionen och att det i princip inte finns något som är färdigbyggt och långsiktigt hållbart. Ansvaret för denna helt oprofessionella byggprocess åvilar Marcus Bongart. Lägg därtill att flera och omfattande stölder ytterligare har degraderat byggnaden - bl a är större delen av koppartaket stulet. Vid inspektion av källare, ofärdiga ytor och andra "bakom-kulisserna-ytor har det visat sig finnas betydande fuktskador, mögelangrepp, sprickor, byggfel och oändligt med skräp. Det ser minst lika deprimerande ut i flera stora utrymmen invändigt som när man ser hur den vackra omgivningen bakom fastigheten är vandaliserad av byggbråte. Ledningssystemen för flera förnödenheter som vatten och el är utan erforderlig dokumentation.
Citera
2012-09-08, 21:18
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
http://www.idstories.se/yangtorp/1/
Det är ju en partsinlaga eftersom det är skrivet av en representant för de som vill köpa fastigheten.

Visst är byggnaden förfallen och taken har stulits men det räcker för att gå bara ett steg under Skanska och Peab-nivå för att hitta byggen där el och VA är odokumenterad eller där ritningarna mer har använts som rekommendation än just ritning. Jag har varit där flera gånger under byggets gång och kvaliteten har varit extremt ojämn. Det har varit mycket polsk arbetskraft och vissa har helt saknat kvalifikationer för att bygga något. Dock så kan jag hålla med om att det kommer att vara extremt kostsamt att få allting klart och upp till nordisk standard.

Som ett sidospår så tycker jag att vi bör kolla lite mer på IDstories och deras representant som skrivit mycket om den här affären. Om man tycker att Bongarts verksamhet är spretig så är IDstories lika knepig. Det verkar vara en enmansfirma med lägre omsättning än en normal lön. Jag förstår inte varför IDstories har hyrts in för att skriva det de gör/gjort. Vad för nytta gör det?

/T
Citera
2012-10-20, 14:56
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/sverige/bu...pel-forfaller/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in