Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-12, 10:53
  #1
Moderator
Evil Eds avatar
En hel del blir upprörda över skämt om folk som blivit mördade eller tagit sitt eget liv. Kan man egentligen skämta om vad som helst eller finns det någon gräns för vad som egentligen är humor?

Använder sig vissa av humor för att provocera, eller att handlar det kanske om att vissa saker är för svåra att ta till sig så man använder istället humor som ett sätt att slippa känna sorg eller fasa.

Ingen kan påstå att humor inte är effektivt även i svåra stunder. Ett självförsvar, kanske ett sätt att överleva.

Men har andra rätt att tala om för dig vad du får eller inte får skratta åt?

(Jag vill att ni undviker personangrepp, i övrigt får ni säga er mening i detta ämne)

/moderator i humor
__________________
Senast redigerad av Evil Ed 2010-10-12 kl. 12:21.
Citera
2010-10-12, 10:59
  #2
Medlem
aero-88s avatar
Jag tycker att man ska kunna skämta om precis allt. Även folk som tar sitt liv..

Men låt det gå lite tid när det är såhär känsliga grejer.
Citera
2010-10-12, 11:00
  #3
Medlem
Vikingablots avatar
Man ska kunna skämta om allt. Livet är för kort för att inte skämta om saker. Lev livet med humor!
Edit: Det enda jag inte tycker att man ska skämta om är kompisars släktingar har dött eller liknande. Det är inte kul.
Citera
2010-10-12, 11:02
  #4
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
En hel del blir upprörda över skämt om folk som blivit mördade eller tagit sitt eget liv. Kan man egentligen skämta om vad som helst eller finns det någon gräns för vad som egentligen är humor?

Använder sig vissa av humor för att provocera, eller att handlar det kanske om att vissa saker är för svåra att ta till sig så man använder istället humor som ett sätt att slippa känna sorg eller fasa.

Ingen kan påstå att humor inte är effektivt även i svåra stunder. Ett självförsvar, kanske ett sätt att överleva.

Men har andra rätt att tala om för dig vad du får eller inte får skratta åt?

Försöker svara så sakligt jag kan på de frågor som utmynnas av din text.
Självklart måste man kunna skämta om allting, och som du själv säger kan det även vara ett sätt för en person att "läka" sig själv.
Och ingen har rätt att tala om för någon vad denne får eller inte får skratta åt, förutom Kim Jong Il då, men det hör inte hit för jag är inte helt sugen på att Sverige ska bli nästa Nordkorea.
Citera
2010-10-12, 11:11
  #5
Medlem
Mohaves avatar
Var det Woody Allen (eller vem var det?) som sa att comedy = tragedy + time? Ofta behövs det ju lite tid för att folk inte ska ta illa upp när skämten börjar komma om något tragiskt. Nazihumor är det väl knappast någon som blir illa berörd av idag, men 1946 var det nog inte så många som skrattade åt gaskammarskämten. Men för eller senare kommer det ju skämt om allt (Anna Lindh, Bobby, tsunamin, Spetermber 11 och nu LurigFaxFlux mm) och det tycker jag det ska få göra. Humor är ju också ett sätt att hantera sorg. Och en del av skämten är helt enkelt jäkligt roliga.
Citera
2010-10-12, 11:12
  #6
Medlem
telephone80s avatar
Jag minns när Estoniakatastrofen inträffade. Var väl typ 14-15 vid tillfället. Den morgonen "skämtades" det friskt i skolan, "hur simmar jag till baren, etc". Det var vårt sätt att deala med denna otänkbara katastrof. Innerst inne mådde jag dåligt ty jag hade åkt med Estonia bara veckor innan, men det är så klart otänkbart att ventilera detta som P15 - i stället droppar man osmakliga skämt utan att egentligen veta varför.
Citera
2010-10-12, 11:52
  #7
Avstängd
MR_Robin_89s avatar
Att skämta är ett sätt att bearbeta, så det behövs skämt!
Citera
2010-10-12, 11:53
  #8
Medlem
descendingangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
En hel del blir upprörda över skämt om folk som blivit mördade eller tagit sitt eget liv. Kan man egentligen skämta om vad som helst eller finns det någon gräns för vad som egentligen är humor?

Använder sig vissa av humor för att provocera, eller att handlar det kanske om att vissa saker är för svåra att ta till sig så man använder istället humor som ett sätt att slippa känna sorg eller fasa.

Ingen kan påstå att humor inte är effektivt även i svåra stunder. Ett självförsvar, kanske ett sätt att överleva.

Men har andra rätt att tala om för dig vad du får eller inte får skratta åt?

(Jag vill att ni undviker personangrepp, i övrigt får ni säga er mening i detta ämne)

Hade du skrattat åt din mamma om hon sakta kvävdes till döds? Hade du satt dig på fonus och sagt att "va fan, vi tar lite skämt med i detta".??
Citera
2010-10-12, 12:02
  #9
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av descendingangel
Hade du skrattat åt din mamma om hon sakta kvävdes till döds? Hade du satt dig på fonus och sagt att "va fan, vi tar lite skämt med i detta".??

Det handlar inte om mig, jag startade en frågeställning. Vad jag personligen skrattar åt eller skämtar om är helt oviktigt.

Jag startade denna tråden för att ingen ska behöva gå OT i den nu aktuella tråden om killen som hängde sig igår.

/mod
Citera
2010-10-12, 12:13
  #10
Medlem
descendingangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Det handlar inte om mig, jag startade en frågeställning. Vad jag personligen skrattar åt eller skämtar om är helt oviktigt.

Jag startade denna tråden för att ingen ska behöva gå OT i den nu aktuella tråden om killen som hängde sig igår.

/mod
Tycker det e fan så fel att ni tillåter humortråden!
Där har ju ni ett val att plocka bort skiten.
Citera
2010-10-12, 12:19
  #11
Medlem
Att hetsa någon till att ta livet av sig och sen sitta och skratta åt det, vad är det för fel på folk?
Tänk om det hade varit er syster, bror, son eller dotter.
Hade det varit lika roligt då, VA?!
Dumma jävla idioter!

Och hur fan tänkte/tänker idioterna som hetsade honom att ta livet av sig när det kanske hade kunnat förhindras.
Jo dom sitter och skrattar.
Det är fan inte okej, inte någonstans.
Och det är absolut INTE roligt!
Citera
2010-10-12, 12:20
  #12
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av descendingangel
Tycker det e fan så fel att ni tillåter humortråden!
Där har ju ni ett val att plocka bort skiten.

Men har jag som moderator rätt att bestämma vad som är humor eller inte?

Nej, självklart inte, jag är ingen smakpolis.

Men nu hamnar vi ur fokus. Det handlar inte om trådens vara eller icke vara, det handlar om vad som är humor och om det finns saker som INTE är humor.

/mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback