2008-04-01, 00:19
Bannlyst
När gifter sig Viktoria och Daniel?

Måste finnas någon med koll här på BF.
Citera
2008-04-01, 00:47
Bannlyst
Aldrig. Jag tror att Vickan är flata.
Citera
2008-04-01, 01:09
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnutten
Aldrig. Jag tror att Vickan är flata.
Nä det är hon inte, det är Daniel som är impotent
Citera
2008-04-01, 02:25
Bannlyst
2011 juli 23.
Citera
2008-04-01, 02:34
Medlem
Jag sviker aldrig ett förtroende
Citera
2008-04-13, 01:15
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Frugan pratade just med sin syrra och jag har tydligen missuppfattat lite.
Ingen ursäkt och jag kryper så knäna blöder.

Dock är Daniels pappa tjänstledig nu. Det jag missuppfatta var exakt varför han skulle vara ledig. Förlovningen kommer som vi märkt inte ske i mars utan hans pappa är ledig from mars månad och framåt för att hjälpa till med förberedningen av förlovningen och bröllopet.

Sen får vi väl se hur lång förberedningen tar.

Jag går i vilket som och drar nått gammalt över mig från den här tråden.
Mors!

Stämmer inte det heller. Ring Olles arbetsgivare och fråga om du inte tror mig. Han är inte tjänstledig.
Citera
2008-04-13, 03:05
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
... Stalltips: INGET GIFTEMÅL så länge Victoria ämnar äntra tronen.
Stalltips: Kungen kommer inte att ge sitt samtycke till ett giftermål om inte Victoria avsäger sig arvsrätten. Kungen vill att Carl-Philip skall ta över efter honom för att den svenska kungafamiljen inte skall ramla längst ner på den internationella ranglistan...
Citera
2008-04-13, 04:19
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Stalltips: Kungen kommer inte att ge sitt samtycke till ett giftermål om inte Victoria avsäger sig arvsrätten. Kungen vill att Carl-Philip skall ta över efter honom för att den svenska kungafamiljen inte skall ramla längst ner på den internationella ranglistan...

Menar du att kungahus med kvinnlig tronföljd automatiskt är mindre värda på någon sorts internationell kungabörs?
Hoppas de inte vet det i Danmark, Nederländerna och det Brittiska samväldet.

Mitt stalltips är att Riksdagen hotar knugen med republik och indraget apanage om han försöker sätta sig över de lagar de stiftat.
Citera
2008-04-13, 08:34
Medlem
linlucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
14 juni funkar inte för mig. Jag ska göra min årliga analblekning då. Kan vi skjuta på det en vecka?

åhh fan , vad det du som bokade den tiden....
Citera
2008-04-13, 15:09
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Menar du att kungahus med kvinnlig tronföljd automatiskt är mindre värda på någon sorts internationell kungabörs?
Hoppas de inte vet det i Danmark, Nederländerna och det Brittiska samväldet.

Mitt stalltips är att Riksdagen hotar knugen med republik och indraget apanage om han försöker sätta sig över de lagar de stiftat.
Ja. Och jo, det vet de. Men deras lägre ranking beror inte på att det är en kvinna på tronen utan ranglistan, den internationella diplomatiska ranglistan, utgår från hur länge dynastin i fråga regerat, och dynastier räknas alltid på faderns sida. Var det tydligt nog? Ranglistan styr vem som är att betrakta som den finaste av dem, vem som kommer sist till olika evenemang (den finaste kommer sist) och vem som kungar och regerande drottningar (och alla världens presidenter inkl George W Bush) skall buga eller niga för.

Danska drottning Margarethe ligger högst på rankinglistan bland kungliga, och har bara den japanske kejsaren över sig, eftersom det danska kungahuset regerat sedan 1400-talet. När hon lämnar över till kronprins Frederik åker det danska kungahuset ner till sista plats bland de kungliga eftersom han blir förste kung av ätten de Monpezat.

Om kronprinsessan Victoria blir drottning så kommer det svenska kungahuset att behålla den plats på ranglistan ätten Bernadotte tjänat in sedan 1818, men när hennes barn en gång i tiden tar över åker det svenska kungahuset ner till sista plats på listan bland de kungliga eftersom den av Vickans barn som tar över (och då tänker vi oss att fadern till dem är Daniel Westling) blir första kung/regerande drottning av ätten Westling.
Citera
2008-04-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Ja. Och jo, det vet de. Men deras lägre ranking beror inte på att det är en kvinna på tronen utan ranglistan, den internationella diplomatiska ranglistan, utgår från hur länge dynastin i fråga regerat, och dynastier räknas alltid på faderns sida. Var det tydligt nog? Ranglistan styr vem som är att betrakta som den finaste av dem, vem som kommer sist till olika evenemang (den finaste kommer sist) och vem som kungar och regerande drottningar (och alla världens presidenter inkl George W Bush) skall buga eller niga för.

Danska drottning Margarethe ligger högst på rankinglistan bland kungliga, och har bara den japanske kejsaren över sig, eftersom det danska kungahuset regerat sedan 1400-talet. När hon lämnar över till kronprins Frederik åker det danska kungahuset ner till sista plats bland de kungliga eftersom han blir förste kung av ätten de Monpezat.

Om kronprinsessan Victoria blir drottning så kommer det svenska kungahuset att behålla den plats på ranglistan ätten Bernadotte tjänat in sedan 1818, men när hennes barn en gång i tiden tar över åker det svenska kungahuset ner till sista plats på listan bland de kungliga eftersom den av Vickans barn som tar över (och då tänker vi oss att fadern till dem är Daniel Westling) blir första kung/regerande drottning av ätten Westling.

Men Japan åker väl ner till sistaplatsen OM nu kronprins Naruhito inte får en manlig arvinge och hans dotter Aiko blir kejsarinna och gifter sig och får barn med någon som inte är medlem av den kejserliga familjen.

Editerar: Info från Wikipedia och jag var för snabb. Kronprinsens dotter är inte hans efterträdare utan det kronprinsens brorson som är kronprinsens kronprins.
Senast redigerad av mattep74 2008-04-13 kl. 15:31.
Citera
2008-04-13, 18:00
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Men Japan åker väl ner till sistaplatsen OM nu kronprins Naruhito inte får en manlig arvinge och hans dotter Aiko blir kejsarinna och gifter sig och får barn med någon som inte är medlem av den kejserliga familjen.

Editerar: Info från Wikipedia och jag var för snabb. Kronprinsens dotter är inte hans efterträdare utan det kronprinsens brorson som är kronprinsens kronprins.
Och Japan kan inte åka ner till sistaplatsen eftersom de är i en division för sig själva eftersom Japan är det enda kejsardömet i världen. De olika divisionerna är kejsardömen först, kungariken sedan, efter det monarkier som regeras av storhertigar (Luxemburg), efter det andra mindre furstendömen och så vidare. Och efter det kommer alla republikerna. Och rangordningen räknas inom varje division. En kung rankas alltså alltid högre än en regerande storhertig, och så vidare. Observera att det är nu regerande dynastier som ingår i de olika divisionerna. Avsatta kungar med flera kommer längre ner i listan, och det gör även prinsar och prinsessor från regerande och icke-regerande kungliga och furstliga hus.

Den diplomatiska ranglistan används i alla internationella sammanhang över hela världen, och avgör inte bara vem som underdånigt hälsar på vem utan även vilka som skall placeras högst upp på hedersplatserna vid borden i samband med middagar. Med mera, med mera. Sedan har varje land sina egna nationella ranglistor, där i princip allt finns med, och man kan i en sådan lista se vem som är finare än vem, baserat på bördstitel, ämbete, tilldelade ordnar med mera.

Och listorna är inte bara något gammalt dammigt arv från forntiden som ingen bryr sig om utan de används aktivt i alla officiella sammanhang även idag. Och alla som finns med i listorna vet exakt var i listan de finns, vilka de skall hälsa på och hur de skall hälsa, och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in