Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Det är märkligt att bara lilleput-nationer i Europa som envisas med att fortsätta denna kungliga cirkus: Danmark, Norge, Holland, Luxemburg, Belgien & Sverige. Enda litet större land är UK med sina importerade tyskar.
Av dem jag diskuterat monarkin med, var endast en klart rojalistisk. Resten var klart emot. Så jag betvivlar att 63% verkligen stödjer de icke-svenska Bernadotterna.
Jag har inte heller träffat på någon rojalist. Jag tvivlar i och för sig inte på att de finns ute i stugorna men har också svårt att tro att majoriteten av svenskarna verkligen vill ha kungapatrasket kvar om det väl kommer till kritan. Jag för min del tycker att det tyska presidentskapet vore en bra modell.
I vart fall så rostar monarkierna så sakteliga sönder: nyligen blev storhertigen av Luxemburg vingklippt då han förlorade rätten att underteckna, och därmed, godkänna landets lagar. Jag vet inte om det vore en bra fråga att dela på Belgien men i ett sådant scenario tror jag i vart fall att kungahuset skulle ryka (i vart fall om vardera del skulle slå sig ihop med Nederländerna respektive Frankrike).
I ett längre perspektiv är urvattningen och slutet redan ett faktum: de flesta tronättlingar har nu gift sig med "vanligt" (ofta media-)folk. Knugen gick väl i bräschen med sin PR-värdinna. Tack kungen!