2009-04-28, 12:22
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Det är märkligt att bara lilleput-nationer i Europa som envisas med att fortsätta denna kungliga cirkus: Danmark, Norge, Holland, Luxemburg, Belgien & Sverige. Enda litet större land är UK med sina importerade tyskar.

Av dem jag diskuterat monarkin med, var endast en klart rojalistisk. Resten var klart emot. Så jag betvivlar att 63% verkligen stödjer de icke-svenska Bernadotterna.
Du glömde Spanien, en hyfsat stor nation, sett till folkmängden i alla fall.
Citera
2009-04-28, 14:32
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Du glömde Spanien, en hyfsat stor nation, sett till folkmängden i alla fall.
Rätt, jag glömde Spanien. Men det är en märklig historia där. Under 50 år var monarkin på undantag. Sålänge Franco levde, var Juan Carlos en kronprins. Han blev kung efter Francos död. Någon som vet huruvida Spanien såg sig som republik eller som monarchy-in-waiting under Franco-åren?
Citera
2009-04-28, 15:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det är märkligt att bara lilleput-nationer i Europa som envisas med att fortsätta denna kungliga cirkus: Danmark, Norge, Holland, Luxemburg, Belgien & Sverige. Enda litet större land är UK med sina importerade tyskar.

Av dem jag diskuterat monarkin med, var endast en klart rojalistisk. Resten var klart emot. Så jag betvivlar att 63% verkligen stödjer de icke-svenska Bernadotterna.

Jag har inte heller träffat på någon rojalist. Jag tvivlar i och för sig inte på att de finns ute i stugorna men har också svårt att tro att majoriteten av svenskarna verkligen vill ha kungapatrasket kvar om det väl kommer till kritan. Jag för min del tycker att det tyska presidentskapet vore en bra modell.

I vart fall så rostar monarkierna så sakteliga sönder: nyligen blev storhertigen av Luxemburg vingklippt då han förlorade rätten att underteckna, och därmed, godkänna landets lagar. Jag vet inte om det vore en bra fråga att dela på Belgien men i ett sådant scenario tror jag i vart fall att kungahuset skulle ryka (i vart fall om vardera del skulle slå sig ihop med Nederländerna respektive Frankrike).

I ett längre perspektiv är urvattningen och slutet redan ett faktum: de flesta tronättlingar har nu gift sig med "vanligt" (ofta media-)folk. Knugen gick väl i bräschen med sin PR-värdinna. Tack kungen!
Citera
2009-04-28, 17:56
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Rätt, jag glömde Spanien. Men det är en märklig historia där. Under 50 år var monarkin på undantag. Sålänge Franco levde, var Juan Carlos en kronprins. Han blev kung efter Francos död. Någon som vet huruvida Spanien såg sig som republik eller som monarchy-in-waiting under Franco-åren?
Nu går vi OT, men skit samma. Juan Carlos är mycket populär och med rätta. Han smidde planer bakom Francos rygg för en fredlig övergång till demokrati såfort Franco avlidit. Franco hade ju skolat JC och hade nog tänkt sig en annan fortsättning på det arv han lämnat efter sig. Ett slags kunglig diktatur, så Spanien var definitivt "monarchy-in-waiting"-
Det sägs också att JC blev den son som Franco aldrig fick.

Under kupperförsöket 1981 så framträdde ju JC i TV och sa mer eller mindre att kuppmakarna fick skjuta honom först (fast inte med de orden) då han inte hade en tanke på att låta Spanien bli en diktatur igen. Detta grundla hans popularitet ännu mer.
Citera
2009-06-02, 20:43
Medlem
Källa: http://www.royalcourt.se/ovrigt/pres...800017313.html

Publicerad
2009-06-02
Kronprinsessan tar examen vid Uppsala universitet
Kronprinsessan Victoria har avlagt filosofie kandidat-examen med freds- och konfliktkunskap som huvudämne. Kronprinsessan har 60 poäng i statsvetenskap från Stockholms universitet och 90 poäng i freds- och konfliktkunskap från Uppsala universitet. Där utöver har Kronprinsessan 30 poäng i annan utbildning.
Kronprinsessan Victoria har under några år läst en rad kurser vid Uppsala universitet, Stockholms universitet och Yale University, USA. Kurserna, inklusive utrikesdepartementets ettåriga aspirantutbildning, samlas nu till en examen vid Uppsala universitet. Utbildningen har varit utformad som intensivkurser med enskild undervisning för att passa in i Kronprinsessans övriga åtaganden.

Poängmässigt räcker det till en magisterexamen men det hänger väl på att hon inte skrivit någon D-uppsats, undrar vad hennes C-uppsats handlade om.
Citera
2009-06-02, 20:49
Medlem
johnjohns avatar
Hon skrev ingen c-uppsats men uppsala universitet blev väl så till sig att hon vill läsa i uppsala så de hade givit henne en doktorshatt om de finge.
Citera
2009-06-02, 21:00
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Publicerad
2009-06-02
Kronprinsessan Victoria har avlagt filosofie kandidat-examen med freds- och konfliktkunskap som huvudämne. Kronprinsessan har 60 poäng i statsvetenskap från Stockholms universitet och 90 poäng i freds- och konfliktkunskap från Uppsala universitet. Där utöver har Kronprinsessan 30 poäng i annan utbildning.
Kronprinsessan Victoria har under några år läst en rad kurser vid Uppsala universitet, Stockholms universitet och Yale University, USA. Kurserna, inklusive utrikesdepartementets ettåriga aspirantutbildning, samlas nu till en examen vid Uppsala universitet. Utbildningen har varit utformad som intensivkurser med enskild undervisning för att passa in i Kronprinsessans övriga åtaganden.

Poängmässigt räcker det till en magisterexamen men det hänger väl på att hon inte skrivit någon D-uppsats, undrar vad hennes C-uppsats handlade om.

Detta urholkar hela akademiska systemet iSverige. Skandal räcker inte för att beskriva det.
Citera
2009-06-02, 22:49
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Ett stort skämt är vad det är.

Återigen gör sig Uppsala universitet sig självt till åtlöje. Universitetet har en historia av att särbehandla individer -- man pysslade ett tag med olaglig inkvoterig -- och nu kvoteras ännu en person, denna gång p.g.a. att hon skulle vara av finare sort.
Citera
2009-06-03, 17:27
Medlem
Peatreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence
Visst fan är hon oskuld?

Äntligen en öppning till lite intressant skvaller!

Har hon fått innan eller var vadhannuheter där först?
Citera
2009-06-03, 23:50
Medlem
Adonirams avatar
Citat:

Publicerad
2009-06-02

Nej 180 poäng (Bolognapoäng dvs 60 per år, inte 40 som tidigare) är vad en kandidatexamen kräver, magister kräver 240.
Citera
2009-06-04, 00:52
Medlem
reinkarnerads avatar
Märkligt att två års studier vid prestigfyllda Yale University och ett år på Diplomatprogrammet bara räknas som likvärdigt med en termins heltidsstudier (30 hp) vid Uppsala universitet i Victorias examen.

Ännu mer ofrivillig komik från Nordens äldsta universitet?
Citera
2009-06-04, 12:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Vem betalade privatundervisningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in