2009-02-26, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Gå med i gruppen "Vägra betala Victorias bröllop" på Facebook!!

Vad kostar monarkin versus alla andra socialbidrag som staten pungar ut med? Gissar att monarkin åtminstonde är en plusaffär gentemot spännande afrikansk dans och allehanda dylikt.
Citera
2009-02-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Vad kostar monarkin versus alla andra socialbidrag som staten pungar ut med? Gissar att monarkin åtminstonde är en plusaffär gentemot spännande afrikansk dans och allehanda dylikt.

Det är ju inte någon fattig familj, precis. De har ju en hel del skattemedel till sitt förfogande varje år, och jag tror nog att de klarar sig med de summor de faktiskt har fått genom åren.
Och visst har kungen en välfylld skattkista. 296 miljoner kronor hade han i förmögenhet enligt 2007 års taxeringsuppgifter, har Aftonbladet tidigare rapporterat. Dessutom tillkommer apanage till knugen och Victoria. Förra året uppgick summan till 110 miljoner kronor.
Citera
2009-02-26, 09:52
Medlem
reinkarnerads avatar
WP: "Totala kostnaden i den svenska statsbudgeten är för Kungliga hov- och slottsstaten är ett ramanslag på 109 530 000 kr. (2008) Varav ca 50 miljoner då går till Hovstaterna som så kallat Apanage, resterande del ca 60 miljoner går till slottsstaten."

Å andra sidan skulle det vara en ännu bättre affär med en kompetent och rejält duglig president i en svensk republik -- mindre kostnader samt enormt mycket större respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden (undantagen utgörs av Brunei, diverse arabemirat och andra diktaturer etc.)
Citera
2009-02-26, 09:55
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Och visst har kungen en välfylld skattkista. 296 miljoner kronor hade han i förmögenhet enligt 2007 års taxeringsuppgifter.
Vad bra! Då kan han betala sin dotters bröllop.
Citera
2009-02-26, 10:21
Medlem
Sluta jobba – annars blir det inget bröllop

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4507203.ab

Kungens motkrav:
Kung Carl Gustaf ställde ett krav på Daniel: Sluta jobba med gymmen. Daniel Westling gick med på kravet.
Citera
2009-02-26, 10:56
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4507203.ab

Kungens motkrav:
Kung Carl Gustaf ställde ett krav på Daniel: Sluta jobba med gymmen. Daniel Westling gick med på kravet.
Det är väl ett rimligt krav. Kungen vill väl inte att Kungahuset ska bli anklagade för att gynna Westlings gymkedja. Att Westling ska få/kunnna ha möjligheten som Prins att gynna sig sitt företag. Sen så kommer han inte att hinna jobba i alla fall eftersom han nu ska bli representant för Riket.
Citera
2009-02-26, 11:30
Medlem
arazals avatar
Jag börjar tröttna på den här förlovningsskiten..vem fan bryr sig om denna osvenska familj? låt Vickan gifta sig med "folkets man" så dör hela Bernadotteätten. Hur kul är det att sätta små kronprinsar och kronprincessor till världen när pappan inte är av kunglig börd? jag förstår kungen och drottningen...hade jag varit kung hade jag skjutit Daniel´s pung
Citera
2009-02-26, 11:34
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
Hur kul är det att sätta små kronprinsar och kronprincessor till världen när pappan inte är av kunglig börd?
Man får nog byta ut förledet: svenneprinsar och svennesessor.
Citera
2009-02-26, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Å andra sidan skulle det vara en ännu bättre affär med en kompetent och rejält duglig president i en svensk republik -- mindre kostnader samt enormt mycket större respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden (undantagen utgörs av Brunei, diverse arabemirat och andra diktaturer etc.)

Eh, vad fick du det där ifrån?

Man kan tycka att monarkin är förlegad, att det bara är löjligt att se notiser om kungafamiljen på löpen för att inte tala om allt löjeväckande skvaller i Svensk Damtidning osv. Tro mig, jag skiter fullkomligt i det och min personliga reaktion på det som skett kan närmast beskrivas som en gäspning.

MEN:

Tittar man i ett 'Svenskt Handels' perspektiv så är Monarkin en plusaffär. Arbetar man inom "import/export" (nu bortser jag från Pelle som sitter hemma och importerar 10st USB minnen/år) eller/och har internationella förbindelser med företag, evenemang och dylikt så vet man att all PR är bra PR.

Och är det något den svenska kungafamiljen är bra på så är det just att dra åt sig PR för Sverige. Det kan tyckas störtlöjligt att folk i andra länder bryr sig men sådan är verkligheten och det kan man slå mynt av.
Citera
2009-02-26, 13:43
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
Jag börjar tröttna på den här förlovningsskiten..vem fan bryr sig om denna osvenska familj? låt Vickan gifta sig med "folkets man" så dör hela Bernadotteätten. Hur kul är det att sätta små kronprinsar och kronprincessor till världen när pappan inte är av kunglig börd? jag förstår kungen och drottningen...hade jag varit kung hade jag skjutit Daniel´s pung

Kungahusen runt om i Europa har ju länge varit smått inavlade, så hemskt är det inte att han är en av folket, hon hade förmodligen varit släkt på något sätt om hon parats ihop med nån kunglig.
Citera
2009-02-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Å andra sidan skulle det vara en ännu bättre affär med en kompetent och rejält duglig president i en svensk republik -- mindre kostnader samt enormt mycket större respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden.
Helt fel!
Mer kostnader, bara ett svenskt presidentval kostar mer än hela kungahuset och är resursslukande (inte minst i alla arbetstimmar som går förlorade i allt gratis vallokalsarbete man måste fixa).

Enormt mycket mindre respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden.
Kung och monarki är saga, slott och magi! Men när Göran persson, Nuder eller Bosse Ringholm kommer med sin illasittande Dressman-kostym samt presidenttitel är det absolut, absolut ingen som bryr sig !
Senast redigerad av Lars365 2009-02-26 kl. 14:25.
Citera
2009-02-26, 14:25
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Enormt mycket mindre respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden.
Nej då, en demokratiskt vald statschef vinner naturligtvis enormt mycket mera respekt (möjligen med undantag av diktaturstater) än en som fått ämbetet genom att h*n råkar vara född av ett visst föräldrarpar med godtycklig ställning.

Men du kanske tycker om odemokratiskt tillsatta statschefer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in