Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Å andra sidan skulle det vara en ännu bättre affär med en kompetent och rejält duglig president i en svensk republik -- mindre kostnader samt enormt mycket större respekt och erkännande i de flesta staterna på jorden (undantagen utgörs av Brunei, diverse arabemirat och andra diktaturer etc.)
Eh, vad fick du det där ifrån?
Man kan tycka att monarkin är förlegad, att det bara är löjligt att se notiser om kungafamiljen på löpen för att inte tala om allt löjeväckande skvaller i Svensk Damtidning osv. Tro mig, jag skiter fullkomligt i det och min personliga reaktion på det som skett kan närmast beskrivas som en gäspning.
MEN:
Tittar man i ett 'Svenskt Handels' perspektiv så är Monarkin en plusaffär. Arbetar man inom "import/export" (nu bortser jag från Pelle som sitter hemma och importerar 10st USB minnen/år) eller/och har internationella förbindelser med företag, evenemang och dylikt så vet man att all PR är bra PR.
Och är det något den svenska kungafamiljen är bra på så är det just att dra åt sig PR för Sverige. Det kan tyckas störtlöjligt att folk i andra länder bryr sig men sådan är verkligheten och det kan man slå mynt av.