Resultat: Inga oneliners, uttryck här istället
Vila i frid
72,95%
6815 röster
Den feges utväg
27,05%
2527 röster
2010-10-14, 00:17
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Undrar om några av påhejarna till självmordet känner skuld?
2010-10-14, 00:21
Medlem
Tråkigt för familj o vänner att han tog livet av sig. Men det var hans val och att göra det och han fick som han ville. Men att streama upp skiten på internet skulle jag kalla att smutskasta min föräldrar/syskon och vänner det här kommer cirkulera runt på internet i all framtid. Inte lätt för dom att komma över sorgen om dom hela tiden påminns??..

Förstår inte riktigt hur man kan välja att ta livet av sig finns 99999999 alternativ varför man inte ska ta livet MEN finnas oftast bara EN anledning till varför man ska göra det.

Skulle jag av någon anledning börja må dåligt och bli sjuk. Så är nog det sista jag skulle göra att ta livet av mig, Varför inte råna en bank flytta utomlands? Jag menar vad har man att förlora skiter sig dom där 99999999 alternativen så har man alltid självmord kvar...

Konstigt att folk inte förstår
Medlem
Tiamits avatar
Det är så jävla hemskt hur folk här kunde trigga honom till det. Visst 90% av alla trådar är fake och det är p12or som söker uppmärksamhet.. Men hur fan kan man ens chansa tänk om det vore eran bror eller kusin eller vad som helst...

R.I.P

(kände inte personen)
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Konstigt att det plötsligt är så många här som också har funderat på självmord och mår dåligt.
Det kanske istället är så att de vågar prata om det nu mer än innan detta hände?

Våga prata om det - hjälp finns! Kanske den där andra användaren här på fb kan hjälpa, eller den som du råkar gå förbi på samma ställe varje dag - våga prata!

Det finns så oändligt många bland oss, mitt i allt, som är oerhört ensamma i sina tankar. Vad de inte vet är just att de inte ÄR ensamma i det.

Våga prata med din granne, våga prata med en okänd människa när du kan, våga prata med den som står bredvid dig på tunnelbanan/bussen, våga dela med dig av dig själv. Du vinner så mycket på det.

Det finns så mycket varje enskild människa kan göra som den inte ens i sista änden vet om att den bidragit till, varje ord är värdefullt.

Och en stor eloge till dig Lieva - du gjorde vad du kunde!

Vila i frid Marcus.
2010-10-14, 00:28
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.the.midget

Självklart gör några det. Det finns även många som inte påhejade och som försökte hjälpa honom som känner skuld. Det finns fan folk som inte ens var pålåggade som känner skuld.

Efter polisens uttalande om att de beklagar att ingen stoppade honom, känner riktigt många skuld.

Och det är för jävligt. Det var absolut ingenting någon kunde göra för att förhindra honom. Han hade bestämt sig. Han hade förberett sig. Han hade ropat om hjälp flera veckor, månader innan han bestämde sig. Men inte här på FB. Det var föst i sista minuten att han gjorde det möjligt för oss att spåra honom och leda polisen dit. Men allt gick så snabbt efter att webcamen tändes. Om någon hade ringt samma sekund som han kunde spårats, hade polisen fortfarande inte hunnit dit innan det var för sent. Ingen här på FB ska känna skuld. Det var inget vi kunde göra.

Flashback blev scenen där han tog sitt liv. Handlingen och valet av scen, var hans val. Det ska vi inte känna skuld för.
2010-10-14, 00:31
Medlem
Lundbaargs avatar
Om man nu så jävla tvunget måste hitta någon som är skyldig kan man skylla på trollen som gjort "samma" grejer innan.

Att skylla på Lieva eller Leiva är ju bara löjligt.
Om det är någon som är skyldig är det hängaren själv och hans omständigheter (vad det nu kan vara, och det gäller inte FB)

Att säga de tog timme dit och hit bevisar bara att trollämnena har påverkat majoriteten av FBs användare. Att han sedan startar webcamen 10-15 minuter innan han till slut hänger sig. Liksom wtf? Vem ska kunna ana eller förutspå och agera på den tiden?! Så jävla många är det heller som kollade.
Synd och jävligt sjuk, men nu har det hänt.
2010-10-14, 00:38
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:

"Påhejarna" är ju som vanligt en onyanserad, generaliserande åsikt, som börjar bli ganska tröttsam nu.
Åtminstone här på FB verkade det så av alla kunniga, pålästa inlägg som säger så.
Givetvis får du tycka annat.

Och för att direkt svara på din fråga, så startade ju "redbean87"(eller nåt sånt) en tråd där h*n ångrade sig nåt fruktansvärt(mest för att h*n blev outad verkade det som) och hotade därmed att ta livet av sig..

Söka får du göra själv om du är intresserad...

//Crimson
2010-10-14, 00:39
Medlem
niXys avatar
Tror ni att Marcus skulle förstå att det skulle bli så stor uppståndelse om det här?
Jag menar, han ville ju att det skulle komma in fler folk, tror ni att han varit "nöjd" om det var jätte många som bevittnade händelsen?
2010-10-14, 00:41
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Italienskan
[b] Text.

Bra skrivet. En stor tragedi att en person som var väl medveten om vad han gjorde och vilka effekterna skulle bli lägger ut sådant här för offentlig ridå. Nu rivs barriärerna ytterligare för Internet som plattform.

Sedan kan man fråga sig hur en kille som haft självmordstankar i 10 år (frågar efter ett rep!) kan bo själv. Frågor, frågor...
2010-10-14, 00:42
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
Tror ni att Marcus skulle förstå att det skulle bli så stor uppståndelse om det här?
Jag menar, han ville ju att det skulle komma in fler folk, tror ni att han varit "nöjd" om det var jätte många som bevittnade händelsen?

Varför tror du han väntade på att det skulle komma in fler folk för? Han visste vad han gjorde.
2010-10-14, 00:52
Medlem
Citat:

Efter att ha läst alla trådar i detta ämne, har jag nu kommit till insikt att det finns egentligen ingen orsak till att debattera detta ämne, eller något annat ämne överhuvudtaget här på flashback. Om det är så att man är en human människa, med empati och med humana värderingar, då skall man inte besöka denna site. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det finns människor med så vidriga inställningar till humaniteten

Vad det gäller detta tragiska självmord, så handlar det inte om vem som skulle kunna ha förhindrat genom att ha ringt till polisen. Det handlar om hur människor reagerade med en iskall kyla (med undantag av de som försökte öppna en dialog) . Och det handlar om att människor uttrycker en önskan om att få återuppleva ett självmord genom att se det på en video.

Det handlar om att det verkar finnas ett stort antal sjuka människor som inte ens förstår att de är sjuka. Och det verkar som om många av dessa sjuka människor finns just hör på flashback.

Det finns ingen orsak att bidra till inlägg och debatt i forumen här på flashback.
Ty, det går inte att diskutera med människor som automatiskt förkastar det som är normalt för friska människor.

Jag har förstått att Flashback är ett hem för alla dessa olyckliga människor, som sitter hemma i sin ensamhet och hatar allt som är normalt. Och inte undra på att ni fick en upplevelse genom att se på ett självmord i verkligheten. Vi andra, som aldrig ens skulle komma på tanken att titta på något så vidrigt, kan ju naturligtvis inte förstå er!

Jag vill bara säga till er andra som har skrivit inlägg och som känner er förtvivlade över saknaden av empati för det ni känner över detta tragiska fall. Det är ingen ide, ni har att göra med sjuka människor!

Och till sist vill jag bara be er, sjuka människor, sluta skicka förnedrande inlägg till facebook sidan som har lagts upp till denna unga mans minne. Den heter RIP, rest in peace. Ni sjuka här på flashback, fortsätt inte där.... ni kan inte döda en gång till! Och ni som redan försökt, tänk på att era identiteter är lättare att att spåra på facebook..........jag hoppas att tillräckligt många polisanmäler
2010-10-14, 00:59
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Bra skrivet. En stor tragedi att en person som var väl medveten om vad han gjorde och vilka effekterna skulle bli lägger ut sådant här för offentlig ridå. Nu rivs barriärerna ytterligare för Internet som plattform.

Sedan kan man fråga sig hur en kille som haft självmordstankar i 10 år (frågar efter ett rep!) kan bo själv. Frågor, frågor...

Och jag vill ge poliserna som intervjuats viss cred i detta ärende som läxat upp okunniga journalister som tror att andra lagar gäller på internet än i "verkliga livet".
Brottsbalken gör knappast nån skillnad.
För gudarna ska veta att journalisterna stod i startgroparna med fradgan i käften och skulle sätta dit FB i skuldfrågan, men blev ganska snabbt avsnoppade av kunnig farbror.
Nu får dom nöja sig med en etisk diskussion, men nåt djuplodande som faktiskt existerar titt som tätt i denna tråd kan vi nog inte förvänta oss...

//Crimson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in