Resultat: Inga oneliners, uttryck här istället
Vila i frid
72,95%
6815 röster
Den feges utväg
27,05%
2527 röster
2010-10-13, 20:38
Medlem
Jag är såå jätteledsen att jag blev medlem för sent för att kunna förhindra detta fruktnsvärda självmord som man fick möjlighet att följa.....vill så hemskt gärna tro att jag hade kunnat rädda honom iallafall. Mitt hjärta blöder o jag gråter inombords.Känner så för hans familj o lider med dom...
Är väldigt chockad o förvånad hur människor här har bemött honom o svarat o även hejat på o gett råd.Helt otroligt men jag vill inte döma någon o alla har vi nog olika sätt att hantera det som vi inte kan styra eller råda över o sen kan man kanske aldrig riktigt veta om d e allvar eller inte.Men detta måste ändå vara ett wake up o för dom som inte tog d på allvar kanske tänker till nu o kanske agerar på ett annat sätt nästa gång (gud förbjude att d händer igen) Livet e bannemej för jäkligt ibland men jag tror ändå att med hjälp av sådana här forum så finns d möjlighet att hjälpa till,lyssna,avråda,visa att d finns andra i samma situationer att man inte e ensam o tillsammans kanske kan förhindra att d går för långt o tar slut.Ta hand om Er.Kramar från en ledsen mamma med 2 tonårsgrabbar snart 3
2010-10-13, 20:39
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iaftondans
Larmet till SOS 112 i stockholm från M är registrerat kl 13.11 ca 2 min före han tog sitt slutliga beslut. Samtalet varade i 20 sec där han uppger sin adress som inte blir fullständig då M lägger på luren.
1. Hur vet du detta?

2. Vad har det med Flashback att göra?
2010-10-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bipbop
men en sak är säker: han såg inte detta som ett självmord utan mer en hjälp från sig själv att befria sin själ från sin kropp då han inte trivdes..
Detta är dock... just definitionen på självmord! (Om du ex konsulterar en... ordbok!)

Problemet är att hade denna person fått psykiatrisk behandling så hade han med 99% sannolikhet inte varit självmordsbenägen efter endast en veckas behandling!

Detta pga att dom mediciner som numera finns gör underverk!
Att få prata med en skicklig och erfaren terapeut, bara så några timmar, gör underverk!
Kombinationen av dessa två är helt extremt osannolikt effektiv!

Alltså, självmordsbenägenhet är, i dagens sjukvård, inte svårare än en patient med hjärtattack! Kommer bara patienten till sjukhuset i tid kan man rädda nästan alla utan problem!

Kan man rädda alla? Nej! Men, man kan rädda nästan alla!
Senast redigerad av Lars365 2010-10-13 kl. 20:47.
2010-10-13, 20:42
Medlem
klo5588s avatar
fan va jag tycker synd om grabben finns inget skäl till självmord när man är så ung.

men är det någon som har tagit backup på bilderna ? Skulle gärna vilja kolla igenom bilderna, och det är INTE för att jag tycker om att kolla på sånt här, detta här hemskt! utan av andra anledningar..
2010-10-13, 20:42
Bannlyst
Skyll på dagens samhälle där alla är egoister speciellt i ett land som Sverige. Ett land som delar folk i olika grupper.

Men en sak jag inte fattar varför han begick självmord han hade ju fan över 400 vänner på Facebook. Det finns folk som tar av sitt liv pga. att antigen de inte får vänner/förhållande eller allmänt trött på livet. Men han hade inget av dem.
2010-10-13, 20:44
Medlem
Jag är mest förvånad att han gjorde det live.
Hur han fick den bisarra tanken.

Å hur nån kan tro att det gått att stoppa en person som vill ta livet av sig över internet ?
När han så tydligt gjort klart allt..

Vist kanske det fanns en mikroskopisk chans att han hade kunnat ändra sig..
Men väldigt tveksamt
2010-10-13, 20:45
Medlem
Envias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Hellstrom
Bra skrivet. Tyvärr är det en mänsklig reaktion att ta avstånd från och vara rädd för saker man inte kan förstå. Men det är ingen idé att förklara eller förbarma sig över folk, då man inte kan få någon att på riktigt förstå hur det är för en person som ts. Förrän de förhoppningsvis inte hamnar i den situationen själva. Att ta självmord är inget man gör för att man är feg eller dum. Är säker på att ts var smartare än många andra här.

Mvh

Väldigt bra replik, håller med dig. Hoppas någon läser detta och lär sig lite vett.
2010-10-13, 20:46
Bannlyst
Men kom över det svennebananer, för fan, killen vilar i frid. Sluta filosofera, tror inte hans nära uppskattar det.
2010-10-13, 20:47
Medlem
Internet är ingen låtsas värld. Ni flashbackare måste lära er att tolka det som andra kommunicerar på nätet. Annonymitet är inget rimligt skäl till oansvarslöshet och omdömeslöshet. Jag vet att i andra länder som Frankrike är det förbjudet att uppmuntra till självmord.

Det är en väldigt cyniskt ton i inläggen på flashback. Tänk om en kvalificerad majoritet hade postat inlägg med avståndstagande från hans vilja att ta livet av sig? Vad hade hänt om ni fösökt övertala honom att söka professionell hjälp och försöka se det positiva i tillvaron?
2010-10-13, 20:49
Medlem
toppslatskivlins avatar

Det finns massvis med trådar där du kan hjälpa folk, ge inte upp.

Edit: Läser i tråden att han själv ringde 112!? När kom detta fram och hur? PMa gärna!
Senast redigerad av toppslatskivlin 2010-10-13 kl. 20:52.
2010-10-13, 20:50
Medlem
Har även jag följt tråden och undvikit alla bilder på själva "händelsen" då jag inte finner ett värde i den typen av information. Har själv en bror som har en svår form av Aspergers och som är i princip helt isolerad och missförstådd av många under många år.

Dock fick min bror hjälp av en psykiatiker för ett antal år sedan och med hjälp av denna terapi i kombination med mediciner (samt sluta med spriten) så fungerar min bror nu helt okey i sociala sammanhang.

Har hämtat brorsan ett antal gånger sittandes gråtande och helt förtvivlad i trappupgången och tagit honom till psyk eftersom han övervägt självmord. Hade jag sett TS tråd i tid hade jag utan att tveka skickat ett PM till honom med mitt mitt hemnummer MEN jag förstår alla som misstänkte troll när en person med ett nick som lurifax anger att han/hon ska ta sitt liv

Synd att att en så ung människa väljer att dana sitt liv på eget bevåg.
Senast redigerad av Ambilight 2010-10-13 kl. 20:53.
2010-10-13, 20:51
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-rest
Men kom över det svennebananer, för fan, killen vilar i frid. Sluta filosofera, tror inte hans nära uppskattar det.
Hur vet du det?

Själv tror jag att diskutionen i den här tråden hjälper många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in