Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hur är detta relevant för ditt helt idiotiska antagande gällande evidens för korrelation mellan intelligens högre än genomsnittet och aspergers syndrom?
Det finns starka tydliga vetenskapliga rön som ger stöd åt att det föreligger sig precis så nämligen (om än få promille) så ändå en majoritet som talar för att om man generaliserar så hamnar personer med aspergers (och även ADHD) i en högre procentil för personer med högre intelligens än genomsnittet.
"78% av alla statistiska undersökningar är missvisande". "Statistik är som en bikini - visar mycket men gömmer det viktiga"
Klassiska citat vi använde när jag läste statistik i Lund. I den tiden gjorde jag och några andra en statistisk undersökning som klart (inte tal om promille men höga procent) visade att mördare var starkt överrepresenterade i statistiken omkring vilka som föredrog lättmjölk framför andra mjölkprodukter.
Fullständigt meningslöst, men det var också det uppgiften handlade om.
Med andra ord bör man ta statistik med en nypa salt. Jag tvivlar inte på att det finns intelligenta med asbergers. Jag tvivlar inte på att det finns idioter med asberger. Jag tvivlar på att asberger automatisk ger folk en högre intelligens.
Jag har ingen aning om huruvida Marcus Jannes var intelligent eller mentalt retarderat. I sammanhänget spelar det egentligen ingen roll.