Resultat: Inga oneliners, uttryck här istället
Vila i frid
72,95%
6815 röster
Den feges utväg
27,05%
2527 röster
2010-10-13, 23:59
Medlem
Tycker att det är konstigt med folk som säger att "han inte planerat det länge" eller att han inte tänkt över det noga eller nåt, bara på grund av sättet han skriver eller lever nära slutet. De har så sjukt fel. Själv har jag gått och funderat på självmord i ett bra tag, är djupt deprimerad vid vissa tidpunkter, men det gör inte att man inte kan försöka leva ett normalt liv samtidigt, och ha normala känslor och sånt. För det första så försöker man ju dölja att man är självmordsbenägen, man går inte runt och basunerar ut det, tvärtom försöker jag vara så glad som möjligt hela tiden utåt, så att ingen misstänker nåt. Och sen tänker man inte på det konstant.

Det är väl olika från person till person, men själv tänker jag på självmord nästan hela tiden (speciellt när jag är ensam, då är det det enda jag tänker på) men samtidigt så har man annat för sig också. Man pluggar, snackar med kompisar, kollar på tv eller vad som helst, hela hjärnaktiviteten upptas inte av en konstant och överväldigande tanke på självmord. Sättet han skriver i den här tråden eller på andra hemsidor skulle jag också kunna skriva på samma dag jag tar mitt liv (om jag någonsin gör det). Det är verkligen inte något konstigt med det, och man behöver inte ha tänkt på det jättelite eller nåt som vissa här försöker säga.
2010-10-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
kul att du har sån tilltro till sjukvården.. hoppas du slipper uppleva hur det verkligen är... fast det kanske är olika på olika avdelningar och olika diagnoser.
Jag har upplevt precis hur det är och det är faktiskt mycket bra. (Visst, kan alltid bli bättre.)

Problemet är att personer som kommer till den akuta psyksjukvården och mår mycket dåligt psykiskt dagligen blir nekade vård, för att det redan är full lagt på avdelningen,
Så då tvingas psykakuten prioritera, okej du är självmordsbenägen... men hur självmordsbenägen är du?
för vi har 15st platser och 15st självmordsbenägna patienter redan här på avdelningen ...
Detta är problemet!
Senast redigerad av Lars365 2010-10-14 kl. 00:06.
2010-10-14, 00:03
Medlem
Arcanas avatar
Konstigt att det plötsligt är så många här som också har funderat på självmord och mår dåligt.
2010-10-14, 00:03
Medlem
Dosordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Ingen har sagt att asbergers gör en jävligt smart och begåvad, lika lite som att manodepressivitet gör en extremt framgångsrik som författare!
Vad som dock är ren och skär fakta, det är att manodepressiva samt asbergers är extremt överrepresenterade ibland dom som får Nobelpriset

Men hahahaha, källa på det tack! Du måste skämta. Det är snarare extremt ovanligt att folk med aspbergers får det. Och varför just nobel priset? Hajjar inte att mänskor bara slänger ur sig saker utan att tänka först. Brukar dom inte ha superkrafter också?
2010-10-14, 00:04
Medlem
Citat:
Jag har upplevt precis hur det är och det är mycket bra. (Visst kan alltid bli bättre.)

Problemet är att personer som kommer till den akuta psyksjukvården och mår mycket dåligt psykiskt dagligen blir nekade vård, för att det är full lagt,
Detta är problemet!
har ett exempel där pat. fick "vård" inskriven i 3 månader... allt blev bara värre... ingen psyk. eller terapeut fanns att tillgå (på en akut-psykavd.), alla inblandade ville bara skriva ut honom... han "lyckades" inskriven på en psykavdelning fast han sagt vad och hur han skulle göra dagen efter...

visst, det finns säkert nån avdelning som funkar... jag hoppas att detta är en enstaka företeelse.. ... i mina ögon kan det inte bli sämre med svensk psykvård, bara bättre.
2010-10-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att asbergers gör en jävligt smart och begåvad, lika lite som att manodepressivitet gör en extremt framgångsrik som författare!
Vad som dock är ren och skär fakta, det är att manodepressiva samt asbergers är extremt överrepresenterade ibland dom som får Nobelpriset!

Heter inte manodepressiv, utan numera bipolär sjukdom.
2010-10-14, 00:06
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hur är detta relevant för ditt helt idiotiska antagande gällande evidens för korrelation mellan intelligens högre än genomsnittet och aspergers syndrom?

Det finns starka tydliga vetenskapliga rön som ger stöd åt att det föreligger sig precis så nämligen (om än få promille) så ändå en majoritet som talar för att om man generaliserar så hamnar personer med aspergers (och även ADHD) i en högre procentil för personer med högre intelligens än genomsnittet.

"78% av alla statistiska undersökningar är missvisande". "Statistik är som en bikini - visar mycket men gömmer det viktiga"

Klassiska citat vi använde när jag läste statistik i Lund. I den tiden gjorde jag och några andra en statistisk undersökning som klart (inte tal om promille men höga procent) visade att mördare var starkt överrepresenterade i statistiken omkring vilka som föredrog lättmjölk framför andra mjölkprodukter.

Fullständigt meningslöst, men det var också det uppgiften handlade om.

Med andra ord bör man ta statistik med en nypa salt. Jag tvivlar inte på att det finns intelligenta med asbergers. Jag tvivlar inte på att det finns idioter med asberger. Jag tvivlar på att asberger automatisk ger folk en högre intelligens.

Jag har ingen aning om huruvida Marcus Jannes var intelligent eller mentalt retarderat. I sammanhänget spelar det egentligen ingen roll.
2010-10-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
har ett exempel där pat. fick "vård" inskriven i 3 månader... allt blev bara värre... ingen psyk. eller terapeut fanns att tillgå (på en akut-psykavd.), alla inblandade ville bara skriva ut honom... han "lyckades" inskriven på en psykavdelning fast han sagt vad och hur han skulle göra dagen efter...

visst, det finns säkert nån avdelning som funkar... jag hoppas att detta är en enstaka företeelse.. ... i mina ögon kan det inte bli sämre med svensk psykvård, bara bättre.

Håller med, den psykiatriska vården är mer än sämst. Iaf det jag vet om den, och hur den gjort pat som faktiskt behövt vård.
2010-10-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muussee
Heter inte manodepressiv, utan numera bipolär sjukdom.
Tvångstankar (Tvångshandlingar / Obsessive Compulsive Disorder /OCD)
Definition:
Återkommande och oönskade påträngande tankar (obsessions = tvångsföreställningar) där personen känner sig driven till att rätta stavning och/eller formuleringar i andras inlägg på ett forum!
2010-10-14, 00:12
Medlem
CrimsonIdols avatar
Innan jag återgår till mina vanliga mer lättsamma trådar vill jag bara påpeka att den här tråden ligger under fliken "Vetenskap"...försök respektera detta.
Bara ett konstaterande, ingen speciell behöver känna sig träffad.

//Crimson
2010-10-14, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Konstigt att det plötsligt är så många här som också har funderat på självmord och mår dåligt.

Där har du anledningen till att man ogärna skriver/pratar om självskadebeteende och självmord i media: det smittar. En klinik för självskadare i Sverige har som en av sina strategier att alla måste dölja eventuella sår de tillskansar sig under behandlingen- det är det enda som funkar om man inte vill att någon patients självskadesår ska trigga X antal andra inlagda. Självmord är förhoppningsvis inte smittsamt på samma faktiska vis.
2010-10-14, 00:17
Medlem
Citat:
Tvångstankar (Tvångshandlingar / Obsessive Compulsive Disorder /OCD)
Definition:
Återkommande och oönskade påträngande tankar (obsessions = tvångsföreställningar) där personen känner sig driven till att rätta stavning och/eller formuleringar i andras inlägg på ett forum!

Eller så är de faktiskt så att jag inte hade något annat att skriva, därför ville rätta till felet, och man kan inte komma att skriva massa konstiga saker här, ska ja hitta på att jag sitter skriver på kalle anka forumet ? Nej, då blir de ju fel, skriver man något så får man väl skriva de riktiga namnet då, och i detta fall bipolär sjukdom, för det är så det heter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in