2010-10-12, 21:15
  #841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Nej - pappans "beteende" kommer inte få konsekvenser för "pappor".

Vem är det som säger att hon blev "tvingad" att söka skyddad adress?
Och varför ska barnen straffas för att föräldrarna har en konflikt?
I Sverige blir man inte dömd för olaga hot om man inte gjort det.
Citera
2010-10-12, 21:24
  #842
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
I Sverige blir man inte dömd för olaga hot om man inte gjort det.


Det var ju trevligt att du har en sån tilltro till rättvisan, har du månne lite exempel att
lägga upp?

Det verkar ju som om uppfattningen rent allmänt går på tvärs med vad du säger
så du kanske kan belägga att det är som du säger.

Olaga hot lär ju vara det enklaste sättet att få skyddad identitet bland annat
så det vore ju bra med lite fakta från brå eller något liknande.

//Reimer
Citera
2010-10-12, 21:29
  #843
Medlem
Det är fortfarande otroligt lite invändningar på följande, men några verkar nu tycka att mamman är en hyvens kvinna.

1. Anna drog, med gemensam vårdnad - och själv hävdade att Osama var en läskig typ. Tror att det var på grund av att Osama hotade hennes ex (efter det att han slog Amina?)

Osamas anmälan om barnmisshandel lades ner
Hennes ex polisanmälan fällde osama, han fick villkorligt.


2. Ia Sweger låter i brev inlämnat till Tingsrätten berätta att hennes huvudman nu inte ser något annat val än att dra med barnen och att kontakt med Sociala myndigheter och kvinnojour har inletts.

– Brevet var skrivet dagen innan hon försvann (och barnen var med Osama)
– Ia Sweger sa att det inte spelade någon roll eftersom det ändå tar några dagar innan det stämplas i Tinget??? (fattar inte vad hon menar)
– Ia Sweger hävdar att hon inte hade en aning om att Anna planerade att dra med barnen.
– Socialen i huddinge har i brev intygat att dom inte har hjälpt anna att få skyddat boende.

3. Någon? vem oklart? Beställer en riskbedömning av en politisk aktiv kvinna som heter Helene där hon genom en (1) telefonintervju med Anna skriver denna. Hon lägger med ett mail från hennes handledare (Prof. Henrik Belfrage) där han skriver att han delar hennes åsikt.

– Ingen har frågat Osama en enda fråga
– Resten bygger på indicier
– Brevet från Henrik Belfrage är skriven den 10:e Maj
– Riskbedömningen är skriven den 28:e Maj
– Henrik Belfrage HAR bekräftat att han INTE kan uttala sig om innehållet på grund av att han inte HAR LÄST vad som ligger till grund för riskbedömningen.
– Han tycker dock att det SER illa ut, det tyckte även jag när jag läste riskbedömningen.
– Ia Sweger har själv hävdat att "Henrik Belfrage har uppenbarligen läst den" vilket inte är sant (allt enligt honom själv.

4. Annas Journalanteckningar från sina samtal med Soc har använts som bevis i domstolen

trots att Soc själva i brev säger att det som finns i dessa anteckningar inte är på något sätt en bedömning av Osama (eftersom ingen har pratat med honom) utan är bara anteckningar från terapisamtal mellan en person på soc(någon form av "stöd"person) och Anna.

4.b I dessa anteckningar är det tydligt att tre saker har skett

1. Anna har ensamt fått visa sin sida på vad som har skett
2. Till en början vill tjejen på soc prata med Osama, men det vill inte Anna att dom ska göra
3. Lite längre fram i dokumentationen så uppmanar Soc Anna att söka ensam vårdnad, inte en gång utan två gånger - detta utan att någon ens har pratat med Osama. (och då är detta de två gånger som soctjejjen har skrivit in det i sina egna anteckningar, det kan (doh) ha skett fler än dessa två gånger.)


Håller det för en granskning, skulle tro det.

Hjälper det Osama? min gissning är lika bra som er - jag hoppas bara att det blir ordentligt utrett.
Citera
2010-10-12, 21:33
  #844
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Menar du att du känner till att Osama håller kontakt med sin andra advokat?




Jo, Osama förstör för andra pappor - som blir diskriminerade.

Förutsatt att han tänker sig att barnen inte skall ha någon mamma, kanske det påverkar utlandsfödda pappor:
Om han tar sig utomlands och gör det värsta, hjälper han Svenskfödda föräldrar (även pappor) som har utlandsfödda ex. dvs om mamman har grund i sin oro, så stärks andras oro i liknande situationer, men som tidigare nämnt, de som arbetar med dessa frågor brukar som regel vara mer insatta än allmänheten, och vet då per statistik redan hur, och påverkas inte så mycket som den som läser om detta som nyhet.

Så ditt påstående kan man vända på och då blir det mindre genomtänkt i sin dager.

På hela taget så påverkar det oss alla, när sådant här uppmärksammas, det är bra, och absolut ingen nackdel.

Bara alldeles åt helvete för sällan, i förhållande till hur vanligt det är!
Citera
2010-10-12, 21:34
  #845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
I Sverige blir man inte dömd för olaga hot om man inte gjort det.

Nej inte alls, det har aldrig skett - tur är det
Citera
2010-10-12, 21:50
  #846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Han förordnades i detta mål samma dag som häktningsförhandlingen. För övrigt är det vanligt att försvarare som inte känner till sin klients inställning förnekar brott å sin klients vägnar.

Tack, antog det
Citera
2010-10-12, 21:51
  #847
Medlem
[quote=Pinglaklara]
Citat:

Tycker du att det verkar okey för dig, att detta var ett generöst umgänge, för barnens bästa ?
Man kan också tycka att umgänget var förnedrande och påtvingat, grundat i lögner och fördomar, innan vi vet, kanske vi skall vänta och se.



Det behöver hon inte alls ha, det kan lika väl vara dikt och lögn alltihop. Vad vet du ?
Men snälla du det vet du väl att våra lagar hellre friar än fäller. Vi pratade ju om domar.
Domare ska inte hysa tvivel om saken. Han har ju helt öppet hotat också.

Det inskränkta umgänget var helt självförvållat av pappan och növändigt att det var inskränkt men det hjälpte inte i detta fallet tyvärr.
Citera
2010-10-12, 22:12
  #848
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Olaga hot lär ju vara det enklaste sättet att få skyddad identitet bland annat
så det vore ju bra med lite fakta från brå eller något liknande.

//Reimer

Nu har ju Osama själv erkänt att han skickat dessa hot-sms, men det kanske inte är tillräckligt ?
Citera
2010-10-12, 22:15
  #849
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Det är fortfarande otroligt lite invändningar på följande, men några verkar nu tycka att mamman är en hyvens kvinna..
Var har du hållt hus? Det har ju diskuterats för fullt...


Citat:
1. Anna drog, med gemensam vårdnad - och själv hävdade att Osama var en läskig typ. Tror att det var på grund av att Osama hotade hennes ex (efter det att han slog Amina?)
Det är inte alls säkert att mamman gjort sig skyldig till brott, något som diskuterats:
Citat:
Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt bortför barnet eller om den som skall ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.




Citat:
Osamas anmälan om barnmisshandel lades ner
Hennes ex polisanmälan fällde osama, han fick villkorligt.
Osamas anmälan lades ned pga att flickan fick en dörr i huvudet när den öppnades...misshandel bör ha varit svårt att styrkas.
Exet var inte ensam om att ha blivit utsatt för hot. Vid ett annat tillfälle hade en annan man blivit utsatt samt mamman...fällande dom för att ha hotat tre personer alltså och endast den ene mannen pga dörr-incidenten.
Detta har också diskuterats i tråden.

Citat:
2. Ia Sweger låter i brev inlämnat till Tingsrätten berätta att hennes huvudman nu inte ser något annat val än att dra med barnen och att kontakt med Sociala myndigheter och kvinnojour har inletts.

– Brevet var skrivet dagen innan hon försvann (och barnen var med Osama)
– Ia Sweger sa att det inte spelade någon roll eftersom det ändå tar några dagar innan det stämplas i Tinget??? (fattar inte vad hon menar)
– Ia Sweger hävdar att hon inte hade en aning om att Anna planerade att dra med barnen.
– Socialen i huddinge har i brev intygat att dom inte har hjälpt anna att få skyddat boende.
Det har i tråden bekräftats av Quarrel att mamman och barnen har skydd idag, så om det var på gång då men inte hunnit genomföras vet vi inte...
Mamman flyttade med barnen men överlät till rätten att avgöra om risken fanns och vilka åtgärder som skulle vidtas, fram till dess gjorde hon vad hon kunde för att se till att barnen skulle finnas kvar i Sverige.

Citat:
3. Någon? vem oklart? Beställer en riskbedömning av en politisk aktiv kvinna som heter Helene där hon genom en (1) telefonintervju med Anna skriver denna. Hon lägger med ett mail från hennes handledare (Prof. Henrik Belfrage) där han skriver att han delar hennes åsikt.

– Ingen har frågat Osama en enda fråga
– Resten bygger på indicier
– Brevet från Henrik Belfrage är skriven den 10:e Maj
– Riskbedömningen är skriven den 28:e Maj
– Henrik Belfrage HAR bekräftat att han INTE kan uttala sig om innehållet på grund av att han inte HAR LÄST vad som ligger till grund för riskbedömningen.
– Han tycker dock att det SER illa ut, det tyckte även jag när jag läste riskbedömningen.
– Ia Sweger har själv hävdat att "Henrik Belfrage har uppenbarligen läst den" vilket inte är sant (allt enligt honom själv.
Det handlade om en riskbedömning, inte underlag för att fastställa eller avslå att Osama verkligen skulle sticka.

Om du läser riskbedömningen framgår det att Helen har kontrollerat de uppgifter som går att kontrollera, men är inte specifiserat vilka uppgifter.

Henrik Belfrage HAR bekräftat att han skrivit till Helen och gett henne medhåll i hennes slutsats...det finns citerat två gånger i tråden.
Citat:
4. Annas Journalanteckningar från sina samtal med Soc har använts som bevis i domstolen

trots att Soc själva i brev säger att det som finns i dessa anteckningar inte är på något sätt en bedömning av Osama (eftersom ingen har pratat med honom) utan är bara anteckningar från terapisamtal mellan en person på soc(någon form av "stöd"person) och Anna.
Varför tror du att de påtalar att det inte är en bedömning av Osama?

Citat:
4.b I dessa anteckningar är det tydligt att tre saker har skett

1. Anna har ensamt fått visa sin sida på vad som har skett
2. Till en början vill tjejen på soc prata med Osama, men det vill inte Anna att dom ska göra
3. Lite längre fram i dokumentationen så uppmanar Soc Anna att söka ensam vårdnad, inte en gång utan två gånger - detta utan att någon ens har pratat med Osama. (och då är detta de två gånger som soctjejjen har skrivit in det i sina egna anteckningar, det kan (doh) ha skett fler än dessa två gånger.)
Osama har inte besvarat delgivningar från soc, och från en av kommentarerna så sägs det att det handlade om delgivningar från just barnenheten...(Har tjatats i tråden till leda)

Med den oro som mamman visade så fick hon rådet att söka ensam vårdnad, om oron var bedfogad var det det enda sättet för att de skulle kunna hjälpa. Det betyder inte att de tror på henne per automatik...

Citat:
Håller det för en granskning, skulle tro det.
Risken är väldigt stor att en geranskning skulle få omvänd effekt...

Citat:
Hjälper det Osama? min gissning är lika bra som er - jag hoppas bara att det blir ordentligt utrett
Nej, jag tror inte det hjälper Osama...å andra sidan har han nu försatt sig i en situation där det krävs en hel del för att det ska hjälpa.
Citera
2010-10-12, 22:24
  #850
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Nu har ju Osama själv erkänt att han skickat dessa hot-sms, men det kanske inte är tillräckligt ?


Har du fup och dom tillhands?

Vill gärna läsa båda innan jag uttalar mig lika tvärsäkert som du.

//Reimer
Citera
2010-10-12, 22:30
  #851
Medlem
Tror morsan har något med detta att göra. Något känns lurt.
Citera
2010-10-12, 22:32
  #852
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har du fup och dom tillhands?

Vill gärna läsa båda innan jag uttalar mig lika tvärsäkert som du.

//Reimer
Läs bloggen, finns erkännande där även om det inte gäller alla tre personer han blev dömd för att ha hotat. I annat fall kanske du tror på Tuesday som läst domen och lmnat uppgift om att han erkänner att han skickat sms:en...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in