2010-10-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
Moraliskt och ur barnperspektiv är det helt förkastligt att flytta så långt från barnens andra förälder och invanda miljö.

Kanske det, men det är juridiskt korrekt, sen kan man inte undgå det faktum att Anna har sin släkt i Norrland.
Citera
2010-10-12, 11:48
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Vilken moralisk grund anser du Osama har att bryta mot lagen?

Eller har juresterna sagt det, förlåt wannabe juristerna?

Jag ser att Callas är något intressant på spåren, Hur många är involverade, vilka är involverade?

En person medger att han är i kontakt med person/er som vet vad som ska publiceras i bloggen, dock säger han sig inte vara i kontakt med personen som driver bloggen.

Pinglaklara din moral är rätt oväsentig när det gäller juridik och vad som är rätt eller fel enligt den. Man kan tycka en massa men moral i detta fallet är från båda sidor rätt olika. Du vill att kvinnan ska finna sin plats och genom hot stanna så mannen har kontroll över henne eller hur vill du ha det?

Det finns bara en moralisk grund det är barnens, och det är inte bra för dem hur föräldrarna hanterar detta.

Ändå ställer du en fråga om något du anser oväsentligt, med tanke på detta fall så ser det ut som denna mamma valt sin man själv, eller vart hon bortgift mot sin vilja?

Hon har valt att skaffa barn inom än kultur där just det av dig anförda gäller, då kan det se märkligt ut att inte fullt ansvara för sig själv som det passar.
Citera
2010-10-12, 11:49
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Kanske det, men det är juridiskt korrekt, sen kan man inte undgå det faktum att Anna har sin släkt i Norrland.

Var har Osama sin då ?
Citera
2010-10-12, 11:50
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Med tanke på att det pågår c:a 700 bortföranden av barn per år, 2 om dagen !
Så finns gott om exempel på hur det brukar gå till, det har länge fungerat bra med vissa kvinnojourer.
De har gott om exempel på när det lyckats.
Tänk, att om Osama avvikit med barnen medan han fortfarande hade vårdnaden så hade man inte kunnat stoppa honom...
Nu avvek han utan att vara vårdnadshavare och då kan man juridiskt stoppa honom...även om man praktiskt misslyckats.
Citera
2010-10-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du kan med andra ord inte besvara frågan och backa upp ditt påstående?

Anledningen till att jag vill veta ditt svar är därför att du säger att du försökt ge Osama råd...hur ska du kunna göra det om du inte själv vet varför du ger just de råd du ger och vilka konsekvenser de ger?

Det finns de som ger råd till andra utifrån egna erfarenheter, det har vi sett vid flertalet tillfällen och ibland organiserar man sig även...problemet är att vissa av dem har själva inte varit särskilt framgångsrika och det enda de kan förmedla är att de förstår vad någon går igenom...men råden bör inte lyssnas på om man själv vill ha framgång, då är det bättre att ta råd från de som lyckats....

Jag är inte ett dugg organiserad, möjligen är jag precis som dom flesta här angelägen om att det ska lösa sig på det sätt som är bäst för barnen.

Jag har gett råd till Osama utifrån mina privata värderingar, bett honom ha en bra advokat, ifrågasatt hans första advokat - eftersom han (enligt Osama) inte kunde ta tillvara på hans intressen (eftersom han trodde på Anna) /// Detta behöver ni inte lita på men det är Osamas egna ord om vad advokaten sa till honom.

Jag har inga erfarenheter av vårdnadstvister, jag har bara försöka pusha honom till att följa lagen, att skaffa sig ett bra försvar och att inte göra saker i affekt.

Jag jobbar inte med något som ens tangerar till det som en vårdnadstvist är, utan arbetar med helt andra typer av uppdrag.
Citera
2010-10-12, 11:53
Medlem
Citat:
Det finns bara en moralisk grund det är barnens, och det är inte bra för dem hur föräldrarna hanterar detta.

Ändå ställer du en fråga om något du anser oväsentligt, med tanke på detta fall så ser det ut som denna mamma valt sin man själv, eller vart hon bortgift mot sin vilja?

Hon har valt att skaffa barn inom än kultur där just det av dig anförda gäller, då kan det se märkligt ut att inte fullt ansvara för sig själv som det passar.
Men vad ska hon göra menar du?
Du tar en moralisk ståndpunkt där du anser att en kvinna under "hot" ska anpassa sig?
Hur mycket ska hon anpassa sig?

Finns det aldrig tillräckliga skäl enligt dig att "fly"?

Ditt perspektiv angående barnen är bra men konsekvenserna tror jag du inte har överblickat.
Citera
2010-10-12, 11:53
Medlem
Citat:
Var har Osama sin då ?

Över hela världen, men hans bror bor i Holland, några bor i Sverige, några bor i Irak
Citera
2010-10-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Jag är inte ett dugg organiserad, möjligen är jag precis som dom flesta här angelägen om att det ska lösa sig på det sätt som är bäst för barnen.

Jag har gett råd till Osama utifrån mina privata värderingar, bett honom ha en bra advokat, ifrågasatt hans första advokat - eftersom han (enligt Osama) inte kunde ta tillvara på hans intressen (eftersom han trodde på Anna) /// Detta behöver ni inte lita på men det är Osamas egna ord om vad advokaten sa till honom.

Jag har inga erfarenheter av vårdnadstvister, jag har bara försöka pusha honom till att följa lagen, att skaffa sig ett bra försvar och att inte göra saker i affekt.

Jag jobbar inte med något som ens tangerar till det som en vårdnadstvist är, utan arbetar med helt andra typer av uppdrag.

Du måste förstå att det du skrivit sår tvivel. Då det finns grupper som inte direkt är rumsrena, dessutom har osama varit i kontakt med en av dessa. Som erbjuder juredisk förlåt juridisk rådgivning bl.a.
Citera
2010-10-12, 11:57
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Har du källa på det där eller är det något du själv räknat ut när du haft ont i magen?

Spontant kan du se detta, om du vill veta ytterligare så blir det inte svårt, men den tiden får du kosta på dig själv.

http://www.tv4.se/1.1853889/2010/10/11/sa_skyddar_du_dina_barn_i_vardnadstvister
Citera
2010-10-12, 11:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW

En sak jag undrar över är varför Osamas egen advokat säger att: "Osama har vidgått att han begärt ensam vårdnad om barnen i Irak" i en skrivelse från 4 juni 2010.

Osama hävdar i rätten att han har sagt så till mamman, dvs han hävdar att han har ljugit för henne om att han har ansökt om vårdnad i Irak. Det är förvirrande, jag håller med!
Citera
2010-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Eftersom du säger missbrukat ditt förtroende tolkar jag det som att du vetat bra mycket mer än vad du velat ge sken av.

Du börjar även att svaja när du säger u hoppas du känner honom tillräckligt osv.

Jag anser du snärjer in dig just nu.

Hur in i h-vete kan han ens tror detta kan gynna hans sak.

Läs vad jag skriver istället för att dra saker ur sitt sammanhang:
Citat:
Jag hoppas bara att jag känner Osama tillräckligt väl eftersom jag hävdar att jag inte tror att han kommer att dra till Irak. Om han gör det, så har han missbrukat en massa människors förtroende, så även mitt.

Det övergår mitt förstånd hur han kan tro att detta gagnar hans sak. Jag tycker inte det.

Och jag kan inte förstå hur du tycker att jag snärjer in mig?

Att jag svajjar beror på att jag tycker att det var fel, det beror på att för mig så var detta väldigt förvånande och inte speciellt smart. Om jag har fel och han drar till Irak, ja min reaktion på det kommer inte bli positiv.

Men just nu har jag ingen anledning att tro att han ska dra till Irak med barnen, ingen alls faktiskt.
Men jag inte vara säker - förrens jag har pratat med honom om det.
Citera
2010-10-12, 12:07
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Men vad ska hon göra menar du?
Du tar en moralisk ståndpunkt där du anser att en kvinna under "hot" ska anpassa sig?
Hur mycket ska hon anpassa sig?

Finns det aldrig tillräckliga skäl enligt dig att "fly"?

Ditt perspektiv angående barnen är bra men konsekvenserna tror jag du inte har överblickat.

Det har du ingen aning om, vilket inte verkar vara din starka sida innan du uttalar dig, det finns gott om scenarier där det kan tyckas finnas tillräckliga skäl, men att fantisera fram sådana för att ta ställning verkar inte så meningsfullt.

Jag är väl insatt vad det gäller konsekvenser, vilka kan se annorlunda ut i verkligheten.
Det är beklagligt för barnen hur du än vrider dig i ställningstagande, som du egentligen inte har faktaunderlag för att ta solklar ställning till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in