2011-01-04, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Dels kan man givetvis vittna i en vårdnadstvist även om omständigheter som man fått kännedom i sin tjänsteutövning - det är ju bara att kallas av den part uppgifterna gäller för att vittna om detta.
Varför skulle man inte få använda en myndighetspersons kunskaper som talar till ens egen fördel i en rättstvist?

Dels vittnar han om att han som privatperson - men i egenskap av att han är polis - fått uppdrag/förtroende om att förmedla kontakten mellan Osama och polisinsatsledningen därför att de har en gemensam vän som vänt sig till honom. Han förmedlar sedan sitt intryck av Osama och det som Osama i det skedet förmedlat till honom.
Det finns ingen anledning att betvivla att den här polismannen i egenskap av privatperson faktiskt fått det här uppdraget och gjort denna bedöming -- och också har rätt att vittna därom.

Det innebär dock inte att det ger riktig bild av vad som inträffat eller ens om vad som är sant i den stunden - bara vad Osama valt att förmedla till honom.

Polismannen talar dessutom om ett skeende som inträffar EFTER kidnappningen och som berör hur Osama skall gå tillväga för att återlämna barnen - dvs han är i det läget givetvis mån om att mildra skadan han ställt till med för sig själv bland annat.
Tar det sista först, polismannen vittnar om skeendet UNDER kidnappningen, dagen INNAN barnen lämnas tillbaka och fram till den tidpunkten.
Sen är det märkligt om en polisman agerar privat i ett pågående brott där gärningsmannen är efterlyst både nationellt och internationellt.
Även om gärningsmannen genom sin vän önskar honom som kontakt så borde inte polismannen stå utan chef och polisledning i ärendet. Jag kan inte tänka mig att det sker privat utom tjänst. En polisassistent borde inte ha sådana befogenheter att själv ansvara ett så komplicerat fall där risk föreligger att två barn förs ur landet och till Irak. Jag tycker därför fortfarande att det är märkligt att en polisman vittnar "privat" om ett tjänsteärende och gör bedömningar som en professionell polisman inte skulle göra om en person den inte träffat utan endast talat med i telefon och i ett så pass allvarligt ärende som detta. Galnare personer har varit sämre på att dupera än Osama lyckats med och sådant borde poliser vara tränade på. Att efter några telefonsamtal uttala sig i superlativ som "seriös", "samlad", "uppriktig" och att bildat sig uppfattning om gärningsmannens främsta fokus hoppas jag inte står för erfarna poliser.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är vi faktiskt överens om. Men det är ju svårt att hävda om man inte kan leda det i bevis på något sätt.
Visst är det svårt att bevisa när det inte finns några namn som kan dementera, ej heller bekräfta. Osama har inte haft problem tidigare att hänga ut namnen på poliser, men nu helt plötsligt maskar han sådant.
Citera
2011-01-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargaretaJonsson
Tar det sista först, polismannen vittnar om skeendet UNDER kidnappningen, dagen INNAN barnen lämnas tillbaka och fram till den tidpunkten.
Sen är det märkligt om en polisman agerar privat i ett pågående brott där gärningsmannen är efterlyst både nationellt och internationellt.
Även om gärningsmannen genom sin vän önskar honom som kontakt så borde inte polismannen stå utan chef och polisledning i ärendet. Jag kan inte tänka mig att det sker privat utom tjänst. En polisassistent borde inte ha sådana befogenheter att själv ansvara ett så komplicerat fall där risk föreligger att två barn förs ur landet och till Irak. Jag tycker därför fortfarande att det är märkligt att en polisman vittnar "privat" om ett tjänsteärende och gör bedömningar som en professionell polisman inte skulle göra om en person den inte träffat utan endast talat med i telefon och i ett så pass allvarligt ärende som detta. Galnare personer har varit sämre på att dupera än Osama lyckats med och sådant borde poliser vara tränade på. Att efter några telefonsamtal uttala sig i superlativ som "seriös", "samlad", "uppriktig" och att bildat sig uppfattning om gärningsmannens främsta fokus hoppas jag inte står för erfarna poliser.

Visst är det svårt att bevisa när det inte finns några namn som kan dementera, ej heller bekräfta. Osama har inte haft problem tidigare att hänga ut namnen på poliser, men nu helt plötsligt maskar han sådant.

Varför ska en polis inte kunna vittna "privat" i en vårdnadstvist relaterat till ett tjänsteärende?
Citera
2011-01-04, 10:24
Medlem
AnotherFakeNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Varför ska en polis inte kunna vittna "privat" i en vårdnadstvist relaterat till ett tjänsteärende?

Nej, vad gäller brott så är en polis alltid i tjänst. Har denne agerat som det sagts så har han/hon begått tjänstefel...
Citera
2011-01-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherFakeName
Nej, vad gäller brott så är en polis alltid i tjänst. Har denne agerat som det sagts så har han/hon begått tjänstefel...

Tjänstefel att vittna?
Citera
2011-01-04, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tjänstefel att vittna?
Även poliser kan självfallet vittna, men att i en vårdnadstvist använda sig av information från en i tjänsten pågående brottsutredning som bevis för att gärningsmannen skulle ha barnens bästa för ögonen och vara seriös, sansad och gud vet allt vad Osama hittar på, faller på sin orimlighet.
Citera
2011-01-04, 12:07
Medlem
Citat:
Även poliser kan självfallet vittna, men att i en vårdnadstvist använda sig av information från en i tjänsten pågående brottsutredning som bevis för att gärningsmannen skulle ha barnens bästa för ögonen och vara seriös, sansad och gud vet allt vad Osama hittar på, faller på sin orimlighet.

Nu får du ju hålla isär vad han säger och innehållet kontra eventuella fel han gör som polis.

Orimlighet? Vad använder han för information ska vara "skyddad" för att den tillhör en annan utredning (egenmäktighet med barn antar jag du menar)? Det är ju inte nåt material, utan en enskild persons upplevelser.

Du kan ju ge dig tusan på att Ia & Co kommer hävda en massa saker med stöd av poliser med relaterat till denna egenmäktighet med barn. Ska de vittnena också stoppas?

Dock - jag ser en liten poäng i det du säger. Egenmäktighet med barn åtalet borde avgjorts först - polisen kan ju ha mer resurser att reda ut saker med pengar etc. Resurser som varken Annas eller Osamas advokater förfogar över.
Nu kan båda sidorna kasta ut en massa saker utan att ha fog för det.
Citera
2011-01-04, 12:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag skrev inte att det nödvändigtvis visade på gott omdöme - men jag ser faktiskt inte riktigt att det skulle visa på dåligt omdöme heller. Om du läser dokumentet igen så ser du att polismannen strikt redogör för sin kontakt med Osama gällande överlämnandet - och egentligen inte tar ställning till Osama som förälder.

Hur polismannen agerat i övrigt framgår inte. Han kan ju omedelbart ha kontakt polisinsatsledningen och samarbetat med dem i detta - och övriga kontakter med Osama skett som ett led i en strategi för att lokalisera honom.

Citat:
Att efter några telefonsamtal uttala sig i superlativ som "seriös", "samlad", "uppriktig" och att bildat sig uppfattning om gärningsmannens främsta fokus hoppas jag inte står för erfarna poliser.
Det är så han uppfattar Osamas intention gällande överlämnandet av barnen. Att när han fick kontakt med Osama så uppfattade han att Osama i den stunden var beredd att överlämna barnen - och allvarligt menade det. Det skall inte läsas på något annat sätt eller överföras till något annat sammanhang. Att han gör sin bedömning är helt riktigt - eftersom han utifrån den agerar och sätter Osama i kontakt med polisinsatsledningen för att överlämnandet skall kunna genomföras -- det bör för Annas advokats del vara en kontrollerbar uppgift.

Det som är viktigt framgår ju faktiskt. Kontakt sker i samband med överlämnandet, det fokus som finns är ett överlämnanden, det sker dygnet innan det genomförs, och kontakten har endast skett över telefon. Personen är inte bekant med Osama. Ingen vet om detta är Osamas plan A, B, eller C -- polismannen redogör enbart för sina iaktagelser, det är ett korrekt förfarande vid vittnesmål.

Läser man också meningen;
Jag uppfattade att hans främsta fokus var barnens framtid och sin egen fadersroll, snarare än de rättsliga konsekvenserna av bortförandet av barnen.

Så lämnar det öppet för tolkning.

Citat:
Ja, det är värt att notera. Varför gör han det? Är dokumentet inte äkta, har polismannen sagt att han inte vill bli uthängd, osv..
Hur som ... dokumentet är inte fullt så positivt som de vill göra gällande -- det säger bara hur Osama valt att uppträda i telefon gentemot en polis. Hur kan man förvänta sig att Osama skulle uppträda gentemot en polis i det läget, oavsett vilka planer Osama hade?
Bästa sättet att ta sig ur landet vore väl att försöka lura polisen att en överlämning skulle ske frivilligt.
Citera
2011-01-04, 12:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Fast jag vill påtala att inget av detta säger polismannen om Osama. Det är inte det som vittnesmålet ger vid handen.
Citera
2011-01-07, 19:09
Medlem
What-Went-Wrongs avatar
Osama gillar att ljuga på sin blogg. om man läser hans inlägg från den 11 november så skriver han:

http://vararaminaochali.blogspot.com/2010/11/tingsrattens-interimistiska-beslut.html

"Den enda av Annas pojkvänner som jag har haft något emot är den som enligt min dotters utsago slagit henne i huvudet."

eller hur Osama? den enda? du har aldrig haft något problem med att anna har haft någon annan kille? för du vet ju att hon har haft två. bägge relationerna har du genom ditt agerande och trakkaserier förstört. du har blivit dömd för olaga hot mot bägge. med det var väl också ett misstag? eller snarare feltolkning av dig bara för du heter osama och alla är rassister?

såhär beskriver osama hur HANS helevete började. oskyldiga osama:

http://vararaminaochali.blogspot.com/2010/08/polisanmalan-misshandel-av-min-dotter.html

"När Amina kom hem till mig och berättade detta skickade jag de SMS som jag berättat om tidigare.
I dessa står att kommer han hem till mig igen skall jag gräva ner honom i tomten samt se till att han också får ett blåmärke i pannan. Detta blev jag sedermera dömd för, två års villkorlig dom."

riktigt så var det inte. sanningen är hundratals sms. står i polisundersökningarna.

dessutom så blev han dömd för tre sms som han skickade dessa datum: 29 maj 2008, den 8 juni 2008 samt den 25 mars 2009. det handlar om ett år mellan första och sista. så varför ljuger du igen på din ljugblogg osama?

Han var också, i rättegången, skäligen misstänkt för flera andra hot, samt för ofredande mellan 2007-05-01 till 2009-03-28 via hundratals sms till Annas telefon samt att ha vistats utanför hennes hus. glömde du nämna det osama?

--------------------------------------------------------

I det första SMS:et så hotar Osama med att gräva ned M en manlig vän till mamman som Osama såg i hennes bil för första gången och som han inte hade en aning om vem det var i tomten om han kommer tillbaka till pappans hus igen med Anna. såhär ser smset ut:

”Var tvånged att visa honom mitt hur och mig . Är det ned vädering typ att ha nån arab för se vem jag är . Varför han hälsade på mig ? Vad vill han säga ? Synd att har tappat uta år av mitt live med en en billig som dig ! Ja bryr inte på vad du gör . Ja kan mycket om dig som ja få höra ibland men ja bry inte mig . Med det har var värst måste ja erkänna ! Om du komma hit med honom en gång till så ja lova att ja gräva in honom i tomten ! Ha få hålla sig på din säng i din föröd !”

hade ingenting allltså att göra med misshandel av amina. som osama själv har polisanmält att den hänt i första veckan i juni. men smset skickade han ju i maj redan som han dömdes för. varför ljuger du hela tiden osama?

till polisen förklarar osama sitt sms såhär:

”Det var pinsamt för att han var arab och jag är arab och det är min ex fru. Dessutom pekade han med handen(vinkade).”

stackars försvenskade osama. helt vanlig pappa. intealls en islamist som går i taket när en annan man vinkar till honom.

han skickar också hundratalas andra sms som kan publiceras en annan dag. tex till anna:

”Aha vad bra ! Hora ! Du få se sen !”

han e ju så trevlig osama och inte alls full av lögner och trakasserier. det bästa är ju också att han verkligen tror sej skälv. eller de som skriver åt honompå bloggen. de tror honom. synd bara att alla papper motbevisar honom

osamas ord igen:

"Den enda av Annas pojkvänner som jag har haft något emot är den som enligt min dotters utsago slagit henne i huvudet."

den enda??? först hatade du M för att han VINKADE åt dig och sen hittade du på att amina blivit slagen fastän hon haft en olycka me ett dörrhandtag. sen ett år senare döms du för hot mot P, annas andra kille. sms till honom:

”Bara du vet ! Det är ett hot ! Säg det till han om han ska ta på mina barn eller klädda på de eller bussa de så jag jaga honom och han få hitta nånstan att gömma sig ! Hälsa honom det från mig det och du vill ha det så ! Finns ingen ursäk att klädda på de jag lova jag kapa hans hand om han gör det ! Han kan inte bara gömma sig och du kommer att oss till hallvette allihoppa ! Sluta med sälja dina barn till varige jävl du träffa ! Du går så långt !”

fler sms:

”Jag vill prata med honom nu ! Jag stor utanför . vill inte ta de när barnen ser !”

”Vadå trakassera dig ! Jag har inget med dig att göra ! Vill prata med honom som vuxna göra , när du dröja på tiden jag börja misstänka nåt ! Han fan måste sluta klädda på mina barn !”

”Vill inte prata eller vara i närheten av dig ! Ok ! Jag få skydda de på alla sätt efter som du hålla på ge bort de till dina killer !”

anna och P träffades och efter några måader fick han träffa amina o ali. anna förklarade hur jobbigt det var mellan henne och barnens pappa. P försökte vara förstående inför Osamas oro, men beskriver hur osama hela tiden gick för långt. Han hotade Anna, sina svärföräldrar samt P själv. osama skickade SMS till Anna och frågade om hon skulle ”låta alla horbockar träffa hans barn” o p beskriver SMS från osama där han hotade med förbannelser som skullekomma över Anna och att osama tänkte söka upp P. När Anna skrev till pappan att han jättegärna fick träffa P så svarade han via SMS:

”Nej, jag tänker överraska honom när han minst anar det”.

ja du osama du är så himla lagom o mysig o helt oskyldig. fortsätt skylla på alala andra bara. gör det.

å snälla sluta ljuga på din pinsamma blogg.
Citera
2011-01-08, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-Went-Wrong
...massa saker

Konstigt då att han bara befanns skyldig för dessa tre? Menar du att Polisen har gjort ett undermåligt jobb även vad gäller Anna´s anmälningar??

Nåväl, snart är det förhandlingar, och brottsrubricering är mild samt läget inför det muntliga mycket bättre. Känns fint tycker jag - hur känns det själv?
Citera
2011-01-08, 09:02
Bannlyst
Det är allvarligt det Osama dömts för.
Det är svårt att döma sms men här var det så solklart så att tre av dessa blev uttagna för olaga hot.
De som har förmåga att kritiskt läsa ser ju hur hans blogg dryper av lögner.
Se bara hur han själv dokumenterar sina samtal med sina barn, det är kontrollerande och föga barnens bästa för ögonen.
Både här och i Daddys tråd är det skrämmande att läsa anhängare som försvarar liknande metoder.
Glöm inte heller att det är hans nya flickvän som skriver bloggen, vad är hennes agenda?
Klart att hon är svartsjuk och vill att hennes nya liv ska vara perfekt, men Osama är inte perfekt, tyvärr.

Det finns mycket att säga om Osamas taskiga kvinnosyn men jag lämnar det tills vidare.
Senast redigerad av MargaretaJonsson 2011-01-08 kl. 09:04.
Citera
2011-01-08, 10:08
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Konstigt då att han bara befanns skyldig för dessa tre? Menar du att Polisen har gjort ett undermåligt jobb även vad gäller Anna´s anmälningar??

Nåväl, snart är det förhandlingar, och brottsrubricering är mild samt läget inför det muntliga mycket bättre. Känns fint tycker jag - hur känns det själv?

Menar du med detta inlägg att Osama inte skulle ha skrivit dom sms som räknas upp?
Att det skulle vara någon som förfalskat det hela. Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in