• 1
  • 2
2004-06-15, 16:45
Medlem
Mysonoxens avatar
Då jag brukar vara i Europa en del, dels på semestrar och dels som frivillig om maskindelar ska hämtas från Tyskland till fabriken jag jobbar på slås jag alltid av hur man behandlar fatölet på krogarna jag besöker.

Härhemma i Sverige beställer jag alltid flasköl eftersom fatölet här är avslaget, blaskigt och halvt odrickbart, vilket den minimala skumkronan, om den nu finns alls, vittnar om.

I Tyskland däremot är fatölet ofta dyrare än flaskölet, det har en utsökt smak och skumkronan är tjock och sådär festligt halvseg. Det tar tid att tappa upp det men det är "worth waiting for" som Carlsberg-reklamen sa. Lyckan är att få en fatöl av märkena Spaten, Paulaner, Hofbräu, Löwenbräu eller Binding.

Undrar varför fatölstraditionerna är så olika i Norden mot för på kontinenten...
Citera
2004-06-15, 16:54
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
...
Undrar varför fatölstraditionerna är så olika i Norden mot för på kontinenten...
Det här håller ju på att ändras, men som du säger så finns det en misstro bland svenska öldrickare (iallafall amatörer) mot fatöl; det är utspätt, gammalt osv.
När jag för 10 år sen jobbade på en krog som sålde bara tjeckisk och tysk öl blev folk alltid skitsura för att dom fick vänta på bärsen, dessutom.
Och skum ville dom inte ha.
Men som sagt, det där håller nog på att förändras.
Citera
2004-06-15, 17:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käkmuskeln
Det här håller ju på att ändras, men som du säger så finns det en misstro bland svenska öldrickare (iallafall amatörer) mot fatöl; det är utspätt, gammalt osv.
När jag för 10 år sen jobbade på en krog som sålde bara tjeckisk och tysk öl blev folk alltid skitsura för att dom fick vänta på bärsen, dessutom.
Och skum ville dom inte ha.
Men som sagt, det där håller nog på att förändras.

Ja i alla fall i storstäderna där vi håller på att få både en vettig öl- och vinkultur. I Stockholm finns ju t.ex. Soldaten Svejk på Söder.
Värre då på landsbygden...
Citera
2004-06-15, 17:24
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
I Tyskland däremot är fatölet ofta dyrare än flaskölet, det har en utsökt smak och skumkronan är tjock och sådär festligt halvseg. Det tar tid att tappa upp det men det är "worth waiting for" som Carlsberg-reklamen sa. Lyckan är att få en fatöl av märkena Spaten, Paulaner, Hofbräu, Löwenbräu eller Binding.

Även på brittiska öarna är fatölet riktigt bra. En kall nutappad Guiness eller någ god ale sitter inte fel.
Citera
2004-06-15, 17:25
Medlem
eantrs avatar
På förortsalkiskrogar har det hänt att man har trott sig beställa in stark på stark en helkväll och faktiskt känt sig full. Sen dan efter möter man upp sin dryckesbroder, är helt klar i knoppen och misstänker att man har blivit serverad nån slags folköl eller i alla fall mellanöl. *Hmm om jag inte kan känna skillnad säger det kanske mer om mig än krogen*
Citera
2004-06-15, 17:25
Medlem
Rubbermans avatar
Kul att det finns kännare här! I Tyskland kallas det för "Das 7 Minuten Pils".
Det ska alltså ta minst 7 minuter att hälla upp en äkta fatöl, för att den ska få sin rikliga skumkrona och utveckla sin smak i glaset. Dessutom ska glasen vara ytterst tunna och inte så värst stora. De bästa fatölen serveras i mitt tycke i 25cl glas.

Underbart!

PS Den 8:e åker jag till Tyskland igen! Hurra!
Citera
2004-06-15, 23:14
Medlem
Arcturuss avatar
Det beror ju på vilken krog man drar till, men på Akkurat i sthlm som serverar en massa öl från världens hörn, främst belgiskt. Jag fick jag vänta i ca 10min för en Hell, för att det tog en stund med skummet. Det stod en skylt där också typ "Det tar en tid för att få en Hell, men det är det fan värt det" och det var det
Citera
2004-06-15, 23:51
Medlem
Goblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcturus
Det beror ju på vilken krog man drar till, men på Akkurat i sthlm som serverar en massa öl från världens hörn, främst belgiskt. Jag fick jag vänta i ca 10min för en Hell, för att det tog en stund med skummet. Det stod en skylt där också typ "Det tar en tid för att få en Hell, men det är det fan värt det" och det var det

Ja, Akkurat är grymt bra. Kunning personal som är intresserade av att sprida kunskap. Dock håller jag Beefeater högre då mitt ölintresse handlar om brittisk öl till stor del och det är mindre och gemytligare stämning där.
Citera
2004-06-16, 08:49
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:

För att folk tror att de blir lurade om de inte får öl ända upp till kanten.
Citera
2004-06-16, 16:38
Medlem
Beställde en guiness på en lokal krog här... fick den efter en minut.... trodde trodde killen i baren skämtade med mig och när jag kommenterade det sa han att dom häller inte upp den på det sättet..... Går ju inte dit igen kan jag ju säga.

Finns inget värre när allt dom har på fat är falcon eller carlsberg.

Vad vi behöver är en pub som "Akkurat" här med. fast försök få en halmstabo att dricka nått annat än "en stor stark"... så det finns väll ingen marknad för det.
Citera
2004-06-16, 17:14
Medlem
Mysonoxens avatar
Skulle vara intressant att veta om det går att importera öl på fat från Tyskland eftersom min sambos morsa har en bar med tappanordning (en sån här samovarliknande tysktillverkad sak runt själva kranarna, inte de vanliga metallpjäserna).

En fest med äkta tysk fatöl vore kanske ingen dum idé...
Citera
2004-06-16, 23:56
Medlem
Murmeldjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcturus
Mums Hell det är en riktig öl det, allt från jämtlandsbryggerier är förresten riktigt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in