Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-08, 00:01
  #1
Medlem
Mina frågor lyder som följer:
Om man inte är färdigväxt, går det då att få ett manligare utseende (bredare käke, längre, bredare kropp osv.) genom att ändra sina hormonnivåer, främst då tillväxthormon och testosteron? Förutsatt att det nu är möjligt, hur går man bäst till väga för att göra detta?

Tillväxthormon (GH) stimulerar längdtillväxten under puberteten till dess att benens tillväxtområden växt samman, vilket händer någon gång runt 20-årsåldern. Tillsammans med testosteron förändrar hormonet benstrukturen under puberteten. Testosteron är ju det hormon som gör att man förändras under puberteten. Halten fritt testosteron i kroppen (och tiden det funnits där) avgör hur kroppen utvecklas. Flera egenskaper i utseendet - såsom behårighet och benstruktur - påverkas av mängden testosteron.

Med detta i åtanke kan man ju tänka sig att en högre nivå testosteron borde leda till en bredare kropp,käke osv. Men man kan också tänka sig att mängden hormon inte spelar någon roll så länge den är över en viss gräns. För att enkelt förklara min "teori" så kan man tänka sig att det fungerar som en enkel strömbrytare, antingen är processen igång, eller inte. Är hormonerna över en viss gräns (oavsett hur mycket över) ökar hårigheten med en bestämd mängd (strömbrytaren är på), är den under den nämnda gränsen händer ingenting (strömbrytaren är av). Detta är de två möjliga teorier till hur det kan fungera jag kommit fram till. Hur väl de stämmer överens med verkligheten har jag dock ingen aning om, men förhoppningsvis har nån här bättre koll

Jag har länge letat efter någon medicinsk artikel eller dylikt som belyser ämnet men inte kunnat hitta något. Naturligtvis har jag sökt på Google såväl som flashback så om ni vet att ämnet tidigare diskuterats, var vänlig länka till den tråden istället för att bara säga att jag borde sökt bättre.
Citera
2010-10-08, 01:36
  #2
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Det är fullt möjligt att påverka kroppens utveckling med extra hormoner, men för mycket/lite av något hormon är inte bra.
Kolla bara på alla sjukdomar som orsakas och misstänks ha orsakats av hormonell obalans...
__________________
Senast redigerad av MashPotatoJohnson 2010-10-08 kl. 01:39.
Citera
2010-10-08, 19:58
  #3
Medlem
Insignificunts avatar
Av uppenbara skäl är det inte etiskt försvarbar forskning och också orsaken till att du inte hittar någon forskning kring det.

Man kan mycket väl hypotetisera att testosterontillskott skulle ge ökad manlighet men som föregående postare skriver är hormonella obalanser inte att leka med och kan ge svåra komplikationer.

Skulle inte rek. dig att experimentera med det själv.
Citera
2010-10-11, 09:06
  #4
Medlem
Tillväxthormon GH ger större haka och större händer och man ger även tilväxthormon till vuxna som har brist då denna brist kan leda till symptom som trötthet och fetma, info finns om du söker.

Så svaret på frågan är att du ska ha tillväxthormon men det får du bara om du anses som kortväxt.
Citera
2010-10-11, 11:21
  #5
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Så svaret på frågan är att du ska ha tillväxthormon men det får du bara om du anses som kortväxt.

Varför ska TS ha tillväxthormon?
Citera
2010-10-11, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
Det är fullt möjligt att påverka kroppens utveckling med extra hormoner, men för mycket/lite av något hormon är inte bra.
Kolla bara på alla sjukdomar som orsakas och misstänks ha orsakats av hormonell obalans...

Håller man sig inom kroppens normalvärden för ett specifikt hormon bör det inte föreligga någon större fara. Att folk som dopar sig ganska ofta får biverkningar beror ju på att de mångdubblar sina normala hormonnivåer för att de är ute efter stora förändringar på kort tid.

För mig är fallet så att det efter ett läkarbesök visat sig att jag har höga halter av kortisol som är känt för att minska just testosterons och tillväxthormons verkan. Eftersom jag ändå håller mig precis innanför gränsen av vad som är normalt så är det dock inget som läkaren vill behandla trots att jag själv inte är med mina nuvarande värden. Det är på grund av detta som jag har börjat utreda möjligheter till att på egen hand införskaffa hormonhöjande preparat.
Citera
2010-10-11, 11:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Av uppenbara skäl är det inte etiskt försvarbar forskning och också orsaken till att du inte hittar någon forskning kring det.

Man kan mycket väl hypotetisera att testosterontillskott skulle ge ökad manlighet men som föregående postare skriver är hormonella obalanser inte att leka med och kan ge svåra komplikationer.

Skulle inte rek. dig att experimentera med det själv.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tror jag inte att det föreligger så stora risker om man ökar hormonhalterna med måtta. Har med egna ögon sett vad för biverkningar överdriven doping kan leda till så naturligtvis skulle jag ta det lugnt.
__________________
Senast redigerad av transcendens 2010-10-11 kl. 12:22.
Citera
2010-10-11, 13:12
  #8
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transcendens
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tror jag inte att det föreligger så stora risker om man ökar hormonhalterna med måtta. Har med egna ögon sett vad för biverkningar överdriven doping kan leda till så naturligtvis skulle jag ta det lugnt.

Om du känner att din förståelse för hur det fungerar är så stor att du väljer att självmedicinera så är det upp till dig. Men, hmm, jag skulle nog rekommendera dig att ta kontakt med en forskare som håller på med just det här området. En del av forskarrollen är absolut upplysning så om du bara sköter det snyggt kommer du förhoppningsvis få svar som vida överstiger din generella läkare ifråga om kompetens.

Jag vet inte vad din bakgrund är men jag tolkar det som att du är en skärpt ung man som dock saknar någon formell kunskap om området; och även om du verkar ha gjort en del efterforskningar på egen hand så är det mycket svårt att få en heltäckande bild.

Kika på följande:

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=4331&d=2044&l=sv
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=61012&d=8928&l=sv

Jag säger inte att det är fel att göra det som du tänkt göra (fel i det här avseendet primärt medicinskt, den moraliska aspekten behöver vi inte beröra), utan att du ska veta vad du gör innan du gör det. Försök ta kontakt med en forskare. Finns en del på det här forumet med djup kunskap om biokemi och förhoppningsvis får du svar av någon här också, även om du inte kan basera ett beslut på vad någon skriver på flashback.
Citera
2010-10-11, 15:13
  #9
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transcendens
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tror jag inte att det föreligger så stora risker om man ökar hormonhalterna med måtta. Har med egna ögon sett vad för biverkningar överdriven doping kan leda till så naturligtvis skulle jag ta det lugnt.
Kommer du i kontakt med BSA mycket? Eller andra hormon härmare som används flitigt i förpacknings industrin.
Citera
2010-10-11, 21:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Varför ska TS ha tillväxthormon?
Tillväxthormon ger det han kallar manligare utseende men jag skrev även att han bara får det om han anses som kortväxt och det är så det ska vara, men TS kan ju vara kortväxt.

Jag har arbetat med tillväxthormon och det var infon jag fick av dom som var med och tog fram den produkten.
Citera
2010-10-12, 13:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
Kommer du i kontakt med BSA mycket? Eller andra hormon härmare som används flitigt i förpacknings industrin.

Med risk för att framstå som en riktig n00b så måste erkänna att jag inte har någon aning om vad BSA betyder eller vad det är du undrar över i din senare fråga heller.

De avskräckande exempel jag sett är två killar i min umgängeskrets som dopat sig för att bygga muskler snabbare. Den ena killen började slå ner folk utan anledning och den andra fick det sjukaste fallet av akne jag någonsin sett, trots att han slutade ta sina preparat hade han kvar sina problem med finnar i år. Hörde att den sistnämnda killen hade överdoserat men den första killen hade nog tagit preparaten som han skulle men helt enkelt reagerat på det här sättet.
Citera
2010-10-12, 13:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Tillväxthormon ger det han kallar manligare utseende men jag skrev även att han bara får det om han anses som kortväxt och det är så det ska vara, men TS kan ju vara kortväxt.

Jag har arbetat med tillväxthormon och det var infon jag fick av dom som var med och tog fram den produkten.

Jag är 188 cm lång men väger bara 71kg så jag har en ganska så långsmal kroppsbyggnad.

Bara för att tillväxthormon leder till ett manligare utseende utesluter ju inte det att testosteron också möjligen skulle kunna leda till maskulina drag, kanske till och med i större utsträckning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback