Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-03, 17:26
Medlem
freeriderXIIs avatar
In a return to New Hampshire, Donald Trump returns to form

En hyfsat positiv artikel om Trump.
2016-02-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Även om jag varit SD-are i ett decennium så verkligen avskyr jag Trump på alla sätt och vis.
Han ligger inte nära mina värderingar på något sätt alls. Att vara invandringskritiker i ett land som knappt tar emot några och att vara det i Sverige som har städer som i antal tagit emot fler sen irak kriget började än hela USA är två olika saker....

Kan förstå varför retoriken etc lockar men hans politik i USA idag?
Inte vad landet behöver... att göra samma sak som dom gjort senaste 20 åren och orsakat alla problemen ? Nåja det kan man prata i evigheter om.
Jag tror att du till stora delar har missförstått Donald Trump, och de utmaningar som USA står inför.

För det första är invandring och asylinvandring från MENA två skilda saker, och det är främst den förra som USA har problem med, och som Donald Trump vill fixa med en mur. Huruvida det faktiskt skulle fungera kan man förstås ha olika tankar om. Vad gäller just asylmottagande från all världens skitländer så är det så gott som alltid negativt för mottagarlandet, så även USA.

För det andra förespråkar inte Trump samma politik som USA har fört de senaste 20 åren, varför tror du att etablissemanget hatar honom? Familjen Clinton har däremot haft mycket att göra med USA:s politik sedan åtminstone 1993 när William blev president, så hur man kan rösta på Hillary om man vill ha förändring, det förstår jag inte.
Citat:
Det viktigaste för mig i det här valet är att jag skulle vilja leva i ett samhälle där:
*Jobb 40h/vecka ska göra att man har råd med mat,hyra och medicin
*Låginkomsttagare ska i kronor och ören betala mindre skatt än miljardärer och enorma företag som går med vinst
Dessa två punkter är så gott som alla människor i hela världen överens om.

Citat:
*"To big to fail=to big to exist". Tänker på att ett fåtal banker ska ha makten att förstöra världsekonomin (situationen är VÄRRE idag i USA än när kraschen 2008 kom, bara tidsfråga tills exakt samma katastrof sker igen)
Här är vi helt överens, frågan är om Trump håller med oss. Jag kan inte hitta hans ståndpunkt i frågan. Han var för stödpaketet till bankerna, men då satt man ju redan i skiten. Åtgärder för att undvika att det händer igen bör genomföras nu, att låta bankerna konka nästa gång kommer inte att bli vackert. Personligen hade jag nog föredragit att låta bankerna konka, dock.

Citat:
*Jag gillar konceptet med fri sjukvård och skola, oavsett föräldrarnas plånbok så ska man ha chansen att lyckas om man arbetar hårt och gör allt rätt (plus att det effektiviserar kostnaden för sjukvård med 50-70%)
*Jag tror en medelklass med pengar över de kan använda för konsumtion måste existera i en ekonomi för att få fart på tillväxten och jobbskapandet.
*Man ska ej kunna köpa val
Dessa tre punkter ligger helt i linje med Donald Trumps åsikter.

Citat:
Allt det är Trump emot och det är väl mina huvudskäl till varför jag aldrig skulle stödja honom.
Jag vill helt enkelt bara ha ett vettigt USA för alla som vill jobba och studera hårt med några småsaker som vi gör rätt i Sverige... (det är ju inte särskiljt mycket faktiskt).

Men men lycka till Trump supportrar ^_^ Ni får se till att hejja på Hillary, för det är den stora kampen för Trump. Han kan mycket väl bli kandidat, det ser jag t.om som ganska troligt. Men han är helt chanslös om han inte får möta Hillary enligt alla Polls.
Hillary är mest troligt en djävul som kommer att se till att vi får ytterligare fyra till åtta år av krig och konflikter i Mellanöstern och Afrika, och fortsatt skuldsättning av det amerikanska folket.

Trump är ju som han är, det kan man ju inte förneka, men många har helt felaktiga invändningar mot honom.

Sammanfattningsvis kan man säga att du håller med Trump på en hel del av de punkter där du säger att ni är oförenliga. Obildat.
2016-02-03, 17:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Etablissemangsröstarna är ju olika många i olika stater, varför skulle 30% vara ett generellt tak? I NH är de över 40% t ex. Dessutom är Rubio ingen etablissemangskandidat av Bush-typ, han kan mycket väl också dra till sig många av Cruz röstare när han givit upp. När valet står mellan honom och Trump kan han enkelt nå över 50%.
Frågan är hur smart det är/har varit av Trump att rikta så mycket av sina attacker mot just Cruz. Det är fördelningen av Cruzanhängarna efter att Cruz lämnar in som kan komma att avgöra valet.

Samtidigt fjäskar Trump som fan för den obehaglige Rubio. Tror Trump att det här står mellan honom och Cruz i slutändan? Då tror jag han har fel. Det står mellan honom och Rubio.
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-03 kl. 17:51.
2016-02-03, 17:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Frågan är hur smart det är/har varit av Trump att rikta så mycket av sina attacker mot just Cruz. Det är fördelningen av Cruzanhängarna efter att Cruz lämnar in som kan komma att avgöra valet.

Samtidigt fjäskar Trump som fan för den obehaglige Rubio. Tror Trump att det här står mellan honom och Cruz i slutändan? Då tror jag han har fel. Det står mellan honom och Rubio.
Han får ju aldrig Cruz endorsement, det kan vi konstatera, men jag tror en del av väljarna ändå kommer välja Trump framför Rubio. Cruz är ju trots allt också en outsiderkandidat, och många i detta val skyr partikandidaterna som pesten. Trump och Cruz är båda stora bland teapartyfolket t ex.

Jag tror dock inte Cruz ger upp nu förrän efter super tuesday. Han kommer att kunna klara andraplatsen i både NH, SC och NV.
2016-02-03, 18:00
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag tror dock inte Cruz ger upp nu förrän efter super tuesday. Han kommer att kunna klara andraplatsen i både NH, SC och NV.
Det tror inte jag, möjligen i South Carolina, men inte i New Hampshire. Rubio kommer tvåa där.
2016-02-03, 18:03
Medlem
freeriderXIIs avatar
I senaste mätningen så leder Cruz över Rubio i NH med två procentenheter, 14 mot 12.

Trump är etta på 38% vilket ger en ledning med 24 procentenheter.
2016-02-03, 18:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v6junior
Bush satsade 5.000 DOLLAR per röst. Det är så jävla vidrigt att se hur bankerna stoppar pengar i fickorna på sina kandidater.

Men det är roligt att tre kandidater, Sanders Trump och Cruz inte är etablissemangskandidater. Vinner någon av dem så korrumperas dem säkert tids nog ändå. Men detta är nog första gången en kandidat som inte stöds av de stora bank och mediaklanerna har chans att vinna.
Cruz är en etablissemangskandidat; han är köpt av AIPAC, Goldman Sachs osv. Cruz är kontrollerad opposition helt enkelt. Trump vet detta och han kommer att pusha på för det mer i de kommande debatterna, precis som Sanders gör med Hillary.

Citat:
Frågan är hur smart det är/har varit av Trump att rikta så mycket av sina attacker mot just Cruz.
Det var väl inte alls dumt? Trump ökade som fan i opinionsmätningarna efter att han började attackera Cruz aggressivt, och det är bara bra att han attackerade Cruz, det måste man göra, eftersom Cruz är en falsk AIPAC-kandidat och till skillnad från t.ex. Obama, Hillary osv, inte någon bra skådespelare heller. Det är rätt bisarrt att Cruz blivit ett stort namn. Ralph Nader skämtade ju nyligen om att Cruz och Rubio är Castro's hämnd på USA

Citat:
Det är fördelningen av Cruzanhängarna efter att Cruz lämnar in som kan komma att avgöra valet.
Fast det var ju inte Cruz anhängare som han attackerade, utan Cruz själv angående hans kanadensiska medborgarskap, vilket är en giltig poäng.

Citat:
I slutändan står det mellan Trump och Sanders; båda är New Yorkare (med maffiadialekt), båda är principfasta, båda är ideologiskt äkta, båda är oköpta, båda var emot Vietnam och Irak krigen, båda är de mest folkliga kandidaterna på var sin sida, och amerikaner kommer att rösta fram dem i respektive parti.

Jag menar att du övertolkar Iowa-förlusten (som sannolikt var ett rejält valfusk från Microsoft's sida), vilket inte är så relevant i det långa loppet eftersom Trump kommer att ta till ännu hårdare attacker mot Cruz framöver, och Cruz har redan, och kommer att genomskådas ännu av de flesta amerikaner utanför Iowa (Cruz är inte stor utanför Iowa och Texas, och han kommer inte bli större efter detta, särskilt inte i ett USA som blivit allt mer sekulärt de senaste 8 åren).

Vidare så kommer alla Rand Paul's väljare att gå över till Trump nu när Rand har hoppat av, eftersom Paul's politik är närmast Trump. Samma med Carson när han hoppar av, eftersom enda anledningen till att Carson blev populär var för att han sa att en amerikansk president inte kan vara muslim. Och då är det verkligen bye bye för Cruz och Rubio i Iowa.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-02-03 kl. 18:44.
2016-02-03, 18:15
Medlem
freeriderXIIs avatar
Skulle Cruz ge upp så tror jag att de flesta av hans väljare skulle gå över till Trump oavsett vem Cruz endorsar/stödjer.
2016-02-03, 18:22
Medlem
kristofferGs avatar
I slutändan kommer det givetvis stå mellan Trump och Rubio i kandidatkampen. Tror Cruz kastar in handduken rätt tidigt. Rubio har massivt stöd från etablissemanget. Den ende som kan fälla Trump är han själv. Ser han till att spela sina kort rätt blir han republikanernas kandidat.
2016-02-03, 18:23
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vore ju bra om Cruz skulle ge upp före Texas. Men det lär han nog inte göra.
Senast redigerad av freeriderXII 2016-02-03 kl. 18:26.
2016-02-03, 18:28
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vore ju bra om Cruz skulle ge upp före Texas. Men det lär han nog inte göra.
När kommer Texas? Är det under "Supertisdagen"?
2016-02-03, 18:29
Medlem
Baruch.Goldsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
I slutändan står det mellan Trump och Sanders; båda är New Yorkare (med maffiadialekt), båda är principfasta, båda är ideologiskt äkta, båda är oköpta, båda var emot Vietnam och Irak krigen, båda är de mest folkliga kandidaterna på var sin sida, och amerikaner kommer att rösta fram dem i respektive parti.

Är du säker på att Sanders är oköpt? George Soros MoveOn har ju deklarerat sitt stöd för Bernie vilket ger god anledning att spekulera i varifrån alla dessa "små donationer" som Bernie skryter om kommer ifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in