Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-12-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Det är alltså något negativt för företag att stanna i USA?

Nej inte alls. Det är bra, men framför allt är det bättre för nationen att företagen stannar. Om de flyttar till Kina kanske de kan sänka kostnaderna med 25% men det leder samtidigt till en massa problem så att i slutänden har man i stort sett inte tjänat något utan bara överfört teknik och kunnande till Kineserna.
Ett teknologiskt försprång hade USA verkligen behövt nu när den nya ledaren snart skall installeras. Han har ju en helt annan linje mot Kina. Han tänker ge Taiwan status som eget land vilket retar kineserna höggradigt, dessutom har han ju lovat att straffa Kina med höga importtullar.
Kanske kommer Kina att bli huvudfienden under den kommande mandatperioden nu när han röker fredspipa med Putin.
Detta kan vara ett smart drag av Trump. Han blir vän med Putin och ovän med Kina. Det kan bryta vänskapen mellan Kina och Ryssland som höll på att växa. En sak är säker; Trump är extremt smart och han kan lura och manipulera precis vem som helst. Jag skulle aldrig skriva under ett avtal med honom. Jag tror till och med att han kan lura skjortan av Putin som inte ens kan prata engelska.
2016-12-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej inte alls. Det är bra, men framför allt är det bättre för nationen att företagen stannar. Om de flyttar till Kina kanske de kan sänka kostnaderna med 25% men det leder samtidigt till en massa problem så att i slutänden har man i stort sett inte tjänat något utan bara överfört teknik och kunnande till Kineserna.
Ett teknologiskt försprång hade USA verkligen behövt nu när den nya ledaren snart skall installeras. Han har ju en helt annan linje mot Kina. Han tänker ge Taiwan status som eget land vilket retar kineserna höggradigt, dessutom har han ju lovat att straffa Kina med höga importtullar.
Kanske kommer Kina att bli huvudfienden under den kommande mandatperioden nu när han röker fredspipa med Putin.
Detta kan vara ett smart drag av Trump. Han blir vän med Putin och ovän med Kina. Det kan bryta vänskapen mellan Kina och Ryssland som höll på att växa. En sak är säker; Trump är extremt smart och han kan lura och manipulera precis vem som helst. Jag skulle aldrig skriva under ett avtal med honom. Jag tror till och med att han kan lura skjortan av Putin som inte ens kan prata engelska.

Men om det är bra så behöver man inte pressas var min huvudpoäng.

Tror du på fullt allvar att han gör "drag"? Dessutom smarta drag. Om han inte ens är informerad varje dag om allt viktigt som händer i landet och i omvärlden så blir det svårt att göra smarta drag skulle jag tro. Seriöst, vad får dig att tro att Trump kan göra smarta drag när han verkar anstränga sig för att slippa få information?
2016-12-13, 12:32
Medlem
Befinner mig utomlands och tittar på BBC-NEWS. Där ser jag att Trump har valt en ny, förmodligen minister, men ljudet funkar inte så jag vet inte vem och om det är en minister.

Någon som har tips på en bra hemsida som täcker USA och i synnerhet då Trump.
2016-12-13, 12:39
Medlem
santacls avatar
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38301686

President-elect Donald Trump has confirmed the chief executive of Exxon Mobil, Rex Tillerson, as his choice for US secretary of state.
2016-12-13, 12:49
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38301686

President-elect Donald Trump has confirmed the chief executive of Exxon Mobil, Rex Tillerson, as his choice for US secretary of state.

Går fan inte att sätta ord på det här. Som att Stefan Persson skulle få bli minister i Sverige.
2016-12-13, 12:57
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Går fan inte att sätta ord på det här. Som att Stefan Persson skulle få bli minister i Sverige.
Det är ju så mycket bättre med folk som Mona Sahlin, Kaplan, Fridolin och Romson.

Tack och lov väljer Donald istället kompetent folk.
Synd för Mitt Romney, men han fick i alla fall en fin middag.
2016-12-13, 13:03
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Kompetens var nog det sista Trump tänkte på när han valde Tillerson.
2016-12-13, 13:08
Medlem
Inte utan att man kommer att tänka på den kortlivade Von Papen regeringen som föregick Hitler i Tyskland. En regering med endast högadliga ministrar. Liknande som nu när Trump utser amerikansk ”adel” att styra landet, är där någon som inte är miljardär eller åtminstone hankar sig fram med ett antal hundra $ miljoner i bagaget? Och som har en starkt ideologiskt färgade glasögon i sin syn på vanligt folk. Man kan misstänka att markkontakten inte är den bästa.
Om de som har hand om det inrikespolitiska genomför det de tidigare stått för kommer det inte att finnas mycket kvar av USA:s skyddsnät för de mindre lyckligt lottade. Som Social security, Medicare, Medicaid, minimilön etc.
Här som där och inte minst i USA är exportsektorn förstås viktig men är ändå en mindre dela av ett lands ekonomi och sysselsättning. Att sätta upp orimliga handelshinder kommer inte att öka sysselsättningen nämnvärt.
2016-12-13, 13:10
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Så är det, och nu är det republikaner som vinner och demokrater som förlorar, all the time.
3 miljoner färre röster. 3. Miljoner.

Heh, Donald skulle ta sig ett snack med och få gratulationer av Erdogan efter valet och kunde då inte låta bli att hypa upp ett byggföretag (som såklart bygger nåt Trump-hotell i Turkiet, men det är helt irrelevant), prisa företagets VD och berätta hur mycket detta projekt betydde för amerikanska intressen (Trumps ekonomiska vinning, men sak samma...).

Så nu sitter hela styrelsen för företaget i turkiskt fängelse i väntan på livstidsdomar, eftersom de naturligtvis är djupt inblandade i kuppförsöket, allihop.
Turkiet har ju nämligen krävt att USA lämnar ut den där Gülen ett bra tag nu, och vad kan väl då komma bättre till pass än presidentens egna älsklingar i spelpotten på bordet?

Så bra jobbat där Donald, du kunde inte hålla dig från att skryta om nåt bygge och nu sitter en massa oskyldiga människor inspärrade. Man får väl anta att det är det här fyrdimensionella schackspelandet som kommer sätta standard bland internationella relationer, och på den diplomatiska arenan, de kommande åren?
2016-12-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
3 miljoner färre röster. 3. Miljoner.

Heh, Donald skulle ta sig ett snack med och få gratulationer av Erdogan efter valet och kunde då inte låta bli att hypa upp ett byggföretag (som såklart bygger nåt Trump-hotell i Turkiet, men det är helt irrelevant), prisa företagets VD och berätta hur mycket detta projekt betydde för amerikanska intressen (Trumps ekonomiska vinning, men sak samma...).

Så nu sitter hela styrelsen för företaget i turkiskt fängelse i väntan på livstidsdomar, eftersom de naturligtvis är djupt inblandade i kuppförsöket, allihop.
Turkiet har ju nämligen krävt att USA lämnar ut den där Gülen ett bra tag nu, och vad kan väl då komma bättre till pass än presidentens egna älsklingar i spelpotten på bordet?

Så bra jobbat där Donald, du kunde inte hålla dig från att skryta om nåt bygge och nu sitter en massa oskyldiga människor inspärrade. Man får väl anta att det är det här fyrdimensionella schackspelandet som kommer sätta standard bland internationella relationer, och på den diplomatiska arenan, de kommande åren?
Har du någon länk till detta?
2016-12-13, 13:24
Medlem
Skranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det är ju så mycket bättre med folk som Mona Sahlin, Kaplan, Fridolin och Romson.

Synd för Mitt Romney, men han fick i alla fall en fin middag.

Jag är skeptisk eftersom det helt enkelt tidigare visat sig i Amerikansk politik att före detta företagsledare varit några av de sämsta och mest destruktiva regeringstjänstemännen någonsin. Tänker exempelvis på Dick Cheney, Donald Rumsfeld eller kanske framförallt Robert McNamara. Cheney och Rumsfeld var ju politiker innan de blev företagsledare och sedan återgick de till politiken under Bush men McNamara gick direkt från en väldigt lyckat karriär inom Ford till att bli försvarsminister med tron att man kunde driva Pentagon på samma sätt som man driver ett företag och lyckades verkligen skada USA genom att uppvisa en enorm brist på kunskap rörande Vietnam och kriget i landet.

Går förhoppningsvis bättre nu men ställer mig som sagt alltid tveksam på grund av tidigare katastrofer. En annan punkt där man bör vara orolig är intressekonflikter. Cheney ägde stora mängder aktier i Halliburton där han tidigare var VD och gav företaget värdefulla kontrakt i Irak. Han tjänade med andra ord personligen stora pengar på Irakkriget. Tillerson äger mängder av aktier i Exxon, svår balansgång.
2016-12-13, 13:48
Avstängd
konstapels avatar
Det lutar bestämt åt att Trumps administration kommer bli en av de mest korrupta i amerikansk historia. Idel företagsledare och miljardärer som inte har någon politisk erfarenhet. Bush-administrationen på steroider skulle man kunna säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in