Citat:
Ursprungligen postat av
cerealtubeman
Media får ta sitt ansvar om Trump vinner. Msm har verkligen gett Trump rollen som David mot Goliat, etablissemanget (makteliten) många är trötta på mot Trump. Jag imponeras faktiskt av Trumps psyke. Hur många politiker ger inte upp när media startar drev. Trump har haft alla emot sig sen dag ett. Hans uttalanden är under alla former olämpliga och förnedrande han som person har inte backat när media målar upp bilden av nutidens Hitler. Undra hur länge Löfvén eller Reinfeldt pallat trycket Trump har klarat av. Gissningsvis har båda brutit ihop inom fyra veckor.
Du är här inne på varför Trump är en intressant president; han går till det jobbet med världens till synes största ego och självsäkerhet, vilket brukar vara något hans belackare tar upp utan att greppa baksidan av myntet:
Trump, om någon, kommer faktiskt försöka hålla vad han lovat. Eller ja, det kan man så klart inte säga säkert - men hans 'typ' ger ett trovärdigt intryck på denna punkt, där etablissemangspolitiker som Clinton faller bort nästan
per definition.
Han hade kunnat göra allting mycket lättare för sig själva genom denna valkampanj, om det nu var så att han var en marionette - framförallt den explicita krigsförklaringen, och regelrätta hoten, gentemot systemmedia har nog kostat honom (även om han har 100% rätt i sak på den frågan).
Han hade också kunnat sno de Bernie-frågor som inte står i någon som helst konflikt med Trumps egen politik - dvs. narkotikapolitiken - och det hade inte funnits en poll idag som visade annat än en grotesk ledning för Trump.
Men nu är det som det är.. Långt ifrån perfekt men fa'an så mycket bättre än något vi sett under de senaste 20 åren.
Jag hoppas att han går till jobbet som president som en ren affärsmannamässig pragmatiker. USA behöver nya 'Manhattan'-projekt där man åter igen vågar låta 'the best and brightest' staka ut vägen helt oavsett politisering.
Detta är för övrigt bara politiskt möjligt om man kontrollerar presidentpost, senat och representanthus samtidigt - så vitt jag kan se är det sista USA behöver ännu fler år med massor med åtgärder som brinner inne i filibustrande.
Man får så klart vara beredd på besvikelser, Donald är inte messiahs trots allt - men läget ser ovanligt hoppfullt ut.