2012-11-22, 21:24
Medlem
hp91s avatar
Vad bör man ha med i sitt CV? Eftersom nyligen upptäckte att jag skulle ta med ett CV har jag dessvärre inte hunnit knåpa ihop ett till mina tester! Ska dit imorgon, jag har ett gammalt CV sedan tidigare, som dock användes till ett jobb inom handeln, fungerar detta eller?

Så skulle uppskatta ett SNABBT SVAR TACK!
2012-11-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp91
Vad bör man ha med i sitt CV? Eftersom nyligen upptäckte att jag skulle ta med ett CV har jag dessvärre inte hunnit knåpa ihop ett till mina tester! Ska dit imorgon, jag har ett gammalt CV sedan tidigare, som dock användes till ett jobb inom handeln, fungerar detta eller?

Så skulle uppskatta ett SNABBT SVAR TACK!

det du ska ha är en meritförteckning. där du skrivit om dina tidigare jobb och utbildningar.
2012-11-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Du har tänkt rätt. Psykologen skulle nog höja ett ögonbryn om du svarade sådär. Man ska vara pk ut i fingertopparna. Inget snack om att försvara fosterlandet, börja prata om integrationspolitik (var nån snubbe längre bak i tråden som gjorde det, hur man nu kommer in på det ämnet egentligen?), prata politik överlag faktiskt (finns knappast någon anledning). Om du har som hobby att köra paintball/soft air gun i skogen på fritiden skulle jag inte säga detta. Du gillar inte vapen även om du gör det. Du sticker inte ut på något speciellt sätt (bortsett från din grymma fysik och smidiga intellekt).

Såna grejer. Nu inte sagt att det inte funkar för vissa, men, det är jävligt onödigt att ens börja prata om detta och riskera en massa.

Vem du är:

Vanlig svensson med en bra uppväxt. Om föräldrarna dina skiljt sig så har det gjort dig till en starkare och mer ansvartagande individ (nyckelord). Du hade många kompisar i skolan, och blev verkligen inte retad, någonsin. Du satt i elevråd och hade andra förtroendeuppdrag. Du har lagsportat (även om det var som 13-åring, inget du behöver nämna). Du gillar att samarbeta, du gillar att arbeta i grupp. Du kom väl överens med lärarna i skolan. Du hade bra betyg (om inte, så finns det goda skäl till detta - du fokuserade på tex lagsporten/styrketräningen etc etc). Du tycker om skog och natur. Du gillar att vandra. Du är inte helt säker på vart du står politiskt sätt, så du avvaktar (även fast detta nog inte kommer att komma upp). Du gillar att laga mat (varför inte liksom?). Och slutligen floskeln; du ser GMU som en chans att utveckla dig som person, och som en utmaning.

Ergo; en pk-tants våta dröm. En mellanmjölkssvenne. Lagom.

/fått 8/8 två gånger hos två olika psykologer.

Haha så jävla bra skrivet. Skulle så jävla gärna vilja snacka rå-patriotiskt då jag ligger mer åt ett amerikanskt synsätt på landet och militären än vad vi gör här i Sverige... En eller två örfilar på denna psykolog skulle heller inte sitta fel. Fan vad jag hatar PK.

Men, det du skrev att man ska säga för att uppnå högt betyg är ungefär som jag tänkt och kommer definitivt att komma ihåg texten. Ställer psykologen många frågor eller förväntar hon/han sig att du ska leda och berätta?
2012-11-22, 22:27
Medlem
Tjena tjena första inlägget kommer här.

Är det någon som vet hur många watt man cyklar på och vad man behöver för de olika nivåerna? Kan tillägga att jag väger 87 kg.
2012-11-23, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Och till P4. Någon?

Jag sökte till P4 idag, det var då 4 platser kvar.
2012-11-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skcanselmud
Tjena tjena första inlägget kommer här.

Är det någon som vet hur många watt man cyklar på och vad man behöver för de olika nivåerna? Kan tillägga att jag väger 87 kg.

Vet inte hur många watt, men var väldigt överraskad över hur lågt RPM man faktiskt behövde ligga på. Hade testat cyckla 2 gånger innan och cycklade då på runt ~84 RPM på träningscyckeln, det var ganska långt över gränsen.
Kan påpeka att jag väger 88kg, ingen cyckel träning innan och fick en 7:a
Killen bredvid mig var hobbycycklare och fick en 9a
2012-11-23, 01:07
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friggan
Verkar bli en Jägare av mig. Jag är i alla fall preliminärt antagen till den utbildningen. Dock är jag halvsur för att 90% av alla roliga tjänster försvann då jag var för lång (193cm) för att åka pansarvagn. Och så var jag 2(!!!) futtiga sekunder ifrån en 9a på cyklingen, men det tog bara tvärstopp.

Citat:
Ursprungligen postat av alfmama1
Jahapp, då har man varit iväg på antagningsprövning då. Blev extremt besviken på mina resultat då jag inte kommer in som jägare vilket var vad jag verkligen sett fram emot.

Styrka: 7
Cykel: 6
Psykolog: 5/5
I-test: 9
Syn/hörsel/färg: Perfekt
Tjänstbarhet A

Känns ju lite småpissigt att ha genomgått en ögonoperation för att kunna söka jägare och sen inte klara av kraven.

Men jaja, kan la försöka att se någonting positivt i det hela. Valde Markstrid på P4 som förstahandsval och P7 som andrahand för att sedan försöka komma in på K3 som jägare efter GMU. Någon som har försökt göra detta och har någon idé om vad det är som krävs fysiskt? Det lär ju vara mycket högre standard än grundkraven då det är färre platser (de som blev över efter GMU, alltså avhopp) och jag bara antar att det är många fler intresserade. Tack på förhand.

Tjenare grabbar! På både på gått och ont man så är man inte "Jägare" bara för att man gör sin GMU på ett jägarförband. Man har chansen att göra en gott intryck och skapa sig ett rykte som i sin tur kan komma att hjälpa en att söka till Jägarutbildningen(om man klarar SANS-testen) som börjar efter GMUn och inte ens då är du "Jägare" man måste överleva 12 månaders utbildning och tester.

@alfmama1
Sen är det inte över bara för att du gör din GMU någon annan stans. Kämpa som ett djur så kommer du klara det. GMUn är 3 månader och det är "lika överallt"....

Som jag förstår så är jägarkraven under mönstringen bara till för om man vill göra sin GMU på ett jägarförband? Det spelar inte det minsta jävla roll efter GMUn? Då går dom helt och hållet på hur man utförde GMUn och SANS-testen? Eller?
2012-11-23, 01:26
Medlem
Var också och mönstrade idag, mina resultat blev:

Styrka: 9
Cyckel: 7
Psykolog: 6/6
I-test: 7
Hörsel/Syn/Färg: Perfekt
Tjänstbarhet B (Allergi)

Sökte till Markstrid på P4 och som andrahand Ledning Soldat/Armén Enköping
Yrkesvägledaren sa dock att jag hade ganska goda chanser att komma in på P4!
2012-11-23, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarreBarre
Var också och mönstrade idag, mina resultat blev:

Styrka: 9
Cyckel: 7
Psykolog: 6/6
I-test: 7
Hörsel/Syn/Färg: Perfekt
Tjänstbarhet B (Allergi)

Sökte till Markstrid på P4 och som andrahand Ledning Soldat/Armén Enköping
Yrkecsvägledaren sa dock att jag hade ganska goda chanser att komma in på P4!

Bra resultat ju. Kommer du ihåg hur många platser och sökande det var hos Enköping ledning?
2012-11-23, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjax
Bra resultat ju. Kommer du ihåg hur många platser och sökande det var hos Enköping ledning?

Var 11 sökande och 64 platser! :P
2012-11-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Någon vänlig själ som kan säga hur det såg ut med sökande till P7 denna vecka?
Jag var hos yrkesvägledaren som en av de sista igår. Jag minns inte precis hur det låg till, men typ 105/115 platser eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Och till P4. Någon?
122/110 eller något. 122 vet jag stämde i alla fall, maxantalet får någon gärna rätta mig på.

Citat:
Vet inte hur många watt, men var väldigt överraskad över hur lågt RPM man faktiskt behövde ligga på.
Jag frågade sjuksköterskan, och det var grönt mellan 60 och 70 RPM, så om det är någon som skall träna på cykel så försök hålla 65.

Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
@alfmama1
Sen är det inte över bara för att du gör din GMU någon annan stans. Kämpa som ett djur så kommer du klara det. GMUn är 3 månader och det är "lika överallt"....

Som jag förstår så är jägarkraven under mönstringen bara till för om man vill göra sin GMU på ett jägarförband? Det spelar inte det minsta jävla roll efter GMUn? Då går dom helt och hållet på hur man utförde GMUn och SANS-testen? Eller?
Under själva GMU lär det ju inte vara någon större skillnad. Skillnaden kommer efter då de som har gått GMU på K3 kommer in om de klarar testerna, eftersom de har en "paxad" plats. Kommer man från någon annanstans lär man ju ha det mycket jobbigare.
Så det jag skall försöka göra är just det du sa, kämpa på som ett djur och försöka få så bra meriter som möjligt.
2012-11-23, 03:42
Medlem
Citat:
Var 11 sökande och 64 platser! :P

Är du helt säker på det? var det för gmu1 du sökte?
Alltså 64 platser och bara 11 preliminär antagen?

I så fall packar jag mina grejer redan idag haha
Senast redigerad av benjax 2012-11-23 kl. 03:49. Anledning: Missnöjd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in