2012-11-02, 07:55
Medlem
tobbe81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Min yrkesvägledare var inte direkt något att hänga i grannen, och inte mycket till hjälp för den delen heller.
Fick ett C på syn testet, därför kunde jag inte göra jägartest eller söka in till något markstrids förband.
Blev så förvånad över att min syn kunde ställa till det så mycket för mig, stämmer det verkligen att man inte kan göra markstrid endast för ett fel på synen?

Är inte glasögon / linser tillåtet inom svensk militär eller vad är det frågan om?

För övrigt var mina andra resultat hyfsat bra..Synen var den ända anledningen till att jag inte kunde arbeta inom markstird tydligen.

Jo just det! Kan man ansöka om att byta förband/regemente efter GMU? Eller måste man arbete inom det man valt på antagningsprovet?

Samma problem som jag hade, fick oxå C på synen.
Glasögon/linser är tillåtet men du får inte ha för dålig syn utan dom som stridande.

Efter GMU:n kan du söka jobb på andra förband/regementen, dock kommer dom troligen testa synen där oxå samtidigt som man gör anställningstesterna.

Du får göra som jag, snabbt boka en ögonlaser tid (lägger mig under lasern den 22nov) och hålla tummarna att man kommer in på gmu:n fast det är ett regement du ev inte vill jobba på efter åt och söka dig till rätt efter gmu:n med perfekt syn.
2012-11-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe81
Samma problem som jag hade, fick oxå C på synen.
Glasögon/linser är tillåtet men du får inte ha för dålig syn utan dom som stridande.

Efter GMU:n kan du söka jobb på andra förband/regementen, dock kommer dom troligen testa synen där oxå samtidigt som man gör anställningstesterna.

Du får göra som jag, snabbt boka en ögonlaser tid (lägger mig under lasern den 22nov) och hålla tummarna att man kommer in på gmu:n fast det är ett regement du ev inte vill jobba på efter åt och söka dig till rätt efter gmu:n med perfekt syn.

Jag har faktiskt snuddat vid tanken.
Dock har man hört skräck historier om hur det kan gå till. Men jag antar att man inte har råd att tänka så om man verkligen vill in.

Lycka till!
2012-11-02, 12:08
Bannlyst
Vad väljer man?

Markstrid på A9 i boden, eller livgardet i stockholm?
2012-11-02, 13:32
Medlem
tobbe81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundmule
Vad väljer man?

Markstrid på A9 i boden, eller livgardet i stockholm?

Man väljer det som man kan tänka sig trivas jobba/bo som/med.
2012-11-02, 13:46
Medlem
zyltburks avatar
Till er som får syn C men vill ha markstridsbefattningar efter GMU så finns det en chans att ni kommer in trots synen. Jag har hört från personer som jobbar på diverse förband att synen inte är något problem så länge man är en duktig soldat. Det är rekryteringsmyndighetens krav som inte stämmer överens med Försvarsmaktens...

Jag söker själv in till GMU nästa år och är orolig över att få syn C.
2012-11-02, 15:00
Medlem
jnystroms avatar
Det är ganska mkt som rekryteringsmyndigheten säger som inte stämmer.
2012-11-02, 15:10
Medlem
Atmerics avatar
Jag bara undrar, sist jag kollade mig hos optikern (för att kunna få övningsköra) så had jag 0.7 enskilt på båda ögonen samt 0.9 bilateralt (båda tillsammans). vilket betyg är troligast för mig, B eller C?
2012-11-02, 15:57
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Jag bara undrar, sist jag kollade mig hos optikern (för att kunna få övningsköra) så had jag 0.7 enskilt på båda ögonen samt 0.9 bilateralt (båda tillsammans). vilket betyg är troligast för mig, B eller C?

Vad kostar det att göra en sådan undersökning? Tar det lång tid? Måste man boka tid?
2012-11-02, 16:22
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Vad kostar det att göra en sådan undersökning? Tar det lång tid? Måste man boka tid?

1. kommer inte ihåg hur mycket
2. nej det tog max 15min att göra undersökningen (exkluderat skriva papper etc.)
3. Ja det tror jag om jag kommmer ihåg rätt
2012-11-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Jag har faktiskt snuddat vid tanken.
Dock har man hört skräck historier om hur det kan gå till. Men jag antar att man inte har råd att tänka så om man verkligen vill in.

Lycka till!
Jag gjorde en ögonlaseroperation för att ens kunna söka jägare för lite över en månad sedan. Så har ni några frågor angående det, fråga gärna, jag svarar så gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Jag har för mig att det kostar typ 200-300 kronor. Tar runt 15 minuter som personen ovan säger och oftast måste man boka tid, men ibland har de drop in (boka tid är ju alltid säkrast). Kom bara ihåg att du inte nödvändigtvis kommer få samma resultat hos RM som hos optikern, tyvärr.
Senast redigerad av alfmama1 2012-11-02 kl. 18:01.
2012-11-02, 18:37
Medlem
zyltburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfmama1
Jag gjorde en ögonlaseroperation för att ens kunna söka jägare för lite över en månad sedan. Så har ni några frågor angående det, fråga gärna, jag svarar så gott jag kan.

Hur gammal är du? Har hört att man inte bör operera ögonen om man är under 20 år gammal.
2012-11-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Hur gammal är du? Har hört att man inte bör operera ögonen om man är under 20 år gammal.
Nej, 20 år är mer som en säkerhetsgräns eftersom ögat slutat utvecklas då sen ett tag tillbaka. Det som egentligen spelar roll är att du skall ha haft stabil syn i över 2 år.

Jag är själv 19 år, och fick därmed göra min behandling hos Memira då det är det enda företaget som utför operationer på folk under 20 år (dock fortfarande över 18). Och eftersom min syn varit stabil i 3 år så var det inga problem. Hoppas att mitt svar gjorde någon nytta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in