2012-12-18, 13:39
Medlem
Jag har kommit in i19 GMU/KMU första omgången nu den 28 januari! Någon mer här som kommit på samma ställe? Och om, var är ni ifrån också? Är själv från västra Götaland och har cirka 120 mil upp!
2012-12-18, 13:44
Medlem
ComeAtMeCurls avatar
Om man söker tex Markstrid på Ing2 är det så då att man kanske tillexempel blir AmRöj? Eller är AmRöj en del och markstrid en annan?
2012-12-18, 13:55
Medlem
RomeoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Grattis, hoppas du gillar snö

Of course!

Citat:
Ursprungligen postat av martin_jmp
Varför 801 i första å 911 i andra ?
Hängde aldrig med på vad skillnaden på dem var mer än 801 var befäls inriktande mer?

Mvh!

Japp! 801 är mer befälsinriktad. Någon annan skillnad fick jag inte höra någonting om från YV.
2012-12-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomeoFoxtrot
Jag var och mönstrade i Stockholm 12/12-12 för GMU 2 - 2013. Mina testresultat var följande....

Cykel: 7
Styrka: 9
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 7
Datortest: 6
Tjänstbarhet: A
Perfekt Hörsel/Syn/Färgseende
Jägartest avklarat

Förstahandsval: Jägare FC801 AJB och Andrahandsval: Jägare FC911 AJB.

Sen mailade jag AJB igår och frågade hur många som sökt. Svaret blev.....
"Tack för ditt brev och ditt intresse för Arméns Jägarbataljon.

Du har ett mycket bra testresultat. Vi sökte 100 st soldater till denna omgång. Vi hade 391 aktivt sökande till oss och det var endast 46 st som klarade jägarkraven. Du är en av dem!

Så du kan med, så gott som, 100% säkerhet förbereda dig på att påbörja GMU vid Jägarbataljonen i vår. "

Vi ses i Arvidsjaur bois!
Sjukt att så få klarade kraven för jägare tycker jag! Åker också upp till Arvidsjaur och är grymt taggad nu, ses där!
2012-12-18, 14:39
Medlem
Jag fick reservplats 16 på följande utbildning:

Preliminär inrikting
efter GMU P4, Skövde
Utbildning/befattning Markstrid soldat/armén
osv osv

Hur stor är chansen att man faktiskt kommer in?
2012-12-18, 16:16
Medlem
weminos avatar
fick nyss brevet hem och hade hoppats på mer information om t.ex vad man ska ta med sig, och om man kan komma dagen innan inställning men det fick jag inte..

blir och ringa imorgon.

någon som vet om man är tvungen och åka hem på helgerna eller om man kan stanna där man utbildar sig?

mvh
2012-12-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wemino
fick nyss brevet hem och hade hoppats på mer information om t.ex vad man ska ta med sig, och om man kan komma dagen innan inställning men det fick jag inte..

blir och ringa imorgon.

någon som vet om man är tvungen och åka hem på helgerna eller om man kan stanna där man utbildar sig?

mvh
Du kan stanna där du utbildar dig, sen har du fem fria hemresor under GMU också.
2012-12-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeAtMeCurl
Om man söker tex Markstrid på Ing2 är det så då att man kanske tillexempel blir AmRöj? Eller är AmRöj en del och markstrid en annan?

Det stämmer, du har möjlighet att ta anställning på EOD kompaniet i Eksjö efter GMU. De söker ofta folk och bryr sig inte om man vilken inriktning man sökt GMU med, det är dock en fördel om man gjort sin GMU på Ing2.
2012-12-19, 01:07
Medlem
steffen13s avatar
Hej!

Kom in på LG, markstrid soldat/Armén som var mitt 1a hands val. Om jag vill påbörja KMU direkt efter min GMU, hur går jag tillväga då? Eller kan jag göra det valet när jag avslutat min GMU?

Sen har jag en Gerber LMF II liggandes hemma, tror ni jag får använda den? Har hört att kniven man får ut inte är särskilt "vass"
2012-12-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Hej!

Kom in på LG, markstrid soldat/Armén som var mitt 1a hands val. Om jag vill påbörja KMU direkt efter min GMU, hur går jag tillväga då? Eller kan jag göra det valet när jag avslutat min GMU?

Sen har jag en Gerber LMF II liggandes hemma, tror ni jag får använda den? Har hört att kniven man får ut inte är särskilt "vass"
Är KMU vad du preliminärt valde att fortsätta med efter genomförd GMU hos din YV?

När det kommer till kniven, se första inlägget på den här sidan.
2012-12-19, 03:09
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Är KMU vad du preliminärt valde att fortsätta med efter genomförd GMU hos din YV?

När det kommer till kniven, se första inlägget på den här sidan.

Valde markstrid för att flygvapnet inte sökte några stridspiloter. Men jag kommer söka till flygvapnet så fort dom söker jas-piloter. Därför känns det skönt att ha KMUn i bagaget så fort som möjligt så att jag bara kan börja på utbildningen sen.

Eller är det skitsvårt att byta arbetsområde efter GMUn?

Ang. kniven så tar jag med den och hoppas på att mitt befäl godkänner den
2012-12-19, 07:06
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeAtMeCurl

Själva inriktningen är inte så noga. Var blandat i min grupp, vissa hade logistik och vissa markstrid. Efter GMU kunde samtliga ändå söka till Ing.bat eller AmRöj, beroende på vad man själv tyckte lät mest lockande du blir inte inkastad i nån anställning, dom olika befattningarna kommer försöka övertyga dig om att du skall söka just deras så valet är helt upp till dig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in