2012-11-01, 16:57
Medlem
Badassoverheres avatar
Postade detta i en annan topic men fick inte någon respons.

Har nyss lämnat in mitt rekryt-test online på Rekryteringsmyndighetens hemsida (GMU 2 2013). Valde främst jägartjänster och markstrid som intresse, men efter genomförd GMU så hade jag tänkt att söka mig mot pilotutbildningen (när det finns möjlighet att söka).

Innan ni säger något: Jag är medveten om att det inte är för alla, och att många som det kan passa inte klarar det. Men jag har alltid haft ett intresse för att flyga ända sedan jag var liten, så jag söker hellre dit och misslyckas, än att sörja för resten av mitt liv för att jag aldrig vågade.
Till frågan: Finns det någon utbildning inom FM som kan hjälpa mig/ge mig en fördel för att bli antagen eller kallad till test för pilotutbildningen?

Bakgrundsinfo:
-Är 19 år i höst
-Sist jag sökte fick jag en 6 på intelligens (kunde utan problem fått en 7a då jag var så godtrogen att jag klickade "vet ej" på dom frågor jag var 50/50 på)
-Jag har mycket god kondition (milen på 43 minuter förrgår)
-Mycket god styrka
-Ej högskolebehörig (Läser matte 2c nu på komvux för behörighet, tidigare kallat B, för att sedan läsa 3c)
-Ska läsa fysik 1 & 2 (Detta efter jag läst klart matte 2c)

Tackar för all hjälp jag kan få här!
/badass
2012-11-01, 17:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Kverulant är nog det sista du kan kalla mig efter att läst mina vitsord under karriären. Men visst har jag räknat med att det finns sådana som tycker som du. Det är först när du själv blir behandlad på ett liknande sätt som du förstår hur det känns. Jag har aldrig haft några som helst problem beträffande psyket.

Mvh
Förlåt. Dumt att kasta diagnoser över nätet. Inte meningen att såra. Det jag menar är att du verkar vara "envis" på gränsen till det jobbiga. I fält är sådana personer inget att hava. Därmed inte sagt att DU är en sådan, men...
2012-11-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Förlåt. Dumt att kasta diagnoser över nätet. Inte meningen att såra. Det jag menar är att du verkar vara "envis" på gränsen till det jobbiga. I fält är sådana personer inget att hava. Därmed inte sagt att DU är en sådan, men...

Det är lugnt, jag förstår hur du tänker så vi är cool.
2012-11-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Postade detta i en annan topic men fick inte någon respons.

Har nyss lämnat in mitt rekryt-test online på Rekryteringsmyndighetens hemsida (GMU 2 2013). Valde främst jägartjänster och markstrid som intresse, men efter genomförd GMU så hade jag tänkt att söka mig mot pilotutbildningen (när det finns möjlighet att söka).

Innan ni säger något: Jag är medveten om att det inte är för alla, och att många som det kan passa inte klarar det. Men jag har alltid haft ett intresse för att flyga ända sedan jag var liten, så jag söker hellre dit och misslyckas, än att sörja för resten av mitt liv för att jag aldrig vågade.
Till frågan: Finns det någon utbildning inom FM som kan hjälpa mig/ge mig en fördel för att bli antagen eller kallad till test för pilotutbildningen?

Bakgrundsinfo:
-Är 19 år i höst
-Sist jag sökte fick jag en 6 på intelligens (kunde utan problem fått en 7a då jag var så godtrogen att jag klickade "vet ej" på dom frågor jag var 50/50 på)
-Jag har mycket god kondition (milen på 43 minuter förrgår)
-Mycket god styrka
-Ej högskolebehörig (Läser matte 2c nu på komvux för behörighet, tidigare kallat B, för att sedan läsa 3c)
-Ska läsa fysik 1 & 2 (Detta efter jag läst klart matte 2c)

Tackar för all hjälp jag kan få här!
/badass

Jag kan inte ge dig något korrekt svar, men uppfattar dig som en ambitiös kille och tycker att du absolut ska ge allt för att försöka nå ditt mål. Alla som nått framgång har på vägen misslyckats otaliga gånger. Motgångar kommer att stärka dig så upp med huvudet och kämpa, tids nog är du där.

Stort lycka till med pilotdrömmen.
2012-11-01, 17:58
Moderator
Citat:
Det är lugnt, jag förstår hur du tänker så vi är cool.
Ge dig fan på att genomföra kustjägarskolan så skall övrigt ordna sig (vad avser det militära i.e.)
http://www.youtube.com/watch?v=BI6pSe3Kv0U&feature=related
2012-11-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ge dig fan på att genomföra kustjägarskolan så skall övrigt ordna sig (vad avser det militära i.e.)
http://www.youtube.com/watch?v=BI6pSe3Kv0U&feature=related

Rom byggdes inte på en dag och allt har sin tid. Jag kommer dit tids nog.
2012-11-01, 18:48
Moderator
Citat:
Rom byggdes inte på en dag och allt har sin tid. Jag kommer dit tids nog.
Det låter bra! Den inställningen behövs. Bered dig på värk i alla former: kyla, muskelsmärta, huvudvärk och så vidare. Var även beredd på skador under utbildningstiden. Det blir så om man verkligen ger allt. Håll fingrarna varma inför "klätter på vägg".
2012-11-01, 19:00
Medlem
Citat:
Det låter bra! Den inställningen behövs. Bered dig på värk i alla former: kyla, muskelsmärta, huvudvärk och så vidare. Var även beredd på skador under utbildningstiden. Det blir så om man verkligen ger allt. Håll fingrarna varma inför "klätter på vägg".
Jag längtar tills jag får uppleva det du beskriver, hårt arbete och slit ger framgång, det gäller allt.
Min fysik är idag top of the line, det är den psykiska biten som kommer att bli den verkliga prövningen och jag ser fram emot att få utsätta mig för alla de prövningar som väntar runt hörnet.
Nu hoppas jag bara att man först kommer in på GMU och sedan framöver kan söka in till amf. Vissa drömmar ska man låta vara just drömmar, andra kan man själv se till att förverkliga och min dröm är att en dag kunna titulera mig amfibiesoldat.

Lämnar tråden då detta är ett lånat konto, jag håller tummarna för alla er sökande, hoppas ni kommer in på det ni sökt, och att ni klarar att ta er igenom det. Kom ihåg att alltid hålla huvudet högt och inte ge upp i första taget.

Klaga inte för litet vind- lär dig segla
2012-11-01, 19:06
Moderator
Det låter bra och lovande. Bered dig dock på ett liv efter Legionen. Det tar ett tag, men sedan kommer minnena, i rent fysisk form. Så blev det för mig - jag kräktes upp mitt liv. Alla reagerar olika, men jag ber er att inte söka Legionen.
2012-11-01, 21:09
Medlem
jannesvansloss avatar
Har ej läst igenom tråden så noggrant men förutom att man kommer i fysisk form och just får grundläggande militär utbildning, vad får man mer? Alltså, ledarskap osv.

Är det ett + i cv:et att ha gjort GMU?
2012-11-01, 22:24
Medlem
Fick 9 på styrka och 8 kondition, det är jag nöjd med, men fick bara 5 på teorin tror jag. Klantigt, känner mig jävligt dum. Kommer inte in på jägare för det, men markstrid/befäl på P4 är inte så pjåkigt senare i januari!
2012-11-02, 03:21
Medlem
Min yrkesvägledare var inte direkt något att hänga i grannen, och inte mycket till hjälp för den delen heller.
Fick ett C på syn testet, därför kunde jag inte göra jägartest eller söka in till något markstrids förband.
Blev så förvånad över att min syn kunde ställa till det så mycket för mig, stämmer det verkligen att man inte kan göra markstrid endast för ett fel på synen?

Är inte glasögon / linser tillåtet inom svensk militär eller vad är det frågan om?

För övrigt var mina andra resultat hyfsat bra..Synen var den ända anledningen till att jag inte kunde arbeta inom markstird tydligen.

Jo just det! Kan man ansöka om att byta förband/regemente efter GMU? Eller måste man arbete inom det man valt på antagningsprovet?
Senast redigerad av Pangew 2012-11-02 kl. 03:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in