2012-10-23, 19:33
Medlem
Tjena!

Jag tänker söka in till GMU 2013, och har därför lite frågor, speciellt angående glasögon och linser. Jag hittade en tråd som till stor del besvarade mina frågor om hur det är att ha synkorrigerande hjälpmedel i GMU, men tråden och svaren är skrivna 2006 så jag tänkte att det är möjligt att saker och ting har förändrats sedan dess. (Länk: https://www.flashback.org/t311369p2).

Så jag undrar: Jag ser ganska dåligt utan synkorrigerande hjälpmedel, hur ser mina chanser ut för att bli antagen till GMU? Går det bra att ha linser/glasögon i GMU, och hur pass smidigt är det? Hur är det att ha gasmaskglasögon? Hur är det att ha vanliga glasögon/de glasögon som man blir tilldelad? Vad bör man tänka på? Do's and dont's?
Jag tror ni fattar vad jag är ute efter.

Det är givetvis inget måste, men det skulle vara lite extra ballt om någon med egna erfarenheter om detta kunde dela med sig av dessa!
Senast redigerad av ZoonCorp 2012-10-23 kl. 19:36.
2012-10-23, 19:38
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HELLOSHITTY
Pratade nyss med min lillasyster som är i Stockholm på uttagningsprövning.
Hon lyckades med en 5:a i styrka och 7:a i cykel, fick tjänsbarhet A hos läkaren trots djurallergi och eksem (som barn!). Hon har psykologen och YV kvar till imorgon. Hejar som fan på henne just nu!!!!!

Dock så gjorde det ju inte mig mindre nervös, har typ 2 veckor kvar till min prövning. Så om det är någon annan som ska till Stockholm den 6 november, TELL ME!
Nu menar jag inte att pissa i dina, eller någon annans corn flakes, men maximal styrka/cykel är väl fortfarande en 9'a? Då känns inte 5/7 så vasst? Eller minns jag bara dåligt? Hoppas f.ö det gick bra med resten.
2012-10-23, 20:04
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Nu menar jag inte att pissa i dina, eller någon annans corn flakes, men maximal styrka/cykel är väl fortfarande en 9'a? Då känns inte 5/7 så vasst? Eller minns jag bara dåligt? Hoppas f.ö det gick bra med resten.

Max är fortfarande 9 ja. En 7a på cykel är bra, fick se lite statistik senast jag var där och runt 50% låg på en 6a. De ska inte skilja på tjejer/killar men antagligen ser de en 5a på en tjej som mer "ok" än för en kille. De vill väl se att man ligger på minst 6 i det mesta.
2012-10-23, 20:29
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Max är fortfarande 9 ja. En 7a på cykel är bra, fick se lite statistik senast jag var där och runt 50% låg på en 6a. De ska inte skilja på tjejer/killar men antagligen ser de en 5a på en tjej som mer "ok" än för en kille. De vill väl se att man ligger på minst 6 i det mesta.
Ok, då är jag med på banan. Tack!
2012-10-23, 20:39
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:

När motståndet sakta men säkert ökar, på vilken siffra hamnar motståndet slutligen om man jämför motståndet som finns på en bra gymcykel? Fascineras av det här cykeltestet och att man ska hålla en viss rpm osv. Förstår att frågan är en aning weird men försök att uppskatta ungefärligt motstånd.

Mvh
2012-10-23, 21:28
Medlem
mejds avatar
Citat:
Du har väl bokat tågbiljetterna via SJ? För tågresan behöver du inte ha med något mer än biljetterna egentligen men du måste ju ändå ha med ID och kallelse till rekryteringsmyndigheten.
Jag bokade ju via rekryteringsmyndigheten, tar jag ut biljetter eller skriver jag ut? Förstod inte riktigt.
2012-10-23, 21:39
Medlem
najtros avatar
Du går till närmaste tågstation/pressbyrå/7-eleven och plockar ut dina biljetter
2012-10-23, 21:51
Medlem
Hej!

Jag har gjort GMU och jobbar nu inom FM som soldat sedan maj iår, dvs snart gjort provanställningen. Hur gör jag för att söka sou/op? Behövs KMU, och hur går jag det isf?
2012-10-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911

Det beror lite på hur man ser det med tanke på att majoriteten av tjejer drar en 2-3. Gick bra på det övriga, 8 på begåvningstestet och 6a hos psykologen hon sökte gruppbefäl på A9, Boden
2012-10-23, 22:21
Medlem
mejds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najtro
Du går till närmaste tågstation/pressbyrå/7-eleven och plockar ut dina biljetter
Med andra ord så plockar jag ut dom på tågstationen innan jag åker?
Edit: Hittade det, Hämta ut din biljett i SJ Biljettautomat. Biljetter kan även hämtas ut i SJ Resebutik (uthämtningsavgift på 30 kr tillkommer), Pressbyrån eller 7-Eleven (serviceavgift tillkommer och betalas vid uthämtning).
Senast redigerad av mejd 2012-10-23 kl. 22:26.
2012-10-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeeeny
Hej!

Jag har gjort GMU och jobbar nu inom FM som soldat sedan maj iår, dvs snart gjort provanställningen. Hur gör jag för att söka sou/op? Behövs KMU, och hur går jag det isf?

Varför vänder du dig till Flashback och inte dina överordnade/kamrater? Måste väl finnas folk på ditt regemente som har koll?
2012-10-23, 23:51
Medlem
Efter 500 sidor varav 450 av dm bara vart ren skit(renskit hehe) så har jag valt att äntligen ingripa.

Det har dock varit mycket intressant att höra era olika sökningsresultat, och man har fått en väldigt bra bild av hur det går till.

Något som jag verkligen skulle vara intresserad att få veta mer om(och det är jag nog inte den enda om) är detta förbannade konditions/mjölksyretest!
Har förstått att det är jobbigare ju tyngre man är, och att motståndet ökar successivt tills man inte pallar längre. Har också förstått att man ska hålla ett RPM mellan 60-70(?).
Det jag då skulle vilja veta är om det finns någon som kan säga vad motståndet ligger runt om man skulle jämföra det med en vanlig spinningcykel på ett gym.det verkar ju som att folk har mycket större problem med detta, än styrketestet.

Jag kommer vara evigt tacksam om det finns NÅGON vänlig själ därute som skulle kunna klargöra detta för oss, en gång för alla.

Grattis till er alla som kommit vidare med era sökningar!

M

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in