2006-03-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
fyyyy bubblan, hemska tanke!!!

Ja, det finns linser som man har månadsvis inklusive nätter. Gå till din optiker och kolla om dina ögon klarar av sådana linser.

Kontrollerar befäl om man har linser i skyddsmask eller ej? Det ni just beskrivit låter fruktansvärt. Roligt att vara sjukvårdare med igenimmade brillor och skyddsmask :P

Nää det kollas inte, brukar vara självmarkerande för de som har problem med läckage/dålig passform på sin mask...

Tips! Vad du än gör, tänk inte ens på att röra i närheten av ögonen på en bra stund efter du sanerat dig.. hur väl du än tycker du har sanerat dig finns det stor risk att du missat något - Svider nåt alldeles överjävligt.. har du sen linser är det stor risk att det sätter sig på linsen och du måste kassera denna...
(Kan även vara läge för viss försiktighet då man ska pissa efteråt...)
/Primigenia
Citera
2006-03-23, 12:33
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Nää det kollas inte, brukar vara självmarkerande för de som har problem med läckage/dålig passform på sin mask...

Tips! Vad du än gör, tänk inte ens på att röra i närheten av ögonen på en bra stund efter du sanerat dig.. hur väl du än tycker du har sanerat dig finns det stor risk att du missat något - Svider nåt alldeles överjävligt.. har du sen linser är det stor risk att det sätter sig på linsen och du måste kassera denna...
(Kan även vara läge för viss försiktighet då man ska pissa efteråt...)
/Primigenia

Tack för tipsen!! hahah framförallt det med pisseriet
Citera
2006-03-23, 15:56
Medlem
acuras avatar
Varför är det förbjudet/ej rekomenderat att bära linser? Förklaringen vi fick var att tårgasen var som små kristaller och att få det mellan öga/lins blir nog inte så jättekäckt. Det är nog inget skitsnack heller då de som bar linser när vi kom fram till gaskammaren fick inte göra testet.

Sen kan jag ju tipsa de som inte prövat men ska, svettas bör man undvika att göra då det svider som satan om tårgasen kommer i kontak med svettig hud. Själv råkade jag ut för både svettig och irriterad hud samt läckande skyddsmask.
Citera
2006-03-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Varför är det förbjudet/ej rekomenderat att bära linser? Förklaringen vi fick var att tårgasen var som små kristaller och att få det mellan öga/lins blir nog inte så jättekäckt. Det är nog inget skitsnack heller då de som bar linser när vi kom fram till gaskammaren fick inte göra testet.

Sen kan jag ju tipsa de som inte prövat men ska, svettas bör man undvika att göra då det svider som satan om tårgasen kommer i kontak med svettig hud. Själv råkade jag ut för både svettig och irriterad hud samt läckande skyddsmask.

Kristaller eller aerosoler, iaf mkt små partiklar som verkar irriterande på slemhinnor, andningsorgan och i högre koncentration på hud (gärna då svettig... )

Som jag skrev tidigare så kan de sätta sig på linsen och skapa irritation under lång tid..
Antar att rekommendationen dessutom stammar från ett antal år tillbaka då linser vanligen var en dyr historia som förmodades användas ett halvår med rengöring. Att då behöva kasta en lins för att den kontaminerats med tårgas skapade säkert onödigt besvär för alla parter..
However, akta ögonen.. glöm inte att man INTE ska ta in tårgaskontaminerade persedlar i tältet sedan.. brukar kunna rendera viss osämja..
/Primigenia
Citera
2006-03-23, 16:47
Medlem
burntfacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura

Hehe, när vi gjorde vårat test så spöregnade det. Trots försvarets regnkläder var man ändå rejält blöt på vissa utvalda ställen, så det kändes. =)

Kommer ihåg att jag hade problem med gasmasken också. När vi sjöng nationalsången läckte det på ngt vis i tårgas enbart på hakan och halsen, det var inte så skönt kan jag säga. Kan tänka mig hur det känns för dom med en helt tårgasfyld mask. Brrr
Citera
2006-03-23, 16:55
Medlem
Fuzzzzys avatar
säg att jag har linser på mig vid övning med tårgas...kan jag då anmäla detta och på så vis "slippa" övningen?
Citera
2006-03-23, 17:03
Medlem
snuttes avatar
Citat:
säg att jag har linser på mig vid övning med tårgas...kan jag då anmäla detta och på så vis "slippa" övningen?
"Av med linserna och på med masken" är ett svar som ligger nära till hands från ditt befäl.
Hade nästan glömt hur sexiga dom såg ut. Kan trösta sig med att alla andra också har sånna så man passar in iaf.
Citera
2006-03-23, 17:25
Medlem
Fuzzzzys avatar
vad är smartast att göra i det läget? Dumpa månadslinserna eller köra med vanlig mask?
Citera
2006-03-23, 18:42
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
vad är smartast att göra i det läget? Dumpa månadslinserna eller köra med vanlig mask?
Enklaste är, om du använder linser, att ha en liten flaska linsvätska (fråga när du köper linser) och ha i gasmasksväskan tillsammans med gasmasksglasögonen och vanliga glasögon (inget direkt behov av just där, jag tyckte bara att det fanns lite extra fickor där för småprylar), samt ha linsburken i bröstfickan.

Måste du ta ut linserna, för gasmaskstest till exempel, skölj snabbt fingrarna med lite vatten, plocka ut linser, stoppa ner i linsburken och kör med glasögon resten av dagen, svårare än så är det inte, ska inte ta mer än en minut om du har vanan inne.
Kan rekommendera att skaffa en liten ihopfällbar fickspegel också, att ha i fält, om du tänker ha linser, brukar finnas bra hos optikern för det.
Citera
2006-03-23, 18:59
Medlem
men hur stort är behovet av perfekt syn egentligen? har ett mindre synfel och märker knappt någon skillnad mellan hjälpmedel och utan,..
Citera
2006-03-23, 19:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storfiskarn
men hur stort är behovet av perfekt syn egentligen? har ett mindre synfel och märker knappt någon skillnad mellan hjälpmedel och utan,..
Det är väl upp till dig själv, skulle jag vilja säga, så länge det inte går överstyr.
Om du kör bil utan glasögon normalt sett, så har du nog inte nåt större behov av dem i lumpen heller.
Beror på vad som menas med perfekt syn, samt vad mönstringens syntest gav.
Citera
2006-03-23, 19:25
Medlem
okorrigerat värde var 0.9.. jag kör bil utan glasögon/linser ganska ofta och har inga större problem med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in