2012-10-22, 00:48
Medlem
Vad är det för skillnad mellan GMU 1,2,3 och 4 ?
Skulle vara tacksam om någon svarade på min fråga ovan också.
2012-10-22, 03:44
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazim
Vad är det för skillnad mellan GMU 1,2,3 och 4 ?
Skulle vara tacksam om någon svarade på min fråga ovan också.

Men läs tråden några sidor längre bak, lite ansträngningar kan du väl göra. Frågan är just precis besvarad.
2012-10-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe81
Dom gäller 1 år, men man får göra om alla testerna förutom dator och psykologen under det året om man vill.

Kan bekräfta att detta stämmer vad gäller om man mönstrat inom 1 år. Jag ringde idag och de bekräftade uppgifterna. Han sa att jag kommer få en kort dag där borta. Dom kollar synen och hörseln och sen får man prata med en yrkesvägledare.

Hoppas det blir så så det inte tar en hel dag!
2012-10-22, 21:17
Medlem
Sökte nyligen till första ubåtsflottiljen och gick vidare.

Ska till Karlskrona v48.
Är det någon som vet om alla sökande till ubåtsflottiljen är där v48?
Eller om det är massor med sökande, som även besöker flottiljen v47,46,45,49 etc?
Detta beror ju på hur många sökande, men vad jag vill få fram är ju just HUR många sökande det är..
2012-10-22, 22:00
Medlem
Pratade nyss med min lillasyster som är i Stockholm på uttagningsprövning.
Hon lyckades med en 5:a i styrka och 7:a i cykel, fick tjänsbarhet A hos läkaren trots djurallergi och eksem (som barn!). Hon har psykologen och YV kvar till imorgon. Hejar som fan på henne just nu!!!!!

Dock så gjorde det ju inte mig mindre nervös, har typ 2 veckor kvar till min prövning. Så om det är någon annan som ska till Stockholm den 6 november, TELL ME!
2012-10-22, 22:34
Medlem
pahns avatar
Om man efter GMU vill tjänstgöra utomlands och inte i hemvärnet, hur gör man då? Kan man ens bestämma över det själv?
2012-10-22, 22:39
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pahn
Om man efter GMU vill tjänstgöra utomlands och inte i hemvärnet, hur gör man då? Kan man ens bestämma över det själv?
Min uppfattning är att det är först GMU och sedan anställning som GSS-T/K och sedan får du söka dig till det förband som är aktuellt för utlandstjänst.
Sannolikt kommer det att finnas vakanser som du som anställd kan söka, lite som det var förr. Men har du inte dokumenterad erfarenhet eller är anställd och kan rekommenderas av dina chefer är det sannolikt liten chans att du hamnar utomlands.
Öppnar Sverige inte ett nytt missionsområde för soldater efter Afghanistan mest blir för officerare blir det ganska få soldater som gör utlandstjänst.

Jag skulle bli extremt förvånad om man rekryterar direkt till US från GMU. Det känns som en extremt dålig idé.
2012-10-23, 11:10
Medlem
Livregementets husarer rekryterar ju för GMU 1 2013.. Jag har tagit för givet att detta i så fall innebär Luftburen soldat. Är det så?
2012-10-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robban89a
Livregementets husarer rekryterar ju för GMU 1 2013.. Jag har tagit för givet att detta i så fall innebär Luftburen soldat. Är det så?

Fått för mig att luftburen(jägare) soldat är på K3.
2012-10-23, 17:01
Medlem
Såg en massa grabbar med uniform och gevär (tror jag, har skitsyn ) vandra omkring i stan. Undrar bara varför, någon som har en aning?
2012-10-23, 19:04
Medlem
mejds avatar
Angående tåg till testerna, behöver man endast ha med sig kallelse och id? Eller har jag missat något med biljetter?
2012-10-23, 19:07
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejd
Angående tåg till testerna, behöver man endast ha med sig kallelse och id? Eller har jag missat något med biljetter?

Du har väl bokat tågbiljetterna via SJ? För tågresan behöver du inte ha med något mer än biljetterna egentligen men du måste ju ändå ha med ID och kallelse till rekryteringsmyndigheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in