2011-04-06, 14:15
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Tack för bra info. Men vad är I-testerna för något?

Det är det första du gör när du kommer till RMs lokaler. Svarar på lite frågor om dig själv, och beskriver hur din uppväxt har varit (väldigt basic). Sen är det flera delar i testet. Det är logikprov, ordförståelse, synonymer, teknikfrågor etc. Står rätt mycket om det tidigare i tråden, bara att söka!
2011-04-06, 15:07
Medlem
Hej, jag har en fråga gällande GMU.

Idag ansökte jag till försvarsmaktens GMU och vill verkligen gå utbildningen för att sedan utbilda mig vidare inom Marinen.

Jag är idag 23 år idag och när jag var 18 så var det fortfarande "obligatoriskt" att mönstra.
Men när jag var 18 så ville jag verkligen inte göra lumpen och när jag fick alla papper från pliktverket så kryssade jag därför på min hälsodeklaration i att jag tidigare i mitt liv har lidit av depression och blev i och med det inte kallad till mönstring utan fick dispens direkt.

Kan detta idag påverka min chans att komma in i försvarsmaktens GMU?

Jag har givetvis aldrig lidigt av några psykiska problem utan skrev endast detta för att jag inte ville göra militärtjänst just då.

Tack för svar.
Vänliga Hälsningar
2011-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Tack för bra info. Men vad är I-testerna för något?

Skulle gissa på IQ test

PS: Ignorera detta meddelande, gissa fel och posta för sent :P

/A
2011-04-06, 15:25
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIZD

Idag ansökte jag till försvarsmaktens GMU och vill verkligen gå utbildningen för att sedan utbilda mig vidare inom Marinen.

Jag är idag 23 år idag och när jag var 18 så var det fortfarande "obligatoriskt" att mönstra.
Men när jag var 18 så ville jag verkligen inte göra lumpen och när jag fick alla papper från pliktverket så kryssade jag därför på min hälsodeklaration i att jag tidigare i mitt liv har lidit av depression och blev i och med det inte kallad till mönstring utan fick dispens direkt.

Jag har givetvis aldrig lidigt av några psykiska problem utan skrev endast detta för att jag inte ville göra militärtjänst just då.

Tack för svar.
Vänliga Hälsningar

Tror inte detta kommer påverka alls. Dock så om dom tar fram dina gamla svar (vilket dom inte lär göra) så kan det nog se väldigt konstigt. Men du har nog inget att oroa dig för.
2011-04-06, 15:29
Medlem
Citat:

Tack för svar.
Vänliga Hälsningar
ja det kommer påverka, hur mycket kan vara svårt att svara på beror helt på hur psykologen och läkaren köper din förklaring.
Du kan dock ha tur att få en psykolog och läkare som inte kollar igenom dina tidigare mönstringsjournaler. Men chansen är nog liten att båda två skulle skita i att kolla igenom den så räkna med att få förklara dig.
2011-04-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Tror inte detta kommer påverka alls. Dock så om dom tar fram dina gamla svar (vilket dom inte lär göra) så kan det nog se väldigt konstigt. Men du har nog inget att oroa dig för.
ära ganska säker på att läkaren och Psykologen SKA kolla igenom tidigare Mönstringsjournaler.
Senast redigerad av simper02 2011-04-06 kl. 15:39.
2011-04-06, 16:07
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
ära ganska säker på att läkaren och Psykologen SKA kolla igenom tidigare Mönstringsjournaler.

Trodde bara det gällde om man mönstrat inom 1 år från när man är där igen. Men jag kan ha fel!
2011-04-06, 16:09
Medlem
Citat:
Jag hoppas att det här är fallet.
Men man vet ju aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av simper02
ja det kommer påverka, hur mycket kan vara svårt att svara på beror helt på hur psykologen och läkaren köper din förklaring.
Du kan dock ha tur att få en psykolog och läkare som inte kollar igenom dina tidigare mönstringsjournaler. Men chansen är nog liten att båda två skulle skita i att kolla igenom den så räkna med att få förklara dig.
Ja, förklaring kan man ju alltid komma upp med. Men så långt som möjligt hoppas jag på att kunna mörka.

Citat:
Trodde bara det gällde om man mönstrat inom 1 år från när man är där igen. Men jag kan ha fel!
Hoppas det är fallet.
2011-04-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ja, förklaring kan man ju alltid komma upp med. Men så långt som möjligt hoppas jag på att kunna mörka.
Du kan ju inte mörka eftersom psykologen och läkaren kommer (förmodligen) läsa på journalerna innan du möter dem. Dem kan också ställa frågor och ibland kanske låsas som att dem inte vet för att se hur ärlig du är. Så om du misstänker att dem vet så skulle jag helt klart säga som det är. För annars blir det ju bara värre och ditt resultat kommer sjunka.

Citat:
jo jag är rätt säker på att du har fel pliktverket lagrar mönstringsjournaler i flera år och psykologen och läkaren kollar igenom dem innan du träffar dem.
2011-04-06, 18:25
Medlem
lundagrens avatar
Fick brev idag från mitt gamla regemente(1:a Amf) om ngt som kallas GSS-T som ska va ngn slags repövning. Dvs 5 veckors anställning med 3 veckors övning i höst.
Ngn som sitter på mer info om detta, jag är rejält sugen nämligen. Lönen låg på ca 21 000 för perioden.
mvh
2011-04-07, 05:19
Medlem
krillepilles avatar
Satt i en annan tråd och läste om om jobb osv och då var det en del som tipsade om försvarsmakten, att man ska göra denna gmu utbildning och att man sen har jobb om man inte är totalt efterbliven. Detta lär ha tagits upp tidigare i tråden men orkar inte gå igenom 418 sidor så frågar kommer ingen. Jag har inte slutgiltigt gymnasiebetyg, kommer detta kunna hindra mig från att komma in? Har betyg i alla kärnämnen kurs A men bara betyg i engelskan på B kurserna. Dom i den andra tråden sa att det inte spelade någon roll men jag tyckte det lät för bra för att va sant så vill försäkra mig om att det inte är något hinder.
2011-04-07, 06:47
Medlem
Hej har gått in på försvarsmaktens hemsida och sedan hamnat här:
Alltså dit man kommer efter "välkommen till vår verklighet" filmen är slut. Sen fyllt i uppgifterna och så står det typ "du kommer få ett brev" Ska jag bara vänta på ett brev då trots att sista ansökningsdag är 10/4? Kommer jag hinna söka då?

Men sen hittade jag en annan sida: http://rekryteringskontoret.forsvarsmakten.se och fyllde i mina uppgifter där, vad är skillnaden på att man registrerar sig där än om man fyller i uppgifterna på länken i spoilern? Ska man inte få något test på mail eller liknande?

//förvirrad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in