2012-07-11, 16:57
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Har en bekant som rycker in den 20/8 ( kommer ej ihåg vart) och han fick brev hem idag har jag hört, möjligen ni som sökt omgång 4 kan få svar redan kommande dagar

Mycket möjligt att det är så, då dem snart rycker in.
2012-07-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne.lindkvist
Hur är det med snusning under GMU?

Min gruppchef hade som mål att få hela gruppen att snusa innan GMU var över, så ska nog inte vara några problem
2012-07-11, 19:35
Medlem
trordujas avatar
Hur är det med ekonomin behöver man inhandla mat, kalsonger eller annat under Gmu utbildningen?

samt kostar det nått att utbilda sig?
2012-07-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trorduja
Hur är det med ekonomin behöver man inhandla mat, kalsonger eller annat under Gmu utbildningen?

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Villkor-under-utbildningen/

Citat:
Under grundläggande militär utbildning (GMU) har du rätt till en rad ekonomiska förmåner:

månatlig skattefri kostnadsersättning om 4 500 kronor
fri mat och logi (skattefritt)
fri sjukvård och akut tandvård
fem fria hemresor samt in- och utryckningsresa
2012-07-11, 21:21
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trorduja

Just kallingar vet jag inte, men all utrustning som behövs i fält får du givetvis där, antagligen kallingar också. I övrigt är det "helt gratis" att göra utbildningen + 4500:- i månaden såklart.
2012-07-11, 22:03
Medlem
Bubbaflexs avatar
Kan det vara värt att införskaffa sig ett eget par ordentliga kängor inför GMU eller klarar man sig bra på de man får plocka ut?
2012-07-11, 22:06
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Kan det vara värt att införskaffa sig ett eget par ordentliga kängor inför GMU eller klarar man sig bra på de man får plocka ut?

Har använt en del militär utrustning civilt då farsan var officer och jag gillade verkligen marschkänga 90, iaf när man gått in dom, i början är dom ett helvete.

Och den fodrade långa jackan är en gåva från himlen, funkar i alla väder och som sovsäck!
2012-07-11, 22:47
Medlem
Citat:

Mitt tips är att köra på de man får ut, IFALL ni får ett inlägg till dem. Utan inläggen suger kängan rejält imo. Så kör på vanliga kängorna fram till första hemresan och känn efter vad som skulle kännas bäst. Med inläggen så funkar marschkänga 90 hur bra som helst, om du vårdar som du ska
2012-07-12, 09:19
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:

Min kusin (som tjänstgjorde i FS22 i Afghanistan nyligen) sa att kängorna fungerar kanonfint när man gått in dem. Han tipsa om att ta ett par använda om det är möjligt där. Om inte så är iläggen ett bra alternativ enligt han
2012-07-12, 12:31
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:

90-kängan funkar bra för GMU-ändamålet. Ni kommer inte gå överdrivet långt med särskilt tung packning. Kanske möjligen under Aldrig ge upp. Sen är det inte säkert att du får ha egna kängor. Jag hade ett par Meindl Performance sedan innan och dom fick jag inte ha förrän jag blev anställd. Problemet med 90-kängan är att den passar verkligen inte för alla. Om det hade gjort en skadeanmälan för varje skada som uppkommit i samband med 90-kängan hade den varit borttagen inom 2 år efter att den infördes.'

Förhoppningsvis får ni ut Känga-08 också. Det är en Meindl Kampstiefel känga med en innersko som man kan använda då det räknas bli blött (jävligt dum konstruktion dock). Dock inte alla som får ut den, står ju trots allt i Uniformsbestämmelser 2009 v 1.4 "[...]marschkänga 08 är en av FM tillhandahållen känga avsedd för jägarförband och för personal med medicinska skäl.".

Kanske svävar ut för mycket nu, men som svar på din fråga: JA du kan klara dig på Marschkänga 90. Det du bör göra är att gå till sjukan det första du gör och säga att du behöver helgjutna inlägg till dom. Lycka till!

EDIT: Vilket förband ska du göra GMU på?
2012-07-12, 12:40
Medlem
Då fick man ett brev idag då om att man inte var antagen Kul...
2012-07-12, 12:43
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliechapp
Då fick man ett brev idag då om att man inte var antagen Kul...

Vad hade du för resultat och vad sökte du för tjänster? Bara upp på hästen igen och sök nästa omgång!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in