2012-04-24, 22:14
Medlem
Jag undrar om någon vet vilka simmoment som genomförs under SANS till tex. K3. Räcker det om man är simkunnig eller måste man också vara en tränad simmare? Är det jobbigt?
2012-04-24, 22:18
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsband
Fick besked idag om att jag kommer att utföra mönstring 13/14 juni i Stockholm. Övernattning, mat och rubbet! Mysigt. Någon mera som ska dit?

Men jag är så grovt efterbliven så jag förstår inte vad som händer om jag klarar mönstringen, som jag är ganska säker på att jag kommer att göra. Vart gör jag min GMU? Blir den på något av de ställena jag sökte att utbilda mig på? (Syftar på de 3 valen man hade i ansökningen)

(Är för efterbliven för att förstå mig på försvarsmakten-hemsidan också)
Kanske ska jag inte utföra mönstringen/GMU då jag inte ens förstår all information?
Du får välja en av följande:
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/

Efter GMU:n hamnar du i princip i det förband som du valde.
2012-04-24, 23:34
Medlem
Strand.s avatar
Jag har en fråga angående testerna. Hur länge håller dom olika testerna? Och om jag tackar nej till att mönstra nu men väljer att söka igen till hösten (för GMU 1 alltså), får jag göra om alla tester om jag vill? Psykolog, syn, hörsel, styrka och cykel osv? Eller måste man använda samma resultat som tidigare?
2012-04-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag har en fråga angående testerna. Hur länge håller dom olika testerna? Och om jag tackar nej till att mönstra nu men väljer att söka igen till hösten (för GMU 1 alltså), får jag göra om alla tester om jag vill? Psykolog, syn, hörsel, styrka och cykel osv? Eller måste man använda samma resultat som tidigare?

Du får göra om styrka och kondition om du vill i och med att det inte är så långt emellan antagningsprövningarna.

Vissa som gör om ett delmoment (typ styrka) men inte höjer sig får inte göra det andra, om man lyssnar på folk som upplevt det hela själva =/

I-prov och psyk måste du vänta 1 år på att få göra om.
2012-04-24, 23:46
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du får göra om styrka och kondition om du vill i och med att det inte är så långt emellan antagningsprövningarna.

Vissa som gör om ett delmoment (typ styrka) men inte höjer sig får inte göra det andra, om man lyssnar på folk som upplevt det hela själva =/

I-prov och psyk måste du vänta 1 år på att få göra om.

Det lät ju inte bra, har kallats in om två veckor men då jag vill bli pilot (som du vet) så måste jag ju tacka nej eller något. Tänker inte söka in till pilotutbildningen med samma resultat som jag får nu, innan jag ens tagit examen. Är du helt 100 på det?
2012-04-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Det lät ju inte bra, har kallats in om två veckor men då jag vill bli pilot (som du vet) så måste jag ju tacka nej eller något. Tänker inte söka in till pilotutbildningen med samma resultat som jag får nu, innan jag ens tagit examen. Är du helt 100 på det?

Varför känner du så?

Ska du göra något som kommer påverka ditt psyk-resultat om du väntar några månader?
Vad ska du göra som kommer att dra upp I-provet?

I-provet är inte så svårt (menar inte att stampa på någons fot). Men när jag pratat med folk som inte tycker de lyckats så bra så verkar 90% ha en gemensam nämnare: De stressade/orkade inte ta sig tid under provet.

Ditt psyke lär ju inte gå igenom något oerhört stort? Däremot kanske du vill åt lite mer livserfarenhet?

Men det är ju upp till dig, blir ju mer tid till att förbereda sig om du väntar, absolut
2012-04-25, 00:00
Medlem
Krokzs avatar
Ska göra antagningsprövning den 25e juni enligt pappret, vilket ger ganska mycket tid för att förbättra både kondition och styrka. Hur hårda är testerna egentligen?

Rent styrkemässigt anser jag mig vara hyfsat stark. Marklyft 100x4 kg utan större problem, 8 chins med raka armar, 28,5x8 hantelpress på plan bänk. Hur stark behöver man vara för att vara "garanterad" att bli antagen? Och hur hårt är cykeltestet? Jag kan erkänna att min kondition inte är i toppform men den kan nog bli hyfsad om jag tränar 3-4 ggr i veckan fram till 25e juni.

Jag väger 78-79 fördelat på 182 cm.

Tack för svar!
2012-04-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Ska göra antagningsprövning den 25e juni enligt pappret, vilket ger ganska mycket tid för att förbättra både kondition och styrka. Hur hårda är testerna egentligen?

Rent styrkemässigt anser jag mig vara hyfsat stark. Marklyft 100x4 kg utan större problem, 8 chins med raka armar, 28,5x8 hantelpress på plan bänk. Hur stark behöver man vara för att vara "garanterad" att bli antagen? Och hur hårt är cykeltestet? Jag kan erkänna att min kondition inte är i toppform men den kan nog bli hyfsad om jag tränar 3-4 ggr i veckan fram till 25e juni.

Jag väger 78-79 fördelat på 182 cm.

Tack för svar!

Du drar en stång från ungefär straxt under knäna upp till hakan. Jag körde på ca 90kgx8 marklyft och 35kgx10 från midjan till hakan. Hade jag inte fuckat upp första försöket så hade jag gått därifrån med en 8.a, vart en 7.a istället.

Cykeln är viktbaserad. Tips är att köra med snabbt ökande motstånd upp till ca 20min. Jag vägde 68kg när jag var där och cyklade väl i kanske ca 12min om jag inte är helt ute och (haha) cyklar. Jag körde 20min högt stegrande till högsta nivå som jag höll i 1 min. Alltså 21min totalt. Började cykla 3 veckor innan antagningen och fick en 8.a

Alla är olika och andra kanske har helt andra "stats" och kan ge sina erfarenheter, men nu har du iaf nåt att gå på.
2012-04-25, 00:52
Medlem
Krokzs avatar
Citat:
Du drar en stång från ungefär straxt under knäna upp till hakan. Jag körde på ca 90kgx8 marklyft och 35kgx10 från midjan till hakan. Hade jag inte fuckat upp första försöket så hade jag gått därifrån med en 8.a, vart en 7.a istället.

Cykeln är viktbaserad. Tips är att köra med snabbt ökande motstånd upp till ca 20min. Jag vägde 68kg när jag var där och cyklade väl i kanske ca 12min om jag inte är helt ute och (haha) cyklar. Jag körde 20min högt stegrande till högsta nivå som jag höll i 1 min. Alltså 21min totalt. Började cykla 3 veckor innan antagningen och fick en 8.a

Alla är olika och andra kanske har helt andra "stats" och kan ge sina erfarenheter, men nu har du iaf nåt att gå på.

Tack för snabbt och bra svar!

Dock förstod jag inte riktigt vad du menade med cykeln? Cyklade du i 12 minuter eller med stegrande tempo i 20 minuter? Känns som att man får cykla väldigt långsamt i början om man ska kunna öka tempot under 20 minuter?

Jag har ju som sagt två månader på mig, så jag har tänkt lägga om mitt träningsschema till att köra basövningar, rodd och axelträning två gånger per vecka, rena cykelpass två gånger per vecka och slutligen ett löppass, mest för flåset, förmodligen på lördagar. Vi får hoppas att det räcker hela vägen!

Mvh
2012-04-25, 01:00
Medlem
Han cyklade 12 minuter, man börjar cykla 5 minuter som uppvärmning utan att motståndet ökar, när du har gjort det ligger du på en 4, sedan ökar motståndet hela tiden och men du ska fortfarande bara cykla i en viss takt, tror det är 60 rpm eller liknande. Sajked menade nog att han cyklade 20 minuter när han cyklade inför mönstringen.
2012-04-25, 03:27
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Varför känner du så?

Ska du göra något som kommer påverka ditt psyk-resultat om du väntar några månader?
Vad ska du göra som kommer att dra upp I-provet?

I-provet är inte så svårt (menar inte att stampa på någons fot). Men när jag pratat med folk som inte tycker de lyckats så bra så verkar 90% ha en gemensam nämnare: De stressade/orkade inte ta sig tid under provet.

Ditt psyke lär ju inte gå igenom något oerhört stort? Däremot kanske du vill åt lite mer livserfarenhet?

Men det är ju upp till dig, blir ju mer tid till att förbereda sig om du väntar, absolut

Det blir ju mer tid att förbereda sig om jag väntar. Till och börja med kommer jag ju att vara mycket starkare och i bättre fysiskt skick än nu tex, men då man fick göra om dom delarna är den biten rätt så lugn. Viktigast av allt dock är ju att jag kommer växa mycket som person på 5-6 månader. Jag är 18 nu och har inte ens tagit studenten. Ska till sommaren förhoppningsvis jobba i gruvan och sedan under hösten på andra ställen. I och med att jag blir äldre kommer jag garanterat bli mer mognare och få mer livserfarenhet. Visst, om man är 50 bast gör ju några månader hit eller dit knappast någon skillnad, men är man 18-19 år så är dom månaderna ganska så stor skillnad. Jag skulle vilja säga att jag växt till mig ganska så mycket jämfört med för ett halvår sen. Inte nu överdrivet stor skillnad men tillräckligt mycket för att jag ska tro att det är bättre att vänta till höst
2012-04-25, 08:47
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Tack för snabbt och bra svar!

Dock förstod jag inte riktigt vad du menade med cykeln? Cyklade du i 12 minuter eller med stegrande tempo i 20 minuter? Känns som att man får cykla väldigt långsamt i början om man ska kunna öka tempot under 20 minuter?

Jag har ju som sagt två månader på mig, så jag har tänkt lägga om mitt träningsschema till att köra basövningar, rodd och axelträning två gånger per vecka, rena cykelpass två gånger per vecka och slutligen ett löppass, mest för flåset, förmodligen på lördagar. Vi får hoppas att det räcker hela vägen!

Mvh
Jag skulle säga att du borde strunta i löppasset då under cykeltestet kommer din mjölksyretålighet testas främst. Kör styrketräningspass istället.

Försök maxa på knäböj och marklyft varannan vecka åtminstone för att under styrketestet är det ett maxtest där du ska maxa helt enkelt. Och jag antar att du kör drag till hakan på dina axelpass.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in