2012-04-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantzel
Hej!

Det är så att jag har råkat dra på mig en axelskada på gymmet och jag undrar om det är värt att genomföra gmu då, tänker mest på om det är mycket belastning på axlar när man genomför gmu.

Så vad rekommenderar ni ska jag ta å göra gmu nu eller vila och vänta tills nästa år?

Även fast det inte är en särskilt allvarlig skada skulle jag säga att det är en dum ide, då man ofta har kroppsskydd+stridsväst under en lång tid av dagen och också stridspackning ibland, samt vapen med vapenrem som stramar runt nacken och ger spänningar i nacke/rygg/axlar. Har du möjligheten att vänta ett år, gör då det så du inte skadar dig under din GMU och inte får komma tillbaka till FM.

Edit: Ja, det blir mycket belastning på axlar under GMU:n, särkilt för den som är ovan vid utrustningen.
Senast redigerad av willhelmut 2012-04-08 kl. 16:23.
2012-04-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Även fast det inte är en särskilt allvarlig skada skulle jag säga att det är en dum ide, då man ofta har kroppsskydd+stridsväst under en lång tid av dagen och också stridspackning ibland, samt vapen med vapenrem som stramar runt nacken och ger spänningar i nacke/rygg/axlar. Har du möjligheten att vänta ett år, gör då det så du inte skadar dig under din GMU och inte får komma tillbaka till FM.

Edit: Ja, det blir mycket belastning på axlar under GMU:n, särkilt för den som är ovan vid utrustningen.

Genomför för tillfället GMU och har kan säga att dem som hoppat av i vår pluton av sjukdoms-/skadeskäl har fått varsin "gratisplats" till nästa GMU på samma ort.
2012-04-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paxosauros
Genomför för tillfället GMU och har kan säga att dem som hoppat av i vår pluton av sjukdoms-/skadeskäl har fått varsin "gratisplats" till nästa GMU på samma ort.

Var raka motsatsen för dem som hoppade av under min GMU. Det är ju trots allt väldigt korkat av FM att ta in en skadad som redan visat att denne inte håller måttet av olika skäl, då det finns tusentals fler att välja och vraka bland?!
2012-04-08, 17:11
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyzew
Det lär ju inte ha berott på styrkan att du inte kom in i alla fall.

Tar dem hänsyn till ens vikt vid styrkemätningen?

Är det någon annan som kom in men som var på gränsen (och vad markade ni i så fall)?

Sökte till Amfibie vilket var väldigt populärt just då, och jag är tyvärr inte den skarpaste kniven i lådan så fick inte lika högt på inskrivningen som i resterande vilket drog ner mycket

De fysiska testerna baseras på din vikt, desto tyngre du är desto mer o dra och desto mer att cykla

Tror inte vad man markar har så stor betydelse, du får ju bara göra två lyft, om du kör på gymet så kör drag från knän till haka, 5x5 förslagsvis så kommer du få bra på styrkan, cykla desto mer för den var tio gånger drygare än styrketestet haha
2012-04-08, 20:08
Medlem
Jag vill minnas att hudsalvan ingår i "allt-i-allo" plastpåsen med smått och gått som man får när man rycker in alt. börjar sin anställning.

Laptops och Iphones behöver du kanske inte låta ligga framme direkt, men efter att du vart med gruppen/de på logementet i några veckor så kommer ni ha blivit så pass tajta att det inte är någon risk att någon snor det. I värsta fall kanske de lägger undan grejerna så att ingen annan ska sno det. Gruppkänslan som skapas eliminerar i regel risken för stöld. Och de flesta brukar ha med sig mobiler ut i fält och på övning, med officerarnas goda minne. Kan kanske vara att detta inte är tillåtet under GMU.

Mitt tips för vad du ska packa är att du ska packa som om du ska i väg till en annan ort och festa en helg. Hygienartiklar, pengar, civilt ombyte osv. Du kommer att få allting annat som du behöver. Skoskavsplåster och sånt bör du få av FM om du begär att få det - det finns. Nål och tråd får du ut samtidigt som när ni ska sy på märken. Men, som nämnt tidigare, ta med egna löparskor. De som du får ut är usla. Och som mystar9 säger, packa inte för mycket. Den mesta tiden så kommer du ändå att glida omkring i motoroverall och senare i M/90.
2012-04-09, 01:33
Medlem
Joltiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noe-
Av ren nyfikenhet, får man tilldelat försvarets hudsalva? Den är så jävla dyr så då hade man passat på att snika till sig en jävla massa burkar. Självklart inte dyrt för vad man får och vilka underverk den gör men 40 kronor för 23 ml känns lite i överkant.
Beror helt på vilket förband du är på. Vissa kan hämta ut efter eget behov hos adjutanten/förrådet. Andra måste vänta till behovet är stort hos hela plutonen. Då får man bara 1 per person. Sen kan man ju alltid vara adjutantens bitch och stapla prylar i hans förråd, då kan man sno med sig lite hudsalva. AJB har dock varit lättast, de har en låda på mtrlförrådet där det mer eller mindre är självbetjäning.

Möjligheterna är oändliga :P
2012-04-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Sökte till Amfibie vilket var väldigt populärt just då, och jag är tyvärr inte den skarpaste kniven i lådan så fick inte lika högt på inskrivningen som i resterande vilket drog ner mycket

De fysiska testerna baseras på din vikt, desto tyngre du är desto mer o dra och desto mer att cykla

Tror inte vad man markar har så stor betydelse, du får ju bara göra två lyft, om du kör på gymet så kör drag från knän till haka, 5x5 förslagsvis så kommer du få bra på styrkan, cykla desto mer för den var tio gånger drygare än styrketestet haha

Det är cykeln som är viktbaserad. Ju mer du väger desto längre får du cykla.

Plattan som mäter hur hårt man drar i stången nollställs innan du får göra dina 2 försök. Så din vikt spelar ingen roll (mer vikt = mer muskler förmodligen, vilket är en fördel). Stången har dessutom en "bestämd" fart, just för att plattan ska kunna mäta kraften nedåt.
2012-04-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Det är cykeln som är viktbaserad. Ju mer du väger desto längre får du cykla.

Plattan som mäter hur hårt man drar i stången nollställs innan du får göra dina 2 försök. Så din vikt spelar ingen roll (mer vikt = mer muskler förmodligen, vilket är en fördel). Stången har dessutom en "bestämd" fart, just för att plattan ska kunna mäta kraften nedåt.

Där ser man. Tack för infon.

Men som sagt, någon annan som vill berätta vad dem markade under mönstringstider samt vad ni fick på styrkan?
2012-04-09, 18:41
Medlem
FEFBGs avatar
Detta har säkert tagits upp tidigare, men jag orkar inte läsa igenom 790 sidor.

Kan någon förklara i hur bra form man bör vara för GMU? Hur långt man ska kunna springa, bmi, m.m
2012-04-09, 19:18
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEFBG
Detta har säkert tagits upp tidigare, men jag orkar inte läsa igenom 790 sidor.

Kan någon förklara i hur bra form man bör vara för GMU? Hur långt man ska kunna springa, bmi, m.m

Du kan vara överviktig med dålig kondition för att klara GMU.
2012-04-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Du kan vara överviktig med dålig kondition för att klara GMU.

Hur vet du detta som ej själv genomfört utbildningen?
2012-04-09, 21:20
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Hur vet du detta som ej själv genomfört utbildningen?

Det finns gott om överviktiga personer inom Försvarsmakten. Har även sett bilder på överviktiga som genomför GMU. Vem som helst kan klara GMU, det är knappast så att stjärnornas elit söker sig till en militärutbildning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in