2010-11-03, 14:48
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Fick idag höra från en lumpare att man kallar skyttesoldater för skyttesluskar (tror jag det va). Frågan är nu varför?

För att det var slitsamt, smutsigt, kallt, blött och jävligt oglamoröst.
Vi kallades även för pansargyttje(pansarskytte) på grund av allt krälande i lera.

Bevakningssoldater brukar ibland kalla sig skyttesoldater. Det är inte riktigt sant.
Senast redigerad av Flygplats 2010-11-03 kl. 14:53.
2010-11-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cania
Man kan väl operera ögonen för jägartjänst dock inte för pilot omjag förstått det rätt.

Jag har aldrig förstått varför man inte får bli pilot efter att man har opererat ögonen? Kan man få "återfall" när det gäller synen? Iom att det är ett rent mekaniskt ingrepp vad jag har förstått så borde det inte återgå?
2010-11-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullanbator
Jag har aldrig förstått varför man inte får bli pilot efter att man har opererat ögonen? Kan man få "återfall" när det gäller synen? Iom att det är ett rent mekaniskt ingrepp vad jag har förstått så borde det inte återgå?
läs detta så har du svaret!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Pilotutbildning/Ogonoperation2/
2010-11-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
läs detta så har du svaret!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Pilotutbildning/Ogonoperation2/

Thx!

Men detta citat bevisar egentligen att det mest är för bekvämlighet som man inte tar emot dom.

Citat:
Sökande till flygförare i Försvarsmakten ska ha god syn, lägst 1.0 på vardera ögat. Ett stort antal uppfyller synkraven. Det finns i dagsläget inget behov att ändra kraven. I andra länder accepteras inte heller aspiranter till militär flygtjänst som flygförare som genomgått refraktiv hornhinnekirurgi.

Man kan ju tänka sig att det ska krävas en prövotid på kanske 4-5 år efteråt och sedan testa om allt är ok. Det lär ju iofs komma nya metoder att förbättra synen så kanske om 50 år är det ett krav att man har opererat sig ^^

Aja bryr mig egentligen inte, har perfekt syn och har inte tänkt bli pilot!
2010-11-03, 15:11
Medlem
Vad menar men exakt med detta?
Citat:
Sökande till flygförare i Försvarsmakten ska ha god syn, lägst 1.0 på vardera ögat.
Vadå lägst?

Har själv 0.7 på höger öga och 0.5 på vänster, men vadå lägst?
Om man har över är man väl "översynt"?
2010-11-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Vad menar men exakt med detta?

Vadå lägst?

Har själv 0.7 på höger öga och 0.5 på vänster, men vadå lägst?
Om man har över är man väl "översynt"?

nej det behöver du inte va,(men kan vara) 1,25 är typ det bästa du kan se för att inte vara översynt. fast det är väldigt individuellt
2010-11-03, 16:02
Medlem
Canias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullanbator

Jag har också undrat det. Kommer slinsen slitas av eller vadå? :P

Fast, det finns säkert en saklig förklaring från FMs sida om varför det anses som icke önskvärt.

Om man nu måste operera ögonen så kan man ändå inte bli stridspilot eftersom synen in var av tillräcklig god art innan. Det finns förstås bättre anledningar som vida överträffar något behov av att göra det för jägartjänst.
2010-11-03, 16:07
Bannlyst
Om man nu skulle bli antagen och får göra GMU, hur stor är ersättningen?
2010-11-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KustomKulture

www.forsvarsmakten.se kan du använda dig av i fortsättningen men 4500/månad får du!
2010-11-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KustomKulture

Lär dig läsa första inlägget!
Men eftersom jag nu har tagit mig tiden att skriva detta så kan jag lika gärna svara:
Citat:
Under din grundäggande militära utbildning (GMU) har du rätt till en rad ekonomiska förmåner:
  • Månatlig skattefri kostnadsersättning om 4 500 kronor.
  • Fem fria hemresor under GMU:n, fri mat samt fritt logi. (skattefritt).
  • Fri sjukvård och fri akut tandvård.
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Ekonomiska-formaner/
2010-11-03, 16:51
Medlem
aNKones avatar
Såg att det snackades om operation av ögonen och jägartjänst..
Klumpen som bildades är fan enorm hos mig just nu!

skummade igenom svaren och länken lite snabbt, så om ni kan klargöra för mig med ett rakt svar:
Tillåter FM att man har genomgått en LASEK-operation om man vill bli jägare?
2010-11-03, 17:03
Medlem
SSG tar bara emot folk som fixat synen med lasek. om man nu behövt korrigera den.
kan hända att man får bli jägare med lasek.

då de andra metoderna gör ögat känsligare mot stötar.

detta läste jag i en tråd från 08.

bästa är att ringa till pliktverket och fråga hur det ligger till med operation. och om man får göra efter man opererat, hur länge det ska läka innan.

där är en annan tråd om syn i militära.
https://www.flashback.org/t701984
Senast redigerad av thund 2010-11-03 kl. 17:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in