2012-03-24, 12:32
Medlem
Men jag tror att det är väldigt individuellt om de ratar pga knäna, tror att det inte bara är just det som du åker på i så fall.
Har en kompis som var med den sista kullen värnpliktiga ut och han sa(prata med han igår) att när han mönstra sa han att "njae mina knän är väl inte hundra just nu men dem kommer förmodligen vara det när inryck" han mindes inte vilken tjänstbarhet han fick men likväl fick han genomföra värnplikten.
2012-03-24, 17:18
Medlem
Artikel om GMU på Luftvärnsregementet - http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Luftvarnsregementet-Lv-6/Nyheter/Rekryter-holl-forsvarsstallningarna/

OT: Som många nog har hört har en svensk soldat sårats svårt i Afghanistan. Det finns en tråd om det här i vapen & militär och massa extremister av alla sorter har tagit sig ditt och snackat skit om soldaten och att det är rätt åt honom. Kom igen grabbar och visa ert stöd! - https://www.flashback.org/showthread.php?p=36441280&posted=1#p36441280
2012-03-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Styrketestet går ut på att dra upp en skivstång från marken så snabbt som möjligt typ, och ju snabbare man drar desto tyngre blir det. Det är alltså en sorts maskin som mäter styrkan när du drar skivstången upp. Cykeltestet går ut på att cykla helt enkelt. Huruvida det är svårt eller inte är relativt, tror det handlar mest om teknik faktiskt och att vara riktigt jävla envis på cykeln

Vart har du sett/hört det?

Stången har en bestämd maxhastighet. Du står på en platta som mäter hur hårt neråt du trycker dig själv när du drar stången uppåt. Alltså kan du inte dra snabbare och få det tyngre. Ju mer du tar i, desto "segare" upplevs stången just på grund av sin bestämda maxhastighet.

Det är så jag fick det beskrivet för mig när jag var där iaf =/
2012-03-24, 23:35
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjUD
Gmu SKA vara likadan överallt(lite blandade meningar om det här på forumet), betygen på mönstringen har du för att söka en preliminär befattning om du söker något att jämnföra med så fick jag en femma på cykeln utan träning sedan 2010(så ut och spring innan), sjua på styrkan utan någon "planerad" träning men jag har jobbat som mekaniker i ett halvår innan så jag hade grunderna eller vad man ska säga. Träna på innan bara så blir det bra 68kg 184cm lång. Lycka till
Eum ok, blev du accepterad med det eller? Jag ska börja träna rätt så snart (studerar fortfarande på gymnasiet så har inte så mycket tid för det än). Utbildningen börjar ju inte förrän i augusti (eller i september, och det är den jag vill göra) så jag har ju rätt så lång tid under sommaren att träna. Dock undrar jag när testet kommer. Hur snart inpå sista anmälningsdagen får man svar? Sista ansökningsdagen är ju den 25 mars, så hur lång tid efter det får man veta om man gått vidare och i så fall ska man testas direkt?

EDIT: Sista dagen för anmälan är den 25 mars, men man får göra rekrytertestet fram till den 9 april. Så hur lång tid efter detta får man svar menar jag då?
2012-03-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Eum ok, blev du accepterad med det eller? Jag ska börja träna rätt så snart (studerar fortfarande på gymnasiet så har inte så mycket tid för det än). Utbildningen börjar ju inte förrän i augusti (eller i september, och det är den jag vill göra) så jag har ju rätt så lång tid under sommaren att träna. Dock undrar jag när testet kommer. Hur snart inpå sista anmälningsdagen får man svar? Sista ansökningsdagen är ju den 25 mars, så hur lång tid efter det får man veta om man gått vidare och i så fall ska man testas direkt?

EDIT: Sista dagen för anmälan är den 25 mars, men man får göra rekrytertestet fram till den 9 april. Så hur lång tid efter detta får man svar menar jag då?

Fetstilt = totalt BS... när jag gick gymnasiet tränade jag mer än någonsin. Och inte fick jag dåliga betyg för det. Låter som en dålig bortförklaring för att rättfärdiga din lathet. Börja träna direkt, antagningsprövningen kan komma väldigt snart efter beskedet.

http://rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
Antagningsprövningsperioden är alltså från 2 maj t.om 29 juni, så det är bara att börja röra på fläsket.
2012-03-24, 23:47
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Fetstilt = totalt BS... när jag gick gymnasiet tränade jag mer än någonsin. Och inte fick jag dåliga betyg för det. Låter som en dålig bortförklaring för att rättfärdiga din lathet. Börja träna direkt, antagningsprövningen kan komma väldigt snart efter beskedet.

http://rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
Antagningsprövningsperioden är alltså från 2 maj t.om 29 juni, så det är bara att börja röra på fläsket.
Ok, visste inte att det var så pass nära. Får väl börja direkt då (Känner mig jättedum nu för att jag inte hittade det där på deras hemsida...)
2012-03-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ok, visste inte att det var så pass nära. Får väl börja direkt då (Känner mig jättedum nu för att jag inte hittade det där på deras hemsida...)

Bra, bra. Du är inte den förste, och med all säkerhet inte den siste, som väljer att fråga här före att välja den så väl fungerande sökmotorn google. Eller att bara ta en titt på FMs eller RMs egna hemsidor.
Senast redigerad av nisseg1 2012-03-24 kl. 23:50.
2012-03-24, 23:55
Medlem
Citat:

Jag fick 5or i allt förutom styrkan då och nej, jag kom inte in på mina förstahandsval men jag hade tur och fick chansen att göra GMU genom hemvärnet och sedan söka till yrkesförband (om jag inte ångrar mig och vill skriva på endast för hemvärnet dvs.)
Dina chanser att komma in beror ju inte bara på dina egna resultat utan på alla dom andra som gör testet. Det är viktigt som fan att du tränar innan mönstringen så du kommer in på det du söker, så lägg mer krut på att planera träning och så inför mönstringen istället för själva GMU'n så du inte hamnar i samma idiotiska situation som mig (tog nästan för givet att jag skulle komma in och tänkte att jag skulle träna när GMUn närmade sig, som sagt.. för mycket hembränt på högstadiet)
Jag är ingen träningsvetare men det är ju två månader kvar tills dom börjar med mönstring verkar det som så om du börjar träna nu så hinner du nog få upp flåset lite

Angående datumen så stor nog det mesta här http://www.rekryteringsmyndigheten.se/datum
2012-03-25, 01:43
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Vart har du sett/hört det?

Stången har en bestämd maxhastighet. Du står på en platta som mäter hur hårt neråt du trycker dig själv när du drar stången uppåt. Alltså kan du inte dra snabbare och få det tyngre. Ju mer du tar i, desto "segare" upplevs stången just på grund av sin bestämda maxhastighet.

Det är så jag fick det beskrivet för mig när jag var där iaf =/

Det var så jag fick det förklarat iaf
2012-03-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Det var så jag fick det förklarat iaf

Skumt. Låter ju konstigt att den skulle gå fortare ju hårdare du drar då den som sagt mäter genom plattformen du står på. Om då stången kan dras fortare så förlorar du ju kraft nedåt som annars skulle verkat på plattformen.
2012-03-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Skumt. Låter ju konstigt att den skulle gå fortare ju hårdare du drar då den som sagt mäter genom plattformen du står på. Om då stången kan dras fortare så förlorar du ju kraft nedåt som annars skulle verkat på plattformen.

Det är så som du säger, Sajked. Stången håller samma hastighet hela tiden och det som mäts är med hur stor kraft din kropp pressas ner, typ. Jag fick dra 2 gånger, första gången vart sämre än andra men stången gick precis lika snabbt båda gångerna, jag kände ingen skillnad.
2012-03-26, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellan88
Hej jag undrar hur GMU-utbildningen förhåller sig till personer med glutenintolerans? Tar dem in personer med den eller e det helt kört?
Kan tänka mig att i matsalarna bör det inte vara några problem att tillgodose glutenfri mat men när man är ute i fält kanske det e annorlunda.

Vet inte om ngn redan svarat men ja de fixar glutenfri mat även ute i fält, hade en i min pluton de gjorde det åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in