2011-12-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wamous
Jag fick sämre än er på styrka och kondis men blev ändå antagen till Boden inriktat mo SOU så jag tror det även har lite med slumpen att komma in eller ej samt även hur många det är som söker samma tjänster som er.

Antagligen fick du bättre på i-test samt psyk/befäl eftersom du blev antagen med inriktning mot SOU. Nu vet jag inte mer specifikt vad du fick för inriktning, men i regel kan man väl säga att Boden är lättare att komma in på än Amf1 som är ett förband som har sjukt stort söktryck på sig och därför krävs högre resultat, samt att det ställs högre krav på Amf1-pojkar och flickor än många andra ställen.
2011-12-27, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
samt att det ställs högre krav på Amf1-pojkar och flickor än många andra ställen.

Det tror jag bara är skitsnack. Varför skulle det göra det?
2011-12-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1

För att man utbildar a-dykare, kustjägare m.m. Eller utbildar alla förband i Sverige dessa? För att gå ner på en lite lägre nivå så är det väl ganska uppenbart att man ställer högre krav eftersom de som söker till Amf1 måste göra jägartesterna på mönstringen? Eller var det inte detta du menade?
2011-12-27, 09:21
Medlem
Citat:
För att man utbildar a-dykare, kustjägare m.m. Eller utbildar alla förband i Sverige dessa? För att gå ner på en lite lägre nivå så är det väl ganska uppenbart att man ställer högre krav eftersom de som söker till Amf1 måste göra jägartesterna på mönstringen? Eller var det inte detta du menade?

Det finns tuffare förband på många andra ställen i Sverige. Att Amf-1 skulle vara något speciellt håller jag inte med om.
2011-12-27, 09:29
Medlem
Citat:
Det finns tuffare förband på många andra ställen i Sverige. Att Amf-1 skulle vara något speciellt håller jag inte med om.

Då är vi av olika uppfattningar och vi lämnar det så. Diskussionen vad som är tuffast har redan tagits och jag ämnar inte att få liv i den igen.
2011-12-27, 13:08
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:

Fel,inget jägartest behöver göras.
även ni som söker tex logistik på amf1 kommer göra exat samma saker som dom som sökt skytte på mönstringen i ca 6 mån (GMU + FSU) innan ni delas in i olika kompanier.
2011-12-27, 13:37
Medlem
Här har alla som är intresserade av Amf en länk till Officerstidningen nr.7, 2011. Då gör det förbandsbesök på Amfbat under en dag och skriver lite om förbandet.

http://www.officersforbundet.se/portal/pls/portal/docs/1/160002.PDF

...och en stor suck på att folk ens orkar sitta och jämföra tjänster i all oändlighet utan att ha någon egen erfarenhet.

Alla som varit på Amf sedan införandet av nya systemet, och således tjänstgjort med f.d värnpliktiga från pansar, k3, närskydd m.m., vet hur det ligger till.
Det är måånga som tappar motivation, misslyckas och åker hem innan provanställningen tagit slut. Låt mig förresten citera reportaget från Amf i Officerstidningen ovan:

"Bland dem som rekryterats från andra håll har en större andel avslutat i förtid. Ofta beroende
på bristande fysiska förutsättningar, tror Gustaf.
– Många tar för lätt på intagningsproven. De hakar på men
märker att det inte håller. De klev av efter provanställningen över
sommaren."

Mvh
2011-12-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
Fel,inget jägartest behöver göras.
även ni som söker tex logistik på amf1 kommer göra exat samma saker som dom som sökt skytte på mönstringen i ca 6 mån (GMU + FSU) innan ni delas in i olika kompanier.

Fel igen. Jägartestet har blivit aktuellt under senare tid. Första Amf omgången hade inte det. Men nu har dom det.
2011-12-27, 14:26
Medlem
Citat:

För att Amf har svårare fysiska krav och man bär mer. Amf är i klass med jägarförbanden när det gäller just de fysiska påfrestningarna.

Tror du att jägartestet har lagts till som krav bara för att?
2011-12-27, 15:30
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wamous
Jag fick sämre än er på styrka och kondis men blev ändå antagen till Boden inriktat mo SOU så jag tror det även har lite med slumpen att komma in eller ej samt även hur många det är som söker samma tjänster som er.

ja det är sant, jag var med den första rundan som mönstrade. När jag skulle kolla på olika befattningar så var det 0 som hade sökt på alla eftersom att jag var först, kunde därför omöjligt välja lite mer taktiskt till något där det var mindre sökande. Men denna gång är jag bland dom sista, 6 februari blir det denna gång och det är väl bland dom sista som mönstrar denna omgång om jag inte har hört fel. Ska se till att välja saker där det inte är så jävla många sökande, sen ska jag söka till boden också, dels för att jag bor väldigt nära boden och sen verkar det ju vara mindre populärt.

Föresten hur gör jag denna gång, jag ska ju inte göra några tester eller så då jag gjorde dom för 3 månader sen. Kommer dom fråga innan ifall något gjort testerna så man kan gå till yrkesvägledaren direkt? För det var inte så förra gången när jag mönstra, då fick jag bara gå in och göra data test direkt osv.
2011-12-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Föresten hur gör jag denna gång, jag ska ju inte göra några tester eller så då jag gjorde dom för 3 månader sen. Kommer dom fråga innan ifall något gjort testerna så man kan gå till yrkesvägledaren direkt? För det var inte så förra gången när jag mönstra, då fick jag bara gå in och göra data test direkt osv.

Dom ser i datorn när du anmäler dig vad som är aktuellt för dig, Sen skall du titta på samband/Logistik och tekniska tjänster om du vill ha ökad chans för att komma in, Det är inte så svinhäftigt och låter inte så coolt i någons öron men desto mer hållbart i längden och mer civilt meritvärde än 8år som Kspskytt på AMF1 eller K3
2011-12-27, 18:28
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Fel igen. Jägartestet har blivit aktuellt under senare tid. Första Amf omgången hade inte det. Men nu har dom det.

okej,bra att dom inför det. Men det är ju ändå inte så tufft ändå om man jämför med vad själva tjänsten innebär. Men bra att sålla bort de värsta ialf.
Senast redigerad av Kipdrordy 2011-12-27 kl. 18:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in