2012-03-11, 16:26
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Det är ju du som hävdar att de inte är jägare så jag tycker du istället borde utveckla varför. Uppenbarligen väljer FM att kalla dem jägare, de själva kallar sig jägare och i allmänhet är de kända som ett jägarförband. De är tänkta att jobba bakom fiendens linje med uppgifter inom bland annat CSAR (Combat Search And Rescue). Om man följer deras blogg ( http://blogg.forsvarsmakten.se/flygbasjagarna/ ) kan man se att deras övningar och arbete liknar vilket jägarförband som helst med långa marscher, tung packning och allmänt fysiskt krävande uppgifter.

FM beskriver befattningen enligt följande:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Jagare/Flygbasjagare/

Varför tycker du inte att dessa är jägare? Och vad är isåfall en jägare för dig? Är det din definiton av jägare som bör gälla, eller ska vi kanske låta FM bestämma vilka de vill kalla jägare?

Efter att ha läst på flashback så har man ju fått uppfattningen om att denna tjänst skiljer markant från övriga jägartjänster. Vissa har snackat ned denna tjänst enormt och anser att jägartiteln är överflödig. Jag har egentligen ingen aning om vad denna tjänst innebär i praktiken och söker mig således hit. Bara för att en tjänst erhåller en titel behöver det ju inte gälla i praktiken.

Den uppfattningen jag har fått om tjänsten har jag fått från detta forum.

Citat:
Varför tycker du inte att dessa är jägare? Och vad är isåfall en jägare för dig? Är det din definiton av jägare som bör gälla, eller ska vi kanske låta FM bestämma vilka de vill kalla jägare?

Denna sortens jägartjänst skiljer som sagt en del ifrån de andra. Så denna sortens jägare är väl inte jägare i den bemärkelsen som de övriga?

Har läst tidigare inlägg av dig: Helt klart är du ett arrogant rövhål som inte drar sig för att dumförklara andra. Jag är allmänt novis gällande Försvarsmakten och har sökt mig till detta forum för att få en bredare uppfattning. Om du anser att jag har helt åt fanders fel kan du faktiskt säga det utan förlöjliga mig: "Är det din defintion av jägare som bör gälla".
Hur uppblåst är du inte!?
2012-03-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Denna sortens jägartjänst skiljer som sagt en del ifrån de andra. Så denna sortens jägare är väl inte jägare i den bemärkelsen som de övriga?

Vilka jägare är riktiga jägare enligt dig da? Inge illa menat eller så, ren nyfikenhet på vilka du anser vara jägare.
2012-03-11, 16:42
Medlem
Citat:
Efter att ha läst på flashback så har man ju fått uppfattningen om att denna tjänst skiljer markant från övriga jägartjänster. Vissa har snackat ned denna tjänst enormt och anser att jägartiteln är överflödig. Jag har egentligen ingen aning om vad denna tjänst innebär i praktiken och söker mig således hit. Bara för att en tjänst erhåller en titel behöver det ju inte gälla i praktiken.

Den uppfattningen jag har fått om tjänsten har jag fått från detta forum.

Du kan ju börja med att söka på FM's hemsida?
Alla jägartjänster skiljer sig ju från varandra, man har olika uppgifter. Det de har gemensamt är att de är ett lätt förband som ofta jobbar bakom fiendens linje. De är självständiga och uppgifterna är ofta fysiskt krävande.

Citat:

Har läst tidigare inlägg av dig: Helt klart är du ett arrogant rövhål som inte drar sig för att dumförklara andra. Jag är allmänt novis gällande Försvarsmakten och har sökt mig till detta forum för att få en bredare uppfattning. Om du anser att jag har helt åt fanders fel kan du faktiskt säga det utan förlöjliga mig: "Är det din defintion av jägare som bör gälla".
Hur uppblåst är du inte!?
Vad roligt att du tycker jag är uppblåst, då har vi det gemensamt för jag tycker nämligen du också är det. Utan erfarenhet av något dömer du ut en av FM's etablerade jägarförband och anser att det är för lätt för dig. Varför? Flashback säger det... Jag antar att du är för duktig för en "vanlig" befattning och att du egentligen hör hemma hos FJS, KJ eller varför inte SOG? Det är detta jag stör mig på. Det finns ingen ödmjukhet.
2012-03-11, 16:51
Medlem
Såhär var det lite förut iaf; anledningen att flygbasjägare av många inte ansågs som jägare är helt enkelt för att det inte ansågs vara lika "hårt" som t.ex. norrlandsjägare, kustjägare eller fallskärmsjägare. Sen är väl en FBJ-grupps uppgift att snoka reda på fientliga sabotagegrupper och inte så mycket sabotage och störstrid som är andra jägarförbands huvuduppgifter.
2012-03-11, 16:57
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
Såhär var det lite förut iaf; anledningen att flygbasjägare av många inte ansågs som jägare är helt enkelt för att det inte ansågs vara lika "hårt" som t.ex. norrlandsjägare, kustjägare eller fallskärmsjägare. Sen är väl en FBJ-grupps uppgift att snoka reda på fientliga sabotagegrupper och inte så mycket sabotage och störstrid som är andra jägarförbands huvuduppgifter.
Kanske inte så viktigt men får flygbasjägare hoppa fallskärm? Eller är det bara grabbarna och flickorna på K3 som får göra det?
2012-03-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Kanske inte så viktigt men får flygbasjägare hoppa fallskärm? Eller är det bara grabbarna och flickorna på K3 som får göra det?

Nej, bara FJS. Och glöm tjejer där.
2012-03-11, 17:05
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Vilka jägare är riktiga jägare enligt dig da? Inge illa menat eller så, ren nyfikenhet på vilka du anser vara jägare.

FJS, KJ och Norrlandsjägarna är det som jag hittills förknippat med jägare. FBJ skiljer sig lite från de tre, men självklart kan ju FBJ förtjäna jägartiteln i alla fall.
2012-03-11, 17:09
Medlem
Citat:
FJS, KJ och Norrlandsjägarna är det som jag hittills förknippat med jägare. FBJ skiljer sig lite från de tre, men självklart kan ju FBJ förtjäna jägartiteln i alla fall.

Det är när vi oerfarna börjar avgöra vilka förband som "förtjänar" titeln som det blir fel. Det är egentligen en onödig diskussion. Det är också respektlöst mot dem som är och har varit där, att diskutera deras vara eller icke vara med noll erfarenhet eller kött på benen. Tills dess bör vi köpa FMs egna beskrivning.

Det har varit min poäng från början.
2012-03-11, 17:10
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Du kan ju börja med att söka på FM's hemsida?
Alla jägartjänster skiljer sig ju från varandra, man har olika uppgifter. Det de har gemensamt är att de är ett lätt förband som ofta jobbar bakom fiendens linje. De är självständiga och uppgifterna är ofta fysiskt krävande.

Vad roligt att du tycker jag är uppblåst, då har vi det gemensamt för jag tycker nämligen du också är det. Utan erfarenhet av något dömer du ut en av FM's etablerade jägarförband och anser att det är för lätt för dig. Varför? Flashback säger det... Jag antar att du är för duktig för en "vanlig" befattning och att du egentligen hör hemma hos FJS, KJ eller varför inte SOG? Det är detta jag stör mig på. Det finns ingen ödmjukhet.

Om du läser om mitt första inlägg i dag ser du att jag är ganska positivt inställd till FBJ. Vill helt enkelt veta mer på grund av att jag tänker söka det till hösten. Sen är det klart som korvspad att man siktar högt. Räcker man inte till så har man i alla fall försökt. Om man har bra resultat från mönstringen ska man väl ändå sikta på någon krävande utbildning?
2012-03-11, 17:22
Medlem
Citat:
Om du läser om mitt första inlägg i dag ser du att jag är ganska positivt inställd till FBJ. Vill helt enkelt veta mer på grund av att jag tänker söka det till hösten. Sen är det klart som korvspad att man siktar högt. Räcker man inte till så har man i alla fall försökt. Om man har bra resultat från mönstringen ska man väl ändå sikta på någon krävande utbildning?

Absolut, så länge man är ödmjuk till det som man ännu inte vet något om. Jag har svårt för dem som på förhand räknar bort 98% av alla befattningar och endast nöjer sig med FJS, KJ eller SOG, om man säger så. Vilket också var känslan jag fick när du skrev från början.

Gör GMU, se om det är något för dig, är du inte nöjd med nuvarande befattning sök dig vidare. Det är mitt tips. Jag själv är uttagen till GMU på K3 nu framöver, det var jägarstatus på befattningen, men i efterhand har jag fått reda på att FJS iallfall är minst ett år bort då erfarenhet inom FM krävs före man kan bli antagen dit (och massa annat, bla. hårda fysiska tester). Det är alltså en lång väg att gå, inget är säkert och jag kommer förmodligen få göra en massa annat än just "tacticool-jägar-stuff" tills dess, om man säger så. Skiter jag då i att göra GMU? Nej, jag vill in i FM och gör både det ena och det andra för att ta mig till mitt slutgiltiga mål.

Och, jag hade aldrig tackat nej till en plats inom FBJ (förutsatt att jag inte redan är inom FJS eller liknande) även om många tangentbordskrigare på FB hävdar att de bara är små skolflickor...
Senast redigerad av nisseg1 2012-03-11 kl. 17:25.
2012-03-11, 17:35
Medlem
Citat:

Det är endast AJB du kan söka dig till direkt utav de där. KJ kräver att du går via Amfibie och FJS är en "fristående" kurs idag som dyker upp när behov av soldater finns. Dvs, du vet aldrig när du kan få chansen att söka dit och trycket är därmed stort när det väl finns platser.
2012-03-11, 17:59
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Du får ut ett par insatser som går att stoppa in i de vanliga skyddsglasögonen. I vissa fall kan man få dispens och få använda sina vanliga glasögon men jag tror att det krävs ett rätt grovt synfel för det. I min pluton har vi rätt många som kör med insatserna och 1-2 st som fått dispens.

Har precis kommit hem från fältvaneveckan och vad jag minns hade inte många om ens nån, med sig linser. Det var för bökigt och tog för lång tid från annat var deras motivering. Så de körde på med insatsglasögonen eller sina egna. Värt att nämna att det var första fältvaneveckan så folk hade inte riktigt koll på vad man skulle ha med sig och hur det var med tider och övningar.
Jag kan bara tala från min tid och då fick man ut ett par glasögon med förlängda bågar runt öronen iaf. Eftersom det bara handlar om 3 månader nu så vet jag inte hur dom gör men möjligheten att fixa ska fortfarande finnas men då ska det nog vara ganska grovt synfel så det skulle påverka tjänsten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in